منع واردات پوشاک با اقتصاد هیچ کشوری سازگار نیست

جامه پوش: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ممنوعیت واردات پوشاک با اقتصاد هیچ کشوری سازگار نیست تا با این کار عملا تولیدکننده داخلی فقط تولید کند اگر ممنوع هم شود این نیست که تولید کننده رشد پیدا کند.

علی جدی با اشاره به کیفیت بالای پوشاک تولیدی داخلی اظهار داشت: در زمینه تولید پوشاک داخلی از نظر کیفی برندهای خوبی در کشور فعالیت می‌کنند که حتی برخی از آنها صادرات به اروپا هم داشته‌اند و از نظر کیفیت، تولیدات بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک داخلی مشکلی ندارد و کیفیت آنها در گذشته و حال بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک از مبادی رسمی گفت: ممنوعیت واردات پوشاک با اقتصاد هیچ کشوری سازگار نیست تا با این کار عملا تولیدکننده داخلی فقط تولید کند اگر ممنوع هم شود این نیست که تولید کننده رشد پیدا کند و اگر واردات ممنوع نباشد اما تعرفه منطقی داشته باشد و تولیدکننده داخلی در کنار آن فعالیت کند می‌تواند تولیدات خود را با بازارهای جهانی منطبق کند و بعدا هم در زمینه صادرات فعالیت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضعف‌های فرهنگی در زمینه تولید پوشاک در برخی مصارف داخلی عنوان کرد: وقتی برخی تولیدکنندگان داخلی برندهای فیک خارجی را برای بازار به تولیدات داخلی می‌زند بخاطر این‌که بازار داخلی خواهان جنس خارجی است این نگاه مشکل ساز است.

وی ادامه داد: تولید کنندگانی داریم که در سطح اروپا اجناس خود را با بهترین کیفیت عرضه می‌کنند و در این ایام تحریم که بسیاری از برندهای خارجی که قبلاً در بازار ایران فعالیت می‌کردند اما در شرایط تحریمی تعطیل شدند الان با همان برند خودشان با همان کیفیت تولیدات خارجی تولید می‌کنند.

جدی با بیان این‌که در زمینه صنعت پوشاک به این زنجیره اهیمت لازم داده نشده است، بیان داشت: در حوزه‌های دیگر تا اتفاقی کوچک می‌افتد ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود و موانع را رفع می‌کنند اما در صنعت نساجی بالاترین نهاد موجود مدیرکل صنعت نساجی و پوشاک وزارتخانه است و معمولا از نیروهای قوی در این پست استفاده نمی‌شود و این یک اشکال اساسی در زمینه مدیریت این صنعت است.

به گفته وی صنعت پوشاک اشتغالزایی بالایی دارد، ارزآور است و از خروج ارز جلوگیری می‌کند، ارزش افزوده بالایی می‌تواند تولید کند اما متولی مناسبی ندارد و اهمیتی که برای این صنعت لازم است، داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: دو زنجیره در کشور رها شده یکی زنجیره غذایی و دوم زنجیزه صنعت نساجی و پوشاک که نیازمند اصلاح ساختار و متولی مناسب است قاچاق گسترده پوشاک در ایران هم به‌دلیل این است که به این حوزه اهمیت لازم داده نشده است.

برندهای فیکتولید پوشاکخبر تولیدصنعت پوشاکنساجی و پوشاک