صنعت نساجی و پوشاک چشم انتظار روزهای بی حاشیه

جامه پوش: رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه به نظر می‌رسد برای چابک‌سازی و توسعه اقتصاد باید کمی از حوزه اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم که متأسفانه دولت‌های قبلی به این موضوع جامه عمل نپوشاندند، می‌گوید: معتقدیم یکی از اهداف اصلی در آزادسازی اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد خصوصی، رعایت دقیق قوانین و مقررات است. همچنین باید دقت صورت گیرد که این واگذاری‌ها به افراد صاحب فن و متخصص واگذار شود و نباید دوباره شاهد واگذاری‌هایی که در گذشته به افراد ناشایست و نالایق انجام شد، باشیم.

مهدی رنگ رونا می‌افزاید: عملاً مشکلات زیادی هم در حوزه کارگری و هم در حوزه مسائل مربوط به تولید شاهد بودیم، واحدهای تولیدی را عغیر کارشناسی به فروش رساندند که این قضیه نیازمند اصلاح رویه‌ها و روش‌ها و احصای اهلیت افراد است.

وی ادامه می‌دهد: اعتماد به بخش خصوصی در دولت آینده در حوزه اقتصاد جزو موفقیت‌های دولت آینده خواهد بود، چرا که بخش خصوصی ثابت کرده است با توجه به چابکی و چالاکی که در این بخش وجود دارد، هر جا دست این بخش باز گذاشته شده توانسته است کارهای تعریف شده را به سرانجام برساند.

مدیر عامل یک واحد تولیدی حوزه نساجی در استان زنجان نیز با بیان اینکه استان زنجان به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است و تعریف منطقه ویژه اقتصادی نیز این است که مواد اولیه وارد این منطقه شده به تولید رسیده و سپس به صادرات منتهی شود، می‌گوید: اما اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منبع و دروازه قاچاق تبدیل شده اند و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در استان زنجان همین موضوع است باید منطقه ویژه اقتصادی به گونه‌ای جانمایی و تعریف شود که معضل قاچاق در آن ورود پیدا نکند که مهم‌ترین اصل در این زمینه جلوگیری از ایجاد رانت در این منطقه ها است.

محمود ضرابی، با بیان اینکه زنجان قطب نساجی در کشور است، به همین خاطر فعالان این عرصه نیازمند حمایت‌ هستند، می‌افزاید:  در صنعت نساجی با سرمایه‌گذاری کم می‌توان اشتغال زیادی را در این صنعت ایجاد کرد، به همین خاطر انتظار داریم سهم کارفرما از پرداخت بیمه تأمین‌اجتماعی که ۲۳ درصد است را حداقل به ۱۵ درصد کاهش دهند تا بتوانیم در مسیر بهتر حرکت کنیم، این موضوع را بارها در بحث کلان مطرح شده است اما همچنان بدون توفیق مانده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های صنعت نساجی و پوشاک زنجان مربوط به ارزش‌افزوده است که باعث شده آسیب زیادی به این بخش وارد شود، می‌گوید: بستر برای جذب سرمایه‌گذار در استان زنجان مناسب است اما متأسفانه مسئولان به انحای مختلف در این زمینه سنگ‌اندازی می‌کنند و هنوز دلیل این کارشکنی‌ها برای فعالان اقتصادی استان مشخص نشده است.

ضرابی می‌افزاید: وقتی بستر و امکانات برای سرمایه‌‎گذاری در استان فراهم است عملاً شاهد معطل شدن چند ماهه سرمایه‌گذاری برای اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت و سرمایه‌گذاری هستیم و تداوم این روند باعث می‌شود تا کم‌کم شاهد دلسردی و بی‌انگیزه شدن حضور سرمایه‌گذاران در استان باشیم، این در حالی است که به لحاظ اشتغال‌زایی نیز بسیار ضعیف هستیم.

خبر تولیدسیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریصنعت نساجی و پوشاکمناظره انتخابات ریاست جمهوریمنطقه ویژه اقتصادی