پارچه ای که در هوای گرم شما را خنک نگه می دارد

جامه پوش: یک پارچه خنک کننده و تنظیم کننده حرارت توسط محققان طراحی شده است که دارای اثر خنک کنندگی ۵۵ درصد بیشتر نسبت به پنبه بوده است

زمانی که پوشاک تهیه شده از این پارچه جدید پوشیده شود به خنک کننده ی پوست تبدیل می شود، این ماده را می توان با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کرده و می تواند راهی ساده و کم هزینه را برای خنک کردن بدن انسان ارائه داده و نیاز به تهویه مطبوع را در روزهای گرم کم کرد.

محققان به هدایت لیانگ بینگ هو در دانشگاه ماریلند مقاله ای را در زمینه تنظیم حرارتی جدید منسوجات در شماره اخیر مجلهACS Nano منتشر کرده اند.

هو در این رابطه گفت: این نخستین بار است که یک منسوج بسیار رسانای حرارتی، دارای چاپ سه بعدی و با استحکام مکانیکی عالی و هدایت حرارتی بسیار بالا تولید شده که می تواند بدن را به طور قابل توجهی خنک کند.

این منسوج جدید از کامپوزیت نانولیفی متشکل از نیترید بور و پلی وینیل الکل یا PVA ساخته شده است.
محققان با استفاده از چاپ سه بعدی نانوالیافی را ایجاد کردند که بسیار هم راستا و یکنواخت بوده و به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته اند و نشان دادند که پارچه بافته شده از این نانوالیاف اثر خنک کنندگی عالی و هم چنین خواص مکانیکی خوبی ارائه می دهد.

یکی از ویژگی های کلیدی این منسوج، هدایت حرارتی بالای آن است که این امکان را برای حرارت بدن فراهم می آورد که از طریق پارچه و به روش هدایت به محیط بیرون منتقل شود.

در مقابل، اکثر الیاف متداول نساجی مانند پنبه به طور معمول دارای هدایت حرارتی پایین تری هستند که گرمای بدن شخص را بیشتر درون لباس حبس می کنند.

در شبیه سازی ها، محققان نشان دادند که پارچه تهیه شده از این نانوالیاف جدید دارای هدایت حرارتی بیش از دو برابر نسبت به پارچه پنبه ای و بیش از یک و نیم برابر بیشتر از پارچه PVA بدون نانوالیاف نیترید بور است.

چندین نوع منسوج تنظیم کننده حرارت دیگر نیز ابداع شده اند. به عنوان مثال، پارچه های فتیله ای، بدن را از طریق حذف رطوبت اضافی خنک می کنند اما در درجه اول تنها در رطوبت بالا (یا عرق) کار می کند. برخی از فناوری ها از بسته های سرد استفاده کرده و سایرین مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند.

محققان در مطالعه جدید انتظار دارند که منسوج نانولیفی ساده و ارزان قیمتی که در اینجا ارائه شد، بتواند یکی از راه حل های بسیار کاربردی برای حفظ سرما در آب و هوای گرم باشد.

در آینده محققان قصد دارند در جهت تحقق این کاربردها تلاش کنند. هو در پایان عنوان کرد: ما در حال انجام تحقیقات بیشتر برای بهبود افزون تر این کارایی از طریق طراحی مواد و هم چنین کار بر روی مقیاس پذیر بودن با استفاده از چاپ سه بعدی هستیم.

منبع: phys

چاپ سه بعدیخبر نخ و پارچهکامپوزیتنانوالیاف