جامه پوش: به سیاق سردترین روزهای هر سال، تحلیلگران و کارشناسان مشغول بررسی و پیشبینی روندهای سال پیشرو هستند. در همین راستا، «اکونومیست اینتلیجنس» به بررسی چشمانداز فرصتها و روندهای هفت صنعت مهم و تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.
جنگ اوکراین در کنار قرنطینه و خانهنشینی در چین، مشکلات و اختلالات زنجیره تأمین را تشدید کرده و تورم جهانی را بالا بردهاند؛ در نتیجه کارشناسان بهناچار پیشبینیهای خود از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را کاهش دادهاند. این گزارش به تأثیر کاهش نرخ رشد اقتصادی و تورم بالا بر صنایع مهم جهان از جمله تکنولوژی پرداخته است. صنعت تکنولوژی هم از گزند بادهای مخالف اقتصاد دور نمانده و درآمدهای هنگفتی را از دست داده است.
انتظار میرود شرکتهایی که روی سرمایهگذاری در بخش متاورس متمرکز میشوند، بر سر استانداردسازی این بخش با نهادهای نظارتی و قانونگذار درگیر شوند. در سال پیشرو، شرکتهای مخابراتی آسیا همچنان بهدنبال یکپارچگی و اتحاد خواهند بود و بازارهایی مانند سریلانکا، ژاپن و هند تمایل بیشتری به انجام چنین معاملاتی دارند.
توسعه هوش مصنوعی علیرغم موانعی که در سال ۲۰۲۲ وجود داشتند، همچنان ادامه پیدا میکند. این در حالی است که انتظار میرود معضلاتی در قلمروهای کلیدی این حوزه بر سر قوانین و مقررات جدید شکل بگیرند. صنعت نیمهرساناها همچنان ابزاری ژئوپلیتیک در میان آمریکا و چین خواهد بود و این نبرد، بسیاری از کشورهای دیگر را هم درگیر میکند. بعضی از برندها اما از این شرایط بهره خوبی برده و به تولید محصولات پیشرفتهای میپردازند.
هرچند متاورس در سال ۲۰۲۳ در مسیر اصلی خودش قرار نمیگیرد اما در خط مقدم نوآوریهای تکنولوژی و سرمایهگذاریهای این حوزه است. همچنان متاورس از دیدگاه کارشناسان، پلتفرمهای آنلاین فراگیری هستند که با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، امکان معاشرت اجتماعی، کار، بازی یا خرید بهصورت مجازی را به کاربران میدهند. دستگاههای جدید (شامل عینکهای واقعیت افزوده یا هدستهای واقعیت مجازی) در سال ۲۰۲۳ رونمایی میشوند که باعث توسعه کلی اکوسیستم متاورس میشوند.
در زمینه طبقهبندی حمایتهای تبلیغاتی، پیشبینی میشود که هر دو شرکت بزرگ نتفلیکس و دیزنی برنامههای حمایتی خود در حوزه تبلیغات را در بازارهای کلیدی از اواخر سال ۲۰۲۲ اجرا کنند؛ با این حال بخش بزرگی از این برنامههای بینالمللی در سال ۲۰۲۳ دنبال خواهند شد. صنعت تبلیغات بهسرعت به بخش پخش آنلاین روی میآورد، چون شرکتها بهدنبال افزایش درآمدها و تحکیم جایگاهشان در میان کاربران و مشتریان هستند.
منبع: CNN