لباس رسمی کاروان ایران از مراسم افتتاحیه المپیک حذف شد

جامه پوش: به دنبال انتقاد های انجام شده نسبت طراحی  لباس رسمی  کاروان ورزش ایران، حذف این لباس و استفاده از «ستِ ورزشی» توسط ورزشکاران‌ در مراسم افتتاحیه در دستور کار قرار گرفت.

رونمایی از لباس های رسمی و ورزشی اعضای کاروان ورزش ایران در بازی های المپیک در حالی شنبه شب و همزمان با اعزام نخستین گروه ورزشکاران به توکیو انجام شد که به فاصله چند ساعت با انتقادات زیادی توسط طراحان، کارشناسان این حوزه و عموم مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد.

این در حالی است که از دو سال پیش برای طراحی و نمایش پوشش مسافران توکیو برنامه ریزی شده بود و حتی پایِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه به میان آمد با این حال اما لباس های رونمایی شده به خصوص در بخش رسمی با اقبال عموم همراه نبود به گونه ای تصمیم به حذف آن از مراسم افتتاحیه گرفته شده است.

قرار بود حضور اعضای کاروان ایران در مراسم افتتاحیه و رژه المپیک همچون سنوات گذشته با «پوشش رسمی» انجام شود اما به دلیل انتقادهای طراحان، کارشناسان حوزه مد و لباس نسبت به لباس طراحی شده، این گونه تصمیم گرفته شده حضور ورزشکاران و دیگر نمایندگان کاروان ایران در مراسم افتتاحیه با «پوشش ورزشی» انجام شود.

کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: طراحی لباس در تخصص ما نبود و برای همین کار را به گروه مد و لباس وزارت فرهنگ ارجاع دادیم، لباس کاروان ایران از بین ۲۳۰ طرح انتخاب شده و حتی در طراحی این لباس وزیر ورزش و جوانان هم نظر داده است. به دلیل گرمای بالایی که در توکیو وجود دارد ما نمی‌توانستیم از رنگ‌های تیره استفاده کنیم و مجبور بودیم برای انتخاب البسه روی رنگ روشن تأکید داشته باشیم. به هر حال انتخاب لباس سلیقه‌ای است و این بحث‌هایی هم که مطرح می‌شود در همه جا وجود دارد.

حال آنکه کمی بعدتر از این سخنان، سعیدی از حذف لباس کاروان ایران از مراسم افتتاحیه المپیک خبر داد و گفت: به دنبال انتقادهای مطرح شده نسبت به لباس رسمی طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران، حذف این لباس و استفاده از «ستِ ورزشی» توسط ورزشکاران‌ در مراسم افتتاحیه در دستور کار قرار گرفت. در راستای احترام به افکار عمومی چنین تصمیمی گرفته شده است.

حال سئوال مهم که مسئولان کمیته ملی المپیک باید به افکار عمومی پاسخ گو باشند صرف زمان و بودجه گزاف برای یک طرح غیر کارشناسانه است.

 

المپیکالمپیک توکیوخبر طراحی و مدکارگروه مد و لباسکاروان ورزش ایرانکمیته ملی المپیکلباس کاروان ورزش ایران