لزوم مطالعه روی لباس‌های برگرفته از گفتمان‌ کربلا

جامه پوش: نشانه‌شناسی یک علم است و فرایند شکل‌گیری نشانه‌ها و فهم ارتباطات معنادار، دانشی به شمار می‌رود مستلزم پژوهش و مطالعات فراوان.

واقعه عاشورا به عنوان بزرگ‌ترین نهضت تاریخ با دارا بودن ابعاد وسیع در زمینه معنویت و اخلاق، همواره مورد توجه جامعه هنرمند و هنردوست قرار داشته که چشمه‌ای خروشان از نمادها و نشانه‌ها را عیان ساخته و این قیام از سال 61 هجری تا به امروز تشنگان معرفت و حقیقت را از همین چشمه جوشان سیراب کرده است.

از سوی دیگر، درس گرفتن و عبرت‌آموزی از قیام عاشورا یعنی گفتار و رفتار عاشورائیان را در زندگی فردی و اجتماعی، الگو و اسوه قراردادن و از همین رو سالیان سال است که جریان فکری این نهضت عظیم تاریخی بر بسیاری از ساحت‌های فرهنگی و هنری سایه انداخته است.

ارزش‌های پوششی بر بستر نشانه‌های روایی عاشورا به دفعات شکل رفته و مبین این مهم بوده است که مطالعه شکل‌گیری و مبادله معنا در گفتمان‌های مختلف و در سطوح گوناگون پیرامون مقوله عاشورا یک ضرورت فرهنگی به شمار می‌رود.

یکی از تئوری‌های امروزی نشانه‌شناسی، نشانه‌شناسی اجتماعی و فرهنگی بوده که امروزه دارای کاربردهای گسترده عملی در شناسایی و تدوین منابع نشانه‌شناسی در حوزه‌های مختلف به صورت دانشی بینارشته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مهم به عنوان یک اصل در طراحی لباس با الهام و اقتباس از واقعه عاشورا از جهات گوناگون حائز اهمیت است.

هنرمند در این مسیر ‌می‌تواند به اصول و عواملی که در این رویداد نقش داشته‌اند بپردازد؛ او قادر خواهد بود با مطالعه و تحلیل چند مقطع از تاریخ اسلام به علت یا علل این واقعه بزرگ دست یافته و از عمق و غنای آن در روند طراحی لباس و نقش‌آفرینی در عرصه پوشش بهره گیرد.

به منظور درک بهتر این موضوع، وبینار «معرفی نشانه‌های روایی عاشورا» در حاشیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از ساعت 19 تا 20 در تاریخ 30 مردادماه برپا خواهد شد.

منبع: هنرآنلاین

خبر طراحی و مدقیام عاشورانمایشگاه لباس عاشورایی