چرم ماهی چیست؟

جامه پوش: چرم را می‌توان تقریبا از هر پوست حیوانی ساخت حتی از پوست ماهی. پوست ماهی یک نوع نادر از چرم است. سطح پوست اغلب بسیار نازک است. چرم ماهی جزو چرم‌های سبک به حساب می‌آید.

بهره‌برداری روزافزون از ذخایر آبزیان در نقاط مختلف جهان و استفاده بهینه و فراگیر از آنها جهت تولید فرآورده‌های جانبی و کاهش ضایعات از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۶ تولید آبزیان در دنیا به رقم ۱۶۰ میلیون تن رسیده است که از این رقم سهم آبزی پروری ۷۵ میلیون تن می باشد. لذا ضایعات این منبع عظیم در خور توجه خواهد بود. یکی از فرآورده‌های با ارزش قابل استفاده از این ضایعات تولید چرم از پوست ماهی است که امروزه در دنیا در حال پیشرفت می‌باشد.

این ایده که بتوانید زباله‌های دورریختنی و بدبو را به چیزی تبدیل کنید که مردم خواهان آن هستند و برای آن پول می‌پردازند فوق‌العاده است، شما در واقع زباله را به گنجی تبدیل می‌کنید که تا چند نسل قابل استفاده است.»

لازم به ذکر است با تولید یک تن فیله ماهی به طور کلی۴۰کیلوگرم پوست دور ریخته می‌شود و لذا از هزاران تن پوست ماهی می‌توان چرم تولید کرد.

چرم را می‌توان تقریبا از هر پوست حیوانی ساخت حتی از پوست ماهی. پوست ماهی یک نوع نادر از چرم است. سطح پوست اغلب بسیار نازک است. چرم ماهی جزو چرم‌های سبک به حساب می‌آید. این پوست در عین نازکی از قدرت کشش بالایی برخوردار است بطوریکه قدرت کشش چرم ماهی تا ۹۰ نیوتن می‌رسد. هیجان انگیزترین چرم در ۲۰ سال گذشته است که در دنیای صنعت مد ظاهر شده است.

خواص چرم ماهی

برای تولید این چرم حیوان را از بین نمی‌بریم. استفاده از زباله‌های دور ریز ماهی و افزودن ارزش اقتصادی اهمیت زیادی برای پایداری صنعت شیلات دارد.
اين چرم در برابر سرما بسيار مقاوم بوده و براي مناطق و كشورهاي سردسيري مناسب است به طوري كه دماي ۱۰ تا ۲۰ درجه زير صفر را نيز تحمل مي‌كند.

معمولاً چرم‌هاي از جنس گاو و گوسفند شكننده‌اند و در اثر سرما شكسته مي‌شوند. از ديگر ويژگي‌هاي چرم ماهي مي‌توان به جلا و زيبايي آن و قابليت رنگ‌آميزي بالای آن اشاره کرد.

همان طور که می‌دانید چرم‌های رایج مثل چرم مار و سوسمار بسیار گران هستند و منابع آن‌ها به شدت در معرض خطر نابودی قرار دارند. اما پوست ماهی چنین شرایطی را ندارد، کاملا در دسترس است و منابع آن پایداری بالایی دارد در حالی که می‌تواند همان زیبایی و لاکچری ظاهری را هم داشته باشد.

برخی از مزایای کلیدی عبارتند از سازگاری با محیط زیست، کاهش آلودگی اتمسفر ناشی از فرآیند دباغی .چرم ماهی علاوه بر کاهش آلودگی جوی، آلودگی آب را نیز کاهش می دهد زیرا در فرآیند دباغی برای تولید چرم از پوست ماهی حداقل مواد شیمیایی (چه برای دباغی و چه رنگ) استفاده می‌شود.

تاریخچه چرم ماهی

اصل تولید چرم ماهی توسط افراد نانایی از سیبری شرقی گزارش شده است که به طور سنتی لباس از چرم ماهی تولید می‌کنند.
همچنین می‌توان به قبیله Hezhe در شمال شرقی چین که به دلیل استفاده از لباس سنتی تولید شده ازپوست ماهی به عنوان “قبیله چرم ماهی” نیز شناخته می‌شود، اشاره کرد.

در سال 2018، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تولید چرم از پوست ماهی را به عنوان یک ابتکار در افزایش درآمد جوامع ماهیگیری در سراسر جهان را تبلیغ نمود. چرم ماهی در دنیا سابقه 20 ساله دارد و بسیاری از کشورها از جمله کانادا، آیسلند، برزیل، روسیه، فرانسه و چندین کشور دیگر تولیدکننده چرم‌ماهی هستند.

امروزه چندین کارخانه اختصاصی تولید کننده چرم ماهی در دنیا راه‌اندازی شده است. از جمله شرکت تولید چرم شادی در جمهوری اینگوش روسیه را می‌توان نام برد. این کارخانه از پوست ماهی‌های مختلف برای تولید چرم استفاده می‌کند. شرکت‌های کلیدی فعال در بازار جهانی چرم‌ماهی، Nanai ، Salmo Leather ، Atlantic Leather، SHADI می‌باشند.

کمپانی نایک اخیراکفش‌های مخصوص دوندگی را از چرم ماهی ساخته است. چرم‌ماهی چند سالی است که در مجامع بین‌المللی سر و صدا کرده است. امروزه کریستین دیور، پرادا و نایک همگی محصولات چرمی ماهی از کفش گرفته تا کیف دستی را تولید کرده‌اند. این بخشی از یک جنبش رو به رشد جهانی برای کاهش ضایعات در ماهیگیری تجاری و کسب درآمد بیشتر از ضایعات ماهی است.

کاربرد چرم ماهی

صنعت تولید چرم از پوست ماهی در سال‌های اخیر در دنیا به دلیل تقاضای مصرف کنندگان جدید در حال توسعه است. رنگ‌های زیبا و درخشان پوست ماهی و سطح لایه لایه آن، موجب شده چرم تولید شده از پوست ماهی جای خود را در صنعت چندین میلیارد دلاری چرم جهان باز کند.

جالب است بدانیم صنعت مد در دهه‌های اخیر به دلیل آسیب‌های جدی که به محیط زیست وارد کرده است در رده بدنام‌ترین صنایع جهان قرار گرفته‌است به طوری که این صنعت از نظر آلوده‌کنندگی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل در سال‌های اخیر مد پایدار بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دانشمندان، طراحان و مصرف کنندگان قرار گرفته‌ و به همین دلیل چرم ماهی امروزه مورد توجه این صنعت قرار گرفته است.

چرم ماهی مانند بقیه دیگر چرم ها تقریبا در بسیاری از صنایع از جمله ؛ کیف و کفش؛ البسه؛ مبلمان؛ انواع اکسسوری ها؛ زیورآلات و حتی وسایل ورزشی کاربرد دارد.

 

خبر نخ و پارچه