مشکل پوشاک کشور، قاچاق نیست؛ دستگاه‌های متولی موانع تولید را رفع نمایند

جامه پوش: علی مؤیدی خرم‌آبادی، رییس ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز در حاشیه یکصدو سی و دومین جلسه اعضای این ستاد به تشریح اهم اقدامات و دستاوردهای ستاد و دستگاه‌های عضو پرداخت و گفت: تقدم و تمرکز بر امر پیشگیری از قاچاق، مقابله موثر و بازدارنده و نیز کاهش آسیب‌های ناشی از مبارزه مبنای تدوین رویکرد جامع‌نگر در سیاست‌گذاری و مدیریت کلان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت دوازدهم بوده است.

وی اقدامات و الزامات قانونی در مدیریت کلان مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز مورد توجه قرار داد و با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392 و مراحل اصلاح آن در سال‌های 1394 و 1397 اظهار داشت: در حال حاضر این قانون در نوبت رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

مؤیدی در معرفی اهم اقدامات پیشگیرانه از قاچاق از استقرار و بهره‌برداری از سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند با هدف شفاف‌سازی گردش کالا از پیش از ورود تا سطح عرضه و بازار و نیز شناسایی سیستمی تخلفات و قاچاق کالا و ارز خبر داد.

وی با اعلام پیشرفت 72 درصدی سامانه‌ها در خصوص وضعیت اجرای تکالیف دستگاه‌ها برای تکمیل سامانه‌ها تا پایان سه ماهه اول سال 1400 گفت: تعزیرات حکومتی و سازمان غذا و دارو به ترتیب با 20 و 31 درصد کمترین و قوه قضاییه و نیروی انتظامی با 100 درصد، بیشترین میزان پیشرفت در عمل به تکالیف ابلاغی را داشته‌اند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به پیشگیری از قاچاق موبایل و موبایل‌واره‌ها اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح رجیستری زمینه‌های سوء استفاده از ورود این کالا از طریق مسافری و قاچاق حذف و با حمایت از تجارت قانونی زمینه افزایش اشتغال ناشی از تجارت قانونی فراهم شد.

وی کاهش 6/5 میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن‌همراه، تحقق 10 هزار میلیارد تومان درآمد، تامین کامل بازار از مسیر رسمی، بهبود سلامت فضای کسب و کار و مدیریت عرضه و تقاضا و رصد زنجیره تجاری آن را از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح برشمرد.

مؤیدی همچنین طرح مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با قاطعیت می‌گوییم از این پس دیگر مشکل پوشاک کشور، قاچاق نیست؛ دستگاه‌های متولی موانع تولید را رفع نمایند.
وی گفت: اکنون شاهد کاهش 60 درصدی قاچاق پوشاک هستیم و با اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق پوشاک از رتبه اول با رقم 3 میلیارد دلار در سال‌های 96 و 97 به قریب 500 میلیون دلار رسیده است.

مؤیدی ادامه داد: نصب مارک و برند خارجی روی پوشاک، دلیل بر قاچاق آن نیست، گرایش و تغییر ذائقه مردم به مصرف پوشاک ایرانی همت دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرای طرح‌های ویژه برای پیشگیری از قاچاق دام، لوازم خانگی، کالاهای سلامت محور، فرآورده‌های دخانی، فرآورده‌ها و مشتقات نفتی، ارز، پیشگیری از خروج غیر قانونی کالاهای اساسی و یارانه‌ای، اصلاح و بهبود فرآیند انبارش کالا، رفع معضل کارت بازرگانی یکبارمصرف، کاهش معافیت‌های مرزنشینی و ترویج مصرف کالای ایرانی را از دیگر اقدامات و دستاوردهای پیشگیری از قاچاق در دولت دوازدهم برشمرد.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود در رابطه با کاهش آسیب پذیری مبادی رسمی ورود و خروج کالا از کنترل مبادی رسمی و تجهیز گمرکات به دستگاه‌های ایکس خبر داد و گفت: تا اواخر سال 92 صرفا 6 دستگاه در مبادی رسمی کشور نصب شده بود که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این تعداد به 17 دستگاه افزایش یافت و اخیرا با همت و پیگیری‌های متعدد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 13 دستگاه دیگر از طریق مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا قرار گرفته که یک دستگاه از آن هم‌اکنون در واردات گمرک بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسیده است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود در بیان اهم اقدامات مقابله‌ای، اصلاح قوانین و مقررات، ارتقای توان کشف کالای قاچاق (قطعی و سیستمی)، مقابله با کالای قاچاق در فضای مجازی، مقابله با قاچاق در پیش از مبادی، مدیریت اموال مکشوفه قاچاق و کنترل موثر مرزها را از مهم‌ترین دستاوردها و توفیقات دولت در مقابله با قاچاق معرفی کرد.

وی در خصوص بهبود و ارتقای کیفیت تشکیل و رسیدگی به پرونده‌های قاچاق و اجرای احکام گفت: در سال 1399 بیش از 570 پرونده‌ی ملی و مهم با ارزشی بالغ بر 200 هزار میلیارد ریال تحت رصد و پیگیری در کارگروه موضوعه در ستاد قرار گرفت.

مؤیدی در رابطه با پیگیری پرونده‌های ملی و مهم نیز اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده محکومیت 162 پرونده ملی، مهم وکلان قاچاق با جزای نقدی بالغ بر 63 هزار میلیارد ریال قطعی شد.

یکصد و سی و دومین جلسه اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آستانه 12 تیرماه، سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محل وزارت کشور برگزار شد.

منبع: ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا

خبر تولید