جامه پوش: لباس نمونه در صنعت نساجی بسیار اهمیت دارد. به واسطه وجود نمونه است که هر کسی می تواند با تولید، کیفیت و عملکرد کلی یک سفارش صادراتی آشنا شود. نمونه در اتاق نمونه و براساس دستورالعمل های خریدار ساخته می شود. این کار می تواند باعث شود تا خریدار و مشتری در مورد شرایط قبل و بعد از سفارش پوشاک، اطمینان حاصل کنند. در ضمن از نمونه برای کسب ایده های مورد نیاز بازار، به منظور تبلیغات تجاری آن سفارش نیز استفاده می شود.
اتاق نمونه چیست؟
اتاق نمونه مهمترین بخش صنعت پوشاک است. جایی است که در آن ایده های طراحی به یک لباس ملموس تبدیل می شود. اتاق نمونه در واقع نوعی اتاق تولیدی است که در آن تعداد نمونه مورد نیاز (۲ یا ۳ عدد یا حتی بیشتر) طبق توصیه های خریدار ساخته می شود.
جالب است بدانید که با تجربه ترین پرسنلی که دارای عملکرد بسیار خوبی هستند، در اتاق نمونه کار می کنند. اتاق نمونه متشکل از طراحان مد، سازندگان الگو، برش کارهای نمونه الگو، متخصصان پارچه، ماشین کارهای نمونه و خلاصه هر کسی است که در این زمینه تخصص دارد.
بیشتر بخوانید:
در این بخش پس از ساخت الگوی لباس، آن را بر روی یک پارچه باکیفیت قرار داده و مقادیر لازم برای ساخت یک سبک خاص لباس برش داده می شود. پس از آن، پارچه برش خورده برای ماشین کاران نمونه فرستاده می شود تا آنها را به کمک اپراتورها و چرخ های خیاطی مختلف بدوزند. سرانجام یک کنترل کننده کیفی براساس دستورالعمل های خریدار، لباس ها را بررسی کرده و آنها را به بخش بازارپردازی پوشاک می فرستد.
فعالیت های اتاق نمونه
برخی از فعالیت های مهم اتاق نمونه در صنعت تولید پوشاک عبارتند از:
- تهیه یک نمونه مناسب براساس دستورالعمل های خریدار
- درک الزامات و پیش شرط های مشتری
- جامه عمل پوشاندن به الزامات خریدار
- آگاه کردن خریدار در خصوص دقت و درست پیش رفتن تولید انبوه
- تأیید اندازه ها و پیش شرط های پارچه
- ساختن یک الگو و نشانگر بی عیب و نقص
- به حد مطلوب رساندن مصرف پارچه
- به حد مطلوب نزدیک کردن هزینه های تولید لباس
- استفاده از عملیات های پیشرفته و اپراتورهای ماهر برای دوخت لباس
- آشنا کردن کامل اپراتورها و مدیران سایر بخش ها با روند تولید سفارش
- ادغام کردن کارآیی کلی یک سفارش صادراتی پوشاک
منبع: Garments Merchandising