هنر هشتم؛ حلقه مغفول مانده پوشاک ایران

جامه پوش: در عصر کنونی، ارتباطات یک صنعت هنرمندانه به شمار می‌رود که نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و راهبردی یک برند ایفا می‎‌کند، حال‌ آنکه یکی از ویژگی‌های این عرصه دانش‌بنیان بودن آن است، هنری که بسیاری از برندهای پوشاک کشورمان از آن غافل می باشند، چه‌بسا مجموعه‌های مختلفی که به دلیل خلأ در این زمینه، از ادامه مسیر ناکام ماندند و درعین‌حال تولیدکنندگانی که با تقویت واحد روابط عمومی، گام‌های بلندی در مسیر رشد و توسعه برداشتند.

۱۷ می برابر با ۲۷ اردیبهشت هرسال در تقویم به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نام‌گذاری شده است؛ روزی که تداعی‌گر اهمیت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات بوده و امروزه به قلب تپنده و قدرت نرم برندها تبدیل‌شده است.

ارتباطات، علم روابط عمومی حلقه‌ای مغفول در صنعت پوشاک کشور بوده که در درازمدت، فعالیت بسیاری از مجموعه‌ها در این صنعت عظیم را با مشکلات و کاستی‌های بسیاری مواجه ساخته است.

در مورد اهمیت روابط عمومی باید گفت که در حقیقت، صنعت تبلیغات به سمت صنعت روابط عمومی و ارتباطات سوق پیداکرده زیرا مردم نسبت به اقداماتی که در حوزه روابط عمومی انجام می‌شود، بیشتر از اقدامات تبلیغاتی اعتماد می‌کنند.

در صنعت پوشاک و فشن، این قضیه بیشتر نمود پیدا می‌کند چراکه واحد روابط عمومی در برندهای برتر دنیا بسیار پیشرفته است، بسیاری از نویسندگان حوزه مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری، در صنعت پوشاک فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و مجلات معتبر با مطالبشان به چگونگی مد شدن یک لباس یا ترند شدن یک سبک سمت‌وسو می‌دهند. روابط عمومی پدیده‌ای فراتر از تبلیغات است و نقش تعیین‌کننده‌ای در فرهنگ‌سازی و تاثیر بر افکار عمومی دارد.

واقعیت آن است که در بدو امر، لازم است توان تولید محتوا در واحدهای روابط عمومی شکل گیرد، سپس مخاطبان هدف، شناسایی‌شده و خوراک مطلوب در اختیار مخاطب قرار گیرد.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات موجود در صنعت پوشاک، مد و طراحی آن‌هم در شرایط کنونی و باوجود مشکلات گوناگون به‌ویژه در بخش اقتصاد، علم مدیریت چرخه اطلاعات میان تولید کننده، برند، طراح و… با جامعه هدف اش است، مخاطب باید بیش‌ازپیش جدی گرفته شود و این تنها با توجه به شبکه های اجتماعی میسر نمی شود و توجه تنها بدون تخصص به این ابزارهای ارتباطی چیزی جز تخریب در پی نخواهد داشت.

نخستین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است.

تبلیغاتتولید محتواخبر تولیدرسانه‌های نوشتاریروابط عمومیصنعت پوشاک