نگاه مد جهانی به چهل‌تکه ایرانی

جامه پوش: بسیاری بر این باورند ترند شدن پارچه‌های چهل‌تکه در پاییز و احتمالاً زمستان امسال در راستای حمایت از جریان جهانی مد پایدار است.

چهل‌تکه از دیرباز نماد سلیقه، هنر، صرفه‌جویی، صبر و حوصله بانوان ایرانی است که آن را به‌منظور به دست آوردن پارچه در ابعاد گسترده با باریک‌ترین و خردترین پارچه‌های دور ریز می‌دوختند. حال‌آنکه از به هم دوختن پارچه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، جاذبه بصری بسیار زیادی در این نوع دوخت و پارچه‌سازی پدید می‌آمد.

بنا بر اخبار منتشرشده در سایت‌های خارجی و ایرانی مرتبط با حوزه مد و لباس، دنیای فشن در پاییز و زمستان امسال به سراغ یکی از قدیمی‌ترین دوخت‌های ایرانی رفته و پارچه‌های چهل‌تکه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ترندها معرفی کرده است.

به‌طور مثال یکی از ترندهای پاییزی و زمستانی در سال 2021 میلادی، شلوارهای جین چهل‌تکه هستند. این در حالی است که شلوارهای جین در بین مردم طرفداران زیادی دارند و با برگشت پارچه‌های چهل‌تکه، این ترند در این شلوارها وارد شده است. تمامی قطعات این شلوار با دوخت و حتی رنگ‌های مختلف در کنار هم قرارگرفته‌اند.

برای استفاده از هنر چهل‌تکه دوزی در دوخت انواع لباس همچون پیراهن، مانتو، شال و روسری نیز از پارچه‌های ساده، گل‌دار، چهار‌خانه، محرماتی و خال‌دار استفاده می‌شود.

قطعات پارچه را می‌توان از انواعی انتخاب کرد که بافت محکمی داشته باشد تا در هنگام دوختن و به‌مرور زمان از پس شست‌وشوی مکرر، تاروپود آن از هم‌ گسسته نشود.

چهل‌تکه گاه با دوخت‌ها و تزئیناتی مانند گل‌دوزی، سنگ‌دوزی، مروارید‌دوزی، منجوق‌دوزی و جز این‌ها همراه است. همچنین، گاه قطعاتی از چهل‌تکه را به‌صورت برجسته می‌دوزند که برای این کار، اسفنجی به قطر دو میلی‌متر زیر همان تکه پارچه قرار می‌دهند و دورش را کوک می‌زنند؛ به‌طور‌کلی، چهل‌تکه دوزی را مشتمل بر روش‌های ساده، معرق، ضخیم‌دوزی، برشی، نمدی و مرصعی دانسته‌اند.

چهل‌تکه‌دوزی گاه با تکنیک‌های خاص همچون آجیده‌دوزی یا مطلسه دوزی و تکه دوزی همراه می‌شود و آن را از حالتی ساده خارج می‌کند. در چهل‌تکه دوزی تکرار وجود دارد یعنی یک طرح مدام در طول کار تکرار می‌شود و این شکل‌ها معمولاً در اکثر مواقع اشکال هندسی هستند که از پشت به وسیله کوک به هم متصل می‌شوند و در کنار هم قرار می‌گیرند.

منبع:هنرآنلاین

جین چهل‌تکهچهل‌تکهخبر طراحی و مددوخت‌های ایرانیکوکلحاف چهل‌تکه