جامه پوش: ماجرای کت شلواری که بعد از 40 سال صحیح و سالم به محل تولدش بازگشت؛ اتفاقی که نشان میدهد کیفیت در یک برند چگونه میتواند وفاداری ایجاد کرده و خاطرهای خوش بسازد.
حفظ وفاداری مشتری و ترغیب به خرید دوباره از مهمترین دستاوردهایی است که هر تولیدکنندهای در پی تحقق آن است؛ عاملی که تولیدکننده را تشویق میکند تا با حفظ و ارتقای کیفیت خدمات و در اختیار گذاشتن تجربهای بهیاد ماندنی از خرید، این رابطه خوب را تداوم بخشیده تا مشتری بیهیچ تلاش مضاعفی به خرید دوباره از آن برند ترغیب شود.
مصداق این حقیقت این بار در قالب ماجرایی شیرین در هاکوپیان رخ داده است. کتی که 40 سال پیش توسط این برند تولید شده بود، صحیح و سالم به دست تولیدکنندهاش بازگشت.
داستان این کت و شلوار 40 ساله از آنجا شروع میشود که مدتی پیش امور مشتریان هاکوپیان با تماسی مواجه میشود که در این تماس فردی به نام دکتر حسین شریف به کارشناسان این مرکز اطلاع میدهد کتی دارد که 40 سال پیش از هاکوپیان خریداری کرده است. او میگوید کتش هنوز صحیح و سالم مثل روز اول است و تصمیم دارد آن را به هاکوپیان اهدا کند تا چنانچه این برند موزه یا گنجینهای دارد، در آنجا نگهداری و به نمایش گذاشته شود.
کارشناسان هاکوپیان با بررسی در سابقه دکتر شریف متوجه میشوند که او از سال 1374 تاکنون همواره مشتری هاکوپیان بوده است. هرچند با توجه به خرید این کت 40 ساله که احتمالا در دهه 60 خریداری شده است، به نظر میرسد سابقه خرید او قدمتی دیرینهتر دارد که تا پیش از آن امکان ثبت اطلاعات مشتریان برای این برند وجود نداشته است.
در طول این بررسیها مشخص شد دکتر شریف که پزشک متخصص اطفال است، سالها قبل پزشک معالج یوریک، فرزند سومبات هاکوپیان، مدیرعامل و موسس هاکوپیان بوده است و سابقه آشناییاش با هاکوپیان به سالهای دور برمیگردد.
کتی که فقط با دست دوخته شد!
پس از این ماجرا دکتر شریف، صاحب خوشذوق این کت 40 ساله، درخواست دیدار با سومبات هاکوپیان را داشت و در این ملاقات با اشاره به ماجرای این کت، پیشنهاد تاسیس موزه هاکوپیان را با او مطرح کرد.
هاکوپیان، میراثی 50 ساله
سومبات هاکوپیان (یک ایرانی ارمنیتبار)، بنیانگذار این شرکت از دوران نوجوانی وارد حرفه خیاطی شد و پس از سالها کسب تجربه در سال ۱۳۴۹ کارگاه کوچکی را در تهران تاسیس کرد. در ابتدای دهه ۸۰ آن کارگاه با هدفگذاریهای بلندمدت و اندیشمندانه، تبدیل به یک شرکت صنعتی و کسبوکاری خانوادگی شد.
با راهاندازی تکنولوژی هزاره سومِ صنعت پوشاک در خطوط تولیدی این شرکت، هنر خیاطی با صنعت در هم آمیخت. اکنون با پنج دهه تجربه، هاکوپیان دیگر فقط عرضهکننده یک کالا نیست، بلکه یک برند فاخر و خوشنام ایرانی است که محصولات این برند در دسته بندی کلاسیک و کژوال طراحی و تولید میشود.