جامه پوش: وقتی پای نوآوری در مد به میان می آید؛ نقش پذیرش مصرف کننده و توسعه مستمر فناوری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد. از آنجایی که هر دو صنعت، یعنی فناوری و مد، آینده محور بوده و بر مصرف کننده متمرکز هستند؛ پس انطباق آنها به صورت طبیعی اتفاق می افتد. اما وقتی نوبت به فن آوری می رسد؛ همه پیشرفت های آن مناسب صنعت مد نیست. این مجموعه از اینفلوئنسرهای دیجیتال و طراحان مد هوش مصنوعی گرفته تا نوآوری در مواد را شامل می شود و در کل شامل ۲۲ فن آوری برتر مد است که صنعت مد را شکل می دهند.
۱- اینفلوئنسرهای مجازی (Virtual Influencers)
بعد از ظهور Lil Miquela Sousa که اولین اینفلوئنسر مجازی و سوپر مدل دیجیتال است؛ شخصیت مجازی اینفلوئنسر جدیدی به نام Noonoouri پا به عرصه دنیای دیجیتال گذاشت. این شخصیت دیجیتال که توسط طراح و مدیر خلاق مستقر در مونیخ، یورگ زوبر (Joerg Zuber) ساخته شده، به یک بازیگر مهم در دنیای مد تبدیل شده است.
او در اینستاگرام بیش از 300000 نفر دنبال کننده دارد و با برندهای بزرگی همچون Dior، Versace و Swarovski همکاری می کند. صفحه اینستاگرام Noonoouri نیز دقیقاً مانند Miquela، محلی برای جایگذاری محصولات است. او در پستی با ژست کردن با یک شیشه عطر Calvin Klein’s Eternity بیش از 10000 لایک گرفت.
۲- ساخت پارچه از جلبک دریایی (Fabric From Seaweed)
Algiknit نام شرکتی است که الیاف و منسوجات را از کتانجک = Kelp (نوعی جلبک دریایی است) تهیه می کند. در این شرکت مخلوط بیوپلیمر در قالب فرآیند اکستروژن به یک نخ مبتنی بر کتانجک تبدیل می شود که می توان آن را بافت و یا به صورت سه بعدی چاپ نمود؛ با این کار میزان ضایعات به شدت کاهش می یابد. لباس تریکوی نهایی زیست تخریب پذیر است و می توان آن را با رنگدانه های طبیعی در یک چرخه حلقه بسته رنگ کرد.
۳- اکلیل زیست تخریب پذیر (Biodegradable Glitter)
BioGlitz اولین شرکتی در جهان است که اکلیل زیست تخریب پذیر تولید می کند. این اکلیل زیستی براساس فرمول منحصر به فردی ساخته می شود که از عصاره درخت اکالیپتوس گرفته شده است، و ماده ای پوسیدنی و زیست تخریب پذیر به شمار می آید.
این نوآوری بسیار مهمی در زمینه مد محسوب می شود؛ چرا که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا به شیوه ای پایدار از اکلیل و مواد زرق و برق دار استفاده کنند، بدون اینکه نگران آسیب های زیست محیطی ناشی از میکروپلاستیک ها باشند.
۴- نرم افزار مد چرخه ای (Circular Fashion Software)
شرکت BA-X یک نرم افزار ابتکاری مبتنی بر فضای ابری ساخته است که طراحی مدور را با مدل های خرده فروشی مدور و فناوری های بازیافت حلقه بسته پیوند می دهد. این سیستم برندهای مد را قادر می سازد تا لباس ها را در قالب یک مدل مدور (چرخه ای) با حداقل ضایعات و آلودگی؛ طراحی، فروش و بازیافت کنند. در این فرآیند لباس ها دارای یک برچسب شناسایی هستند، و با یک شبکه زنجیره تامین معکوس ارتباط دارند.
۵- ساخت منسوجات از درختان (Textiles From Trees)
کاپوک (Kapok) درختی است که بدون استفاده از آفت کش ها و حشره کش ها به صورت طبیعی رشد می کند. به علاوه این درخت در خاک خشکی رشد می یابد که برای کشاورزی مناسب نیست و جایگزینی مناسب برای محصولات لیفی طبیعی پر مصرف (از حیث مصرف آب) مانند پنبه محسوب می شود. Flocus شرکتی است که یک فناوری جدید را برای استخراج نخ های طبیعی، مواد پرکننده و پارچه از الیاف کابوک طراحی کرده است.
۶- ساخت چرم از سیب (Leather From Apples)
پکتین سیب یک ماده زائد طبیعی است که معمولاً در پایان فرآیند تولید دور ریخته می شود. با این حال شرکت Frumat یک فناوری جدید را توسعه داده که با بهره گیری از آن می توان از پکتین سیب برای ساخت مواد پایدار و پوسیدنی استفاده نمود. این برند از پوست سیب برای ساخت یک ماده چرمی وگان بسیار بادوام و لوکس استفاده می کند. به علاوه این نوع از چرم وگان را می توان بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، رنگ و دباغی کرد.
۷- اپلیکیشن های رتبه بندی مد (Fashion Rating Apps)
امروزه تعداد اپلیکیشن های اجاره مد در حال افزایش است. این برنامه ها برای رتبه بندی اخلاقی هزاران برند تجاری، طراحی شده اند. این رتبه بندی ها براساس تاثیر برندها بر روی انسان ها، حیوانات و کره زمین صورت می گیرند.
این سیستم های رتبه بندی، استانداردها، گواهینامه ها و داده های موجود در دسترس عموم را در قالب امتیازبندی ادغام کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. این برنامه ها باعث شفافیت در صنعت مد می شوند و به مشتریان این امکان را می دهند تا به صورت آگاهانه اقدام به خرید کنند.
Mango Materials یک شرکت ابتکاری است که بیو پلی استر که یک پلی استر زیست تخریب است را تولید می کند. این ماده در بسیاری از محیط ها مثل محل های دفن زباله، تصفیه خانه های فاضلاب و اقیانوس ها، قابلیت تجزیه بیولوژیکی را دارد. این ماده جدید می تواند ضمن جلوگیری از آلودگی میکرو الیافی، به بقای یک صنعت مد پایدار حلقه بسته نیز کمک کند.
۹- پارچه های ساخته شده در آزمایشگاه (Lab-Made Fabrics)
«Reverse Resources» نوعی پلتفرم است که برندهای مد و تولید کنندگان پوشاک را قادر می سازد تا ضایعات پیش از مصرف را به منظور بازیافت بهینه صنعتی مدیریت کنند. این پلتفرم به کارخانه ها امکان می دهد تا پارچه های باقیمانده را کنترل، پایش و اندازه گیری نمایند. این پسماندها از طریق چرخه های حیات قابل ردیابی هستند؛ به گونه ای که می توانند دوباره وارد زنجیره تامین شده و باعث محدود کردن استفاده از مواد بکر شوند.
۱۱- ربات های بافنده (Knitting Robots)
شرکت Scalable Garment Technologies Inc یک ماشین بافندگی رباتیک ساخته که به یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی متصل می شود. این ربات می تواند لباس های تریکوی بدون درز سفارشی بسازد. به علاوه این دستگاه بافندگی منحصر به فرد امکان دیجیتالی کردن کل فرآیند تهیه و تولید را براساس تقاضا فراهم می کند.
۱۲- بازارهای اجاره ای (Rental Marketplaces)
Style Lend یک بازار اجاره مد نوآورانه است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای انتخاب لباس ها و سبک های متناسب و مناسب کاربران استفاده می کند. اجاره لباس یک مدل تجاری جدید است که باعث طولانی شدن چرخه حیات لباس می شود و بدین صورت سر درآوردن آنها از محل های دفن زباله را به تاخیر می اندازد.
۱۳- خیاطی بدون سوزن (Nanotechnology Materials)
Nano Textiles یک جایگزین پایدار برای مواد شیمیایی است که در هنگام پرداخت پارچه ها به آنها اضافه می شوند. این ماده ابتکاری با استفاده از فناوری به نام «cavitation»، مواد پرداخت پارچه را مستقیماً درون آن ادغام می کند. از فناوری Nano Textiles می توان در انواع محصولات ضد باکتری، ضد بو و دافع آب استفاده کرد. به علاوه این سیستم از مصرف کنندگان و محیط زیست در برابر مواد شیمیایی خطرناک محافظت می کند.
۱۴- ساخت الیاف از پرتقال (Fibers From Oranges)
شرکت «Superpersonal» یک شرکت استارتاپی انگلیسی است که بر روی برنامه ای کار می کند تا به خریداران این امکان را بدهد لباس ها را به صورت مجازی پرو کنند. کاربران اطلاعاتی مانند جنسیت، قد و وزن خود را به برنامه می دهند. این برنامه یک نسخه مجازی از کاربر می سازد و لباس های مدل سازی دیجیتال را در تن مجازی می کند. اپلیکیشن مذکور در ماه فوریه در نمایشگاه مد لندن عرضه شد و هم اکنون قابل دانلود است. در ضمن این شرکت یک نسخه تجاری Superpersonal برای خرده فروشی ها دارد. این برنامه به خرده فروشان امکان می دهد تا تجارب خرید مشتریان خود را شخصی سازی کنند.
۲۲- طراحان و متخصصان مد هوش مصنوعی (AI Designers and Stylists)
الگوریتم های مدرن به طور فزاینده ای پر قدرت، سازگار و همه کاره هستند. در حقیقت هوش مصنوعی باعث می شود که نسل بعدی ربات های فروشگاهی دارای هوشی شبیه انسان باشند. به عنوان مثال شرکت Intelistyle مستقر در لندن یک متخصص مد هوش مصنوعی عرضه کرده که می تواند با خرده فروشان و مشتریان کار کند.
از دید خرده فروشان، یک طراح هوش مصنوعی قادر است تا با ایجاد چندین دست لباس مختلف براساس یک محصول واحد، «ظاهر را کامل» کند. در ضمن می تواند جایگزین هایی برای اقلام تمام شده پیشنهاد دهد.
هوش مصنوعی می تواند استایل ها و لباس هایی متناسب با نوع بدن، رنگ مو، رنگ چشم و رنگ پوست به خریداران پیشنهاد دهد. امکان دستیابی به متخصص مد هوش مصنوعی از طریق هر دستگاهی فراهم است و به مشتریان امکان می دهد که یک حرکت بی وقفه بین خریدهای آنلاین و آفلاین داشته باشند.
نتیجه گیری: نوآوری مد در مسیر ارتقای ارزش تجاری و طول عمر است. مهم این است که چگونه صنعت را فراتر از بحران فعلی شکل دهیم. نوآوری در مد می تواند به جایگزینی مواد بی مصرف با جایگزین های پایدار نیز کمک کند و به مشاغل کم درآمد، تکراری و خطرناک انسانی پایان دهد. مد نوآور این امکان را فراهم می کند تا در دنیای دیجیتال دارای عملکرد و تعامل باشیم. فناوری ها برای ما دنیایی را می سازند که پر از اتومبیل های خودکار، خانه های هوشمند و اشیای مرتبط به هم است. هیچ راهی برای بازگشت به مد قبل از همه گیری وجود ندارد؛ چرا که قطعاً ما می خواهیم مد همچنان مطرح باشد. تنها راه، پیشرفت نوآوری هدفمند مد و پذیرش مصرف کننده است.