محاسبه هزینه های تولید پوشاک

جامه پوش: محاسبه هزینه های  تولید (CM) به ازای هر قلم لباس یک عامل مهم در بازارپردازی پوشاک به حساب می آید. هر بازارپرداز پوشاک باید با روش محاسبه آن آشنایی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است یک کارخانه با زیان عظیمی مواجه شود. این موضوع در بازارپردازی پوشاک اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم تا درباره روش محاسبه هزینه ساخت (CM) به ازای هر قلم لباس صحبت کنیم.

چگونه می توان هزینه ساخت (CM) پوشاک را محاسبه کرد؟

بازارپرداز پوشاک قبل از محاسبه هزینه ساخت (CM) به ازای هر قلم لباس باید موارد زیر را از قبل مشخص کند:

  1. هزینه های کل کارخانه به ازای هر ماه (هزینه های جاری) که شامل مواردی مانند هزینه اجاره کارخانه، صورتحساب برق و آب، هزینه های تجاری و حمل و نقل، دستمزد کارگران و پرسنل کارخانه می شود
  2. تعداد کل ماشین آلات موجود در کارخانه
  3. تعداد کل ماشین آلات مورد نیاز برای آماده سازی یک قلم محصول
  4. هدف تولید به ازای هر ساعت از برنامه موجود (به استثنای تغییرات و موارد برگشتی)
  5. تعداد کل روزهای کاری یک ماه
  6. تعداد کل ساعات کاری یک روز

سپس بازارپرداز پوشاک به راحتی با استفاده از فرمول زیر می تواند هزینه های واقعی ساخت یک لباس را محاسبه کند:

هزینه ساخت (CM) به ازای هر قلم لباس

حال با ذکر یک مثال تمامی ابهامات فوق را رفع می کنیم.

مثال:

فرض کنید شرکتی یک سفارش برای تولید تی شرت دریافت کرده است. حال شما براساس اطلاعات زیر، هزینه ساخت (CM) هر عدد از این تی شرت ها را محاسبه کنید.

هزینه های جاری ماهانه شرکت = ۳۰۰۰۰۰۰ تاکا
تعداد کل ماشین آلات این کارخانه = ۱۰۰ عدد
تعداد کل ماشین آلات مورد نیاز برای آماده سازی یک قلم محصول = ۲۵ عدد
هدف تولید به ازای هر ساعت از برنامه موجود = ۱۸۰
تعداد کل روزهای کاری یک ماه = ۲۶
تعداد کل ساعات کاری یک روز = ۸

راه حل:

هزینه ساخت (CM) به ازای هر قلم لباس

پس هزینه ساخت (CM) به ازای هر دوجین، 3.08 دلار است.

 

منبع: Garments Merchandising

بازارپرداز پوشاکبازارپردازی پوشاکتولید پوشاکتولید تی شرتخبر تولیدهزینه های تولیدهزینه های تولید پوشاک