vogue؛ مجله ای برای تمام فصول

جامه پوش: اگر جزو افرادی هستید که به مد و فشن علاقه دارید، حتماً می‌دانید که امروزه مجلات و رسانه‌های زیادی وجود دارند که در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید با مطالعه این مجلات، از مزایای زیادی بهره‌مند شوید. به عنوان مثال شما می‌توانید با داشتن اطلاعات زیاد، استایل‌های خوبی در تمامی فصول برای خود ایجاد کنید یا کسب‌و‌کار فروش لباس خود را بهبود ببخشید.

معرفی مجله مد و فشن vogue

حتی اگر شما در زمینه مد و فشن فعالیت نکرده و مطالب زیادی در این حوزه نخوانده باشید، حتماً نام مجله Vogue  به گوش شما خورده است و شاید علاقه داشته باشید بدانید که vogue چیست؟ به طور کلی، ووگ یک مجله آمریکایی مد و فشن است که در جامعه مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که در ابتدا این مجله تنها در آمریکا و به صورت هفتگی منتشر می‌شد؛ اما با گذشت زمان این مجله پای خود را به کشورهای دیگر نیز باز کرد، مشاهده می‌شود که مجله vogue در سراسر جهان طرفدار و خواننده دارد.

جالب است بدانید که در حال حاضر، بسیاری از سلبریتی‌ها و بازیگران مشهور دنیا آرزو دارند که عکس آن‌ها روی جلد این مجله چاپ شود. علاوه بر خانم‌ها، آقایان هم در خرید پوشاک مردانه از این مجله مد استفاده می‌کنند. این موضوع به این معنا است که مجله ووگ توانسته تا در طول زمان از یک مجله مد معمولی به یک مجله مد موفق تبدیل شود و افراد زیادی را به خود جلب کند.

حال شاید برای شما سوال ایجاد شود که چطور یک مجله معمولی که به صورت هفتگی منتشر می‌شود توانسته است تا طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند؟ در ادامه با بررسی تاریخچه مجله مد و فشن vogue با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

برای اینکه بدانید vogue چیست با بررسی تاریخچه مجله vogue، می‌توانیم به دلایل موفقیت آن پی ببریم. مجله ووگ در سال 1892 توسط اشخاصی به نام آرتور بالدوین تورنور (Arthur Baldwin Turnure) که یک تاجر آمریکایی است، به‌ همراه هری مک‌ویکر (Harry McVicar) راه‌اندازی شد.

لازم به ذکر است که این مجله برای اولین بار در شهر نیویورک منتشر شد و از همان ابتدا بنا بود که درباره جنبه تشریفاتی و لاکچری زندگی انسان‌ها صحبت کند. به همین دلیل، از ابتدا مخاطبان هدف این مجله، افرادی با طبقه اجتماعی بالا و اشراف‌زادگان در نیویورک بودند.

تورنور که بنیان‌گذار اصلی مجله ووگ بود قصد داشت تا زنان ثروتمند و مردان تاجر و به طور کلی کسانی که می‌خواستند به این موارد گرایش پیدا کنند را به مجله مد و فشن vogue جذب کند و شاید با این کار قصد داشت تا درآمد زیادی از این مجله کسب کرده یا مخاطبان با کیفیتی داشته باشد.

همچنین مجله ووگ با این کار مشخص کرد که در کدام سمت قرار دارد و نشان داد که علاوه بر نماد مد و فشن زنان، نماد زیبایی و شیک بودن نیویورک نیز هست و شاید همین ویژگی بود که این مجله را از سایر رقبا متمایز کرد.

پیشرفت مجله وگگ از سال 1905 به بعد

در ادامه آشنایی با این موضوع که vogue چیست جالب است بدانید که این مجله از همان ابتدا تنها مطالب مربوط به مد و فشن را پوشش نمی‌داد و درباره مسائلی مانند سبک زندگی، مکان‌های تفریحی و نوع پوشیدن لباس نیز صحبت ‌کرده است. جالب توجه است که مجله vogue در ابتدای کار درباره لباس‌های ورزشی و مد و فشن مربوط به آقایان صحبت می‌کرده و بیشتر مخاطبان آن را مردان تشکیل می‌دادند؛ اما امروزه این مجله بیشتر درباره زنان و مد و فشن مربوط به آن‌ها صحبت می‌کند.

در سال 1909 بود که ترونور این مجله را به شخصی به نام کندی نست فروخت که یک ناشر بود. لازم به ذکر است که کندی نست نقش بزرگی در پیشرفت مجله ووگ داشت و تا 4 سال پس از اینکه این مجله را بخرد (1905)، مجله ووگ یک مجله کاملاً معمولی بود؛ اما پس از آن، پیشرفت مجله ووگ در حال رخ دادن بود و این مجله به تدریج به غیر از آمریکا، پای خود را به کشورهای دیگر باز کرد و بین‌المللی شد.

می‌توان گفت نخستین کشور به غیر از آمریکا که مجله ووگ توانست به آن راه پیدا کند، بریتانیا بود. جالب است بدانید که این مجله در بریتانیا، با وجود اینکه تنها نسخه آمریکایی آن منتشر می‌شود، دارای طرفداران زیادی بود و سرانجام در سال 1916، اولین نسخه بریتانیایی از این مجله در بریتانیا منتشر شد.

سپس مجله در ایتالیا و اسپانیا هم جایگاه خود را پیدا کرد و توانست تا لقب بهترین مجله مد و فشن را در این کشورها کسب کند. سرانجام نسخه فرانسوی این مجله در سال 1920 به فرانسه نیز راه پیدا کرد و مردم فرانسه استقبال زیادی از این مجله کردند. همان طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره شد، مجله ووگ به صورت هفتگی منتشر می‌شد؛ اما از سال 1973 این مجله به ماهنامه تغییر شکل پیدا کرد و به صورت ماهانه منتشر می‌شد.

همان‌طور که گفته شد، مجله ووگ تنها درباره مد و فشن صحبت نمی‌کند و امروزه می‌توانیم موضوعات مختلفی را مشاهده کنیم که در این مجله وجود دارند. همچنین لازم به ذکر است که مجله ووگ با این کار توانسته است تا تاثیرات زیادی در حوزه‌های مختلفی مانند موسیقی بگذارد؛ زیرا این مجله هم‌اکنون 11 میلیون خواننده آمریکایی و 12.5 میلیون خواننده در سراسر جهان دارد.

تاثیرات مجله ووگ 

اگر بخواهید بدانید که vogue چیست یا یک نسخه از مجله ووگ را خوانده باشید، مشاهده می‌کنید که بخشی از این مجله به موسیقی و رویدادهای مربوط به آن می‌پردازد. لازم به ذکر است که این مجله در هر نسخه از خود، از آخرین اخبار موسیقی نیز رونمایی می‌کند. به همین دلیل، می‌توان گفت که این مجله تاثیر شگرفی در محبوبیت بسیاری از خوانندگان یا موسیقی آ‌ن ها دارد.

مجله vogue بیشتر اخبار موسیقی برخی از خوانندگان محبوب مانند امینم، تیلور سوییفت، تام پتی و جی‌زی را ارائه می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید که در سال 2017 این مجله تاثیر مهمی را در محبوبیت خواننده‌ای به نام سوزی آنالوگ که هم ‌اکنون یک موسیقی‌دان آمریکایی است، گذاشت.

جالب است بدانید که مجله ووگ هر سال به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه مد موزه متروپولیتن میزبان مت گالا است و می‌توانیم تاثیر اجتماعی مجله vogue با توجه به این موضوع را مشاهده کنیم؛ زیرا این رویداد یکی از پرطرفدارترین رویدادهای مد و فشن در عصر امروز محسوب می‌شود و توانسته تا تاثیر زیادی را در مقبولیت مد و فشن بگذارد.

لازم به ذکر است که ووگ از سال 1971 این رویداد را با تم مد و فشن برگزار می‌کرد و امروزه بسیاری از سیاست‌مداران، طراحان مد، سلبریتی‌ها و افراد مشهور از این رویداد استقبال می‌کنند.

در ادامه اینکه بدانید vogue چیست شاید برایتان جالب باشد که بدانید مجله مد و فشن vogue در زمینه فناوری هم فعالیت داشته است. در سپتامبر سال 2003 مجله ووگ همکاری خود در جهت معرفی عینک گوگل شروع کرد. در این همکاری مجله ووگ در 12 صفحه این عینک را معرفی کرد.

همچنین در مجله سپتامبر 2015، مجله ووگ فناوری‌های آمازون فشن، اپل موزیک و اپل واچ را در صفحات خود معرفی کرد.

شاید شما از یک مجله مربوط به مد و فشن انتظار تاثیرات اقتصادی را نداشته باشید؛ اما جالب است بدانید که مجله ووگ تاثیر اقتصادی خود را نیز به جا گذاشته است. این داستان به سال 2009 و دوران پس از فاجعه مالی 2008 باز می‌گردد. در سال 2009 شخصی به نام آنا وینتور با هدف احیای اقتصاد طرح «شب مد» را راه‌اندازی کرد. در این طرح، تلاش می‌شد تا مشتریان به سمت فروشگاه‌های خرده‌فروشی جذب شوند و درآمد حاصل از آن به خیریه‌ها واگذار شود.

در ابتدا این رویداد در 27 شهر در آمریکا برگزار شد و در سال 2011 بود که فروشگاه‌های اینترنتی هم به این رویداد پیوستند. لازم به ذکر است که در سال 2013 وقفه کوچکی در اجرای این رویداد ایجاد شد؛ اما امروزه برگزاری این رویداد همچنین ادامه‌دار است و در 19 مکان از دنیا برگزار می‌شود.

مجله ووگ در حوزه سیاست و مسائل اجتماعی نیز وارد شده است. این مجله در سال 2006 چندین مقاله درباره زنان مسلمان و مشهور و دیدگاه آن‌ها درباره مد و فشن منتشر کرد و به موضوع تاثیرات فرهنگ و محیط بر روی مسئله مد زنان پرداخت و توجه بسیاری از افراد فعال در این حوزه را برانگیخت.

همچنین ووگ از یک طرح به نام «زیبایی بدون مرز» نیز حمایت کرد و تامین مالی آن را به مبلغ 25 هزار دلار پذیرفت. با کمک این طرح، یک کالج در زمینه آموزش مهارت آرایش زنانه در افغانستان راه‌اندازی شد.

مخاطبان این مجله نسخه های مختلف ووگ را از سراسر جهان تهیه می‌کنند و آن را به عنوان معتبرترین منبع از دنیای مد و فشن می‌شناسند و آن را موفق‌ترین مجله می دانند. توجه داشته باشید که هم ‌اکنون مجله مد و فشن vogue به یکی از موفق‌ترین مجلات مد و فشن در جهان تبدیل شده است https://www.vogue.com