نمایشگاه تهران مدکس افتتاح شد

جامه پوش: نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته صبح امروز سه شنبه 20 آبان در محل نمایشگاه‌های بین امللی شهر آفتاب افتتاح و آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بااشاره به اینکه امروز روز مهمی برای صنعت پوشاک است گفت: این نمایشگاه از 20 الی 23 مهرماه برقرار است و باید از همه مسئولان و کسانی که در اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، اتاق‌های اصناف ایران و تهران ، اتحادیه‌های پوشاک سراسر کشور، اتحادیه‌های همگن و وابسته مرکز امور اصناف و بازارگان و دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت، کارگروه ساماندهی مد لباس وزارت ارشاد، معاونت نظارت بر عملکرد نیروی انتظامی و جمعی از کارشناسان و کارآفرینان که در برگزاری نمایشگاه همکاری داشتند تشکر کنم.

وی افزود: در این نمایشگاه تمامی حوزه‌های زنجیره ارزش پوشاک اعم از صنایع نساجی، ریسندگی بافندگی رنگرزی، چاپ ، پوشاک، طراحی ، ماشین آلات و تجهیزات وابسته ، دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی، تولید تعمیرات و نگهداری صنایع وابسته چرم سراجی کفش مشاغل خانوادگی مرتبط توسط زنان سرپرست خانوار، کالاهای فرهنگی عفاف و حجاب حضور دارند.

در همین رابطه بخوانید:

شیرازی افزود: ما در این نمایشگاه نگاه ویژه‌ای به طراحی به ارزش های بومی و ملی کشور در هویت و پوشش اقوام و همچنین نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات داشته‌ایم. همچنین یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه ارتباط بیشتر طراحان با صنعت و استفاده از طراح‌های خلاقانه نوآور و همسو با فرهنگ جمهوری اسلامی در تولیدات پوشاک است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اینکه نمایشگاه در سطح قابل قبولی طراحی شده که نشان می‌دهد زحمات تولیدکنندگان در این بخش است، اظهار داشت: وضعیت بسیاری از صنایع از جمله صنعت پوشاک تا پیش از سه سال گذشته و آغاز تشدید تحریم ها نشان می‌دهد که با تکیه بر داشته های داخلی می‌توان پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورد و علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی در بازار صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشت.

علی مویدی خرم‌آبادی با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده برای واردات پوشاک به کشور گفت: این شرایط در کنار رشد و توسعه صنایع داخلی باعث می شود، تا صنعت پوشاک کشور بتواند به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی سه سال گذشته سیاست خود را متمرکز کرد که موانع را از پیش پای تولید بردارد و شرایط آسان تری را برای آن فراهم کند.

وی با بیان اینکه امروز در نمایشگاه پوشاک نتیجه این مانع زدایی قابل مشاهده است، خاطر نشان کرد: امروز به نمایندگی از 26 دستگاه که عضو این ستاد هستند، اعلام می کنم، در جریان جنگ اقتصادی تولیدکنندگان توانسته‌اند به راهکارها و الگوهایی در تولید دست پیدا کنند که بتواند موانع را پشت سر گذاشته و شرایط بهتری را در تولید ایجاد کنند.

مویدی خرم‌آبادی در خصوص به مشکلاتی که در واردات برخی از مواد اولیه تولید در صنف پوشاک وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ دستگاه‌ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا موانع و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را برطرف کرده و مواد اولیه به راحتی در دسترس تولید کنندگان قرار گیرد. تولیدکنندگان باید بتوانند با آرامش خاطر به کار تولید ادامه دهند و در این مسیر دستگاه‌ها نیز از هیچ کمکی دریغ نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مبارزه با واردات کالای قاچاق به صورت جدی دنبال شده و می شود، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز این موضوع را تایید کرده و در آمار و ارقام‌های آنها این گزارش‌ها به تایید رسیده است.

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز گفت: یکی از نکات مهم نمایشگاه تهران مدکس 1400، نمایش آثار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در این رویداد است که امیدواریم در پی این نمایش، تولیدکنندگان آثار طراحان را ببینند و آنها را در پی تعامل با طراحان به تولید انبوه رسانند.

وی افزود: تلاش شده است که در این نمایشگاه، نگاهی ویژه به تبیین ارزش‌های بومی و ملی کشور در قالب نمایش طرح‌ها و تولیدات برآمده از هویت اسلامی و ایرانی و همچنین پوشاک مختص اقوام مختلف کشور با رویکرد توجه استراتژیک به بازارهای منطقه و صادرات پوشاک داخلی داشته باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه، ایجاد فرصت ارتباط بیشتر طراحان با بخش صنعت و استفاده از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه در فرایند تولید پوشاک است و در همین راستا، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش با اتحادیه پوشاک منعقد کرد، تسهیلاتی را برای طراحان فراهم آورده تا بر اساس آن، طراحانی که علاقه‌مند هستند در رده صنفی قرار گرفته و جواز کسب داشته باشند، با دریافت معرفی‌نامه مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور البته با تکیه بر برخی دستورالعمل‌ها و شرایط و ارائه آن معرفی‌نامه به اتحادیه پوشاک، جواز صنفی خود را دریافت کنند که طی ایام برپایی نمایشگاه نیز در غرفه کارگروه این معرفی‌نامه برای طراحان ذی‌صلاح صادر می‌شود.

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها به هم رسانی آخرین دستاوردها صنعت است و می‌تواند در بهبود شرایط تولید موثر باشد، اظهار داشت: از سال 97 که ممنوعیت واردات پوشاک به کشور انجام شده است، پیشرفت بسیار مناسبی در این صنعت به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌هایی که به صورت مشترک با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شده است توانسته کمک بسیار خوبی به صنعت پوشاک کشور کند، گفت : صنعت پوشاک کشور طی سال‌های متمادی از پدیده قاچاق زیان‌های جدی دیده است،اما در حال حاضر کلیه بخش‌های زنجیره ارزش از جمله خدمات طراحی، تامین مواد اولیه و سایر بخش‌ها توفیقات بسیار خوبی به دست آمده است.

مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در خصوص تأمین مواد اولیه در داخل نیز افزود: در بحث تامین مواد اولیه سیستم پنبه‌ای که می‌تواند در صادرات نقش بسیار مهمی داشته باشد، توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است، حدود 90 درصد از نیاز تامین مواد اولیه پنبه در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیازی نیست. همچنین پیگیری‌های خوبی در بخش پتروشیمی برای تامین مواد اولیه انجام شده است.

محرابی در خصوص متعادل‌سازی تعرفه‌ها خاطر نشان کرد: تخصیص و تامین منابع ارزی به گروه‌های کالایی که در رسته مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک هستند، انجام شده است تا بتوانند واردات مواد اولیه مورد نیاز را به راحتی انجام دهند.

در این نمایشگاه چهار روزه، حدود صد تولیدکننده و فعال پوشاک حضور پیدا کردند و قرار است همایش‌ها ورک‌شاپ‌‌های متعددی در زمینه‌ طراحی، تولید عرضه و فروش پوشاک برگزار شود. همچنین بخش ویژه‌ای نیز به لباس اقوام ایرانی اختصاص پیدا کرده است و در اختتامیه از منتخبین علمی دانشگاه و تولیدکنندگان برتر و کارآفرینان تقدیرخواهد شد.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته تحت پوشش کامل بیمه مسئولیت مدنی بیمه تعاون قرار گرفت.

نمایشگاه تهران مدکس از 20 الی 23 مهر برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند از ساعت 10 الی 17 به صورت رایگان از این نمایشگاه واقع در دو سالن محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب بازدید کنند.

ابوالقاسم شیرازیاتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاکتهران مدکسخبر تولیدنمایشگاه بین المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک