طراحی لباس به میزان رسوم جوامع مختلف، تنوع دارد

جامه پوش: یک طراح مدل و لباس گفت: طراحی مد متاثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است.

فاطمه قربانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری جهاد دانشگاهی استان کرمان اظهارداشت: طراحی لباس و مد هنر به کارگیری طراحی، زیبایی شناسی و زیبایی طبیعی برای لباس و لوازم جانبی آن است که این هنر تحت تأثیر نگرش های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و در طول زمان و مکان متنوع است.

وی افزود: طراحان لباس، در طراحی لباس و لوازم جانبی مانند دستبند و گردنبند به روش های مختلفی کار می کنند. بنابراین طراحی مد، هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک، کیف، کفش و زیورآلات است.

قربانی با اشاره به اینکه طراحی مد متاثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است، تصریح کرد: با توجه به لزوم ارتقاء سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور، تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد موردنیاز کارخانجات و واحد های تولیدی پوشاک امری بسیار ضروری است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بنابراین هدف این رشته تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره گیری از ماشین آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند.

وی اظهارداشت: دانشجویان موفق این رشته ی مهم و کاربردی طبق آموختن این موضوع که لباس به عنوان یکی از جلوه های هویت ملی و عناصر مهم فرهنگی در هر جامعه است و بیانگر امنیت و حس تعلق بوده و براساس آگاهی و درک افراد و مواردی همچون تابعیت، قومیت، دین، طبقه فرهنگی و اجتماعی، هر گروه از جامعه را با فرهنگ متمایز نمایان می سازد و پوشاک سنتی ایران، بخش عظیمی از فرهنگ اصیل، بومی و معنوی ایران و گنجینه پربها و با ارزشی است که هر قوم و ملتی مخصوصا عزیزان مرتبط با این رشته وظیفه دارند در نگهداری و سپردن آن به نسل های بعدی اهتمام ورزند لذا با برپایی نمایشگاه ها دنبال این هستند که این نیاز مهم جامعه در زمینه پوشاک را برطرف کنند .

قربانی تصریح کرد: امروزه در سطح جهان صنعت مد و لباس از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. برپایی رویدادها و نمایشگاه های مربوط به مد و لباس برای افزایش اثرگذاری و اثرپذیری و همچنین رشد اقتصادی در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است.

این طراح مد و لباس بیان کرد: مردم نسبت به پوشش و حجاب، دغدغه‌هایی دارند و براساس این نیازهای جامعه و مطالبات اقشار مختلف که طرز تفکری متفاوت دارند بخشی از مطالبات خود را که برپایی نمایشگاه های لباس اسلامی ایرانی است توسط افراد شاخص در حیطه طراحی لباس خواستارند و همین خواسته از دلایل برگزاری نمایشگاه مد و پوشش ایرانی و اسلامی است که باعث رونق تولیدات است.

این مدرس دانشگاه گفت: کارکرد دیگر نمایشگاه حضور مسئولان است، وقتی مسئولان حضور می‌یابند از نزدیک با ظرفیت‌های حوزه بانوان و به ویژه تولیدی‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند آشنا می‌شوند و حمایت های آنان از فعالان حوزه لباس باعث دلگرمی است و ایجاد انگیزه می کند.

منبع:ایسنا

جهاد دانشگاهیخبر طراحی و مدصنعت مد و لباسطراح مدل و لباسفاطمه قربانیقومیتلباس اسلامی