طراحی لباس بازیگران باید مبتنی بر نقش باشد

جامه پوش: منیره ملکی، طراح لباس تئاتر، سینما و تلویزیون می‌گوید طراحان لباس باید مجهز به سواد تحلیل شخصیت نمایشی آن هم پیش از طراحی لباس برای یک اثر نمایشی یا پروژه تصویری باشند.

منیره ملکی طراح لباس تئاتر، سینما و تلویزیون درباره ملزومات همکاری طراحان لباس با پروژه‌های نمایشی و تصویری گفت: نکته حائز اهمیت در بحث ایجاد ارتباط میان طراحان لباس با فیلم و سریال‌ها این است که باید این واقعیت را بپذیریم صرف طراح لباس یا مزون‌دار بودن و در عین حال دارا بودن حس خلاقیت یا دانش چگونگی طراحی لباس با تمامی وجوه و جنبه‌های علمی و هنری‌اش نمی‌تواند شرط لازم و کافی در این زمینه باشد.

ملکی تصریح کرد: مسئله مهم آن است که یک فیلم و نمایش دارای کانسپت و پشتوانه فکری است و طراح لباس باید به علم چگونگی طراحی پرسوناژ واقف باشد و با درک صحیح و اصولی از کاراکتر، طراحی لباس بازیگر را به سمت و سوی تحلیل شخصیت پیش بَرَد و در حقیقت طراحی لباس بازیگران فیلم‌ها و سریال‌ها باید حاصل ترجمان تحلیل نقش باشد.

این طراح لباس با تأکید بر لزوم وجود سواد آکادمیک در حوزه طراحی لباس تئاتر، سینما و تلویزیون اذعان داشت: طراحان از این مسیر به سواد تحلیل شخصیت نمایشی مجهز می‌شوند و یاد می‌گیرند هر قدر هم که رویکرد هنری و توانایی نمایش یک آرت یا مفهوم را داشته باشند، برای ورود به این عرصه کفایت نمی‌کند.

او تصریح کرد: لباس باید به عنوان یک ساز و کار به خدمت فیلم، سریال یا تئاتر در آید حال آنکه رسیدن به این نقطع مستلزم مطالعه و تجربیات بسیار در راستای پی بردن به چگونگی این مهم است.

ملکی با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه طراحی لباس در ماندگاری بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی در ذهن مخاطبان بیان کرد: طراحان لباس در این سطح با خواندن نمایشنامه یا فیلمنامه، به سبک اثر پی برده و با شناختن و احاطه بر فیلم‌نامه و نمایشنامه، ضمن آشناسازی شخصیت‌ها با مخاطب و کمک به درک بهتر او، کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش جذابیت‌های بصری و نکات مفهومی مورد توجه نویسندگان و کارگردانان خواهد کرد.

منبع:هنرآنلاین

خبر طراحی و مدسینما و تلویزیونطراح لباس تئاتر، سینما و تلویزیونطراحی لباسمنیره ملکینمایشنامه