صلح؛ درون‌مایه نقوش پوشاک کشورهای عضو اکو است

جامه پوش: رئیس موسسه فرهنگی اکو «صلح» را درون‌مایه نقوش پوشاک کشورهای عضو این موسسه دانست و نتیجه گرفت: صلح در هر شرایط سختی راه خود را پیدا کرده و مسیرش را ادامه خواهد داد.

سرور بختی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما در فرهنگسرای نیاوران، با بیان این که همواره آرمان اقوام و ملت‌ها به تبلور رساندن هنرشان در لباس و پوشاک‌شان بوده است، گفت: مردم همواره در تلاش بودند این زیبایی را در لباس کودکان و یا لباس عروس به نمایش بگذارند و در این راستا به انتخاب پارچه و به کارگیری نقوش اهمیت زیادی می‌دهند.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به آثار رسیده به این نمایشگاه از جغرافیای متنوع اما با نقوش و وجوه مشترک، گفت: زمینه تمدنی مشترک میان آثار و پیام صلح و دوستی از جمله، مشترکات آثار رسیده به این دوره از نمایشگاه است.

وی با اشاره به طرح بته جقه در بسیاری آثار بیان کرد: این طرح در آثار کشورهایی مانند افغانستان، ایران، تاجیکستان و کشورهای شبه‌قاره دیده می‌شود که نشان از تقدس در آیین زرتشتی و آزادگی دارد.

بختی با بیان این که پوشاک یکی از مولفه‌های حیات فرهنگی ملت‌هاست، اظهار داشت: آگاهی از پوشش مردم یک کشور می‌تواند ما را به شناخت از فرهنگ مردم آن کمک کند.

وی صلح را درون مایه نقوش این پوشاک دانست و گفت: این نشان می‌دهد صلح در هر شرایط سختی راه خودش را پیدا خواهد کرد و مسیرش را ادامه خواهد داد.

بزرگنیا مشاور عالی رئیس هیات مدیر موسسه هیما نیز با اشاره به برگزاری این نمایشگاه با همکاری موسسه اکو، بنیاد رودکی، سازمان ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در دوره‌ای که گرفتار تقلیل سلیقه عمومی و کم توجهی به هنرهای سنتی هستیم، همت هنرمندان برای برگزاری این نمایشگاه ارزشمند است.

عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز با بیان این که هنرهای این حوزه ناشناخته هستند و برگزاری این گونه نمایشگاه می تواند به معرفی آن کمک کند، افزود: هنرمندان با صبوری آنچه از عشق دارند در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اشتراکات آثار رسیده از کشورهای عضو اکو به این نمایشگاه گفت:‌ این آثار با توجه به این که از کشورهای مختلف آمده از نقوش یکسانی برخوردار است و این نشان دهنده حوزه تمدنی و فرهنگ مشترک است.

این نمایشگاه با هدف شناسایی و معرفی هنرمندان و پیشکسوتان کشورهای عضو اکو در حوزه دوخت‌های سنتی به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت‌های این رشته کهن و تعاملات بین هنرمندان برگزار می شود لذا تعاملات فرهنگی بین این کشورها تاثیرات موثر آن بر جامعه هنری به خصوص دوخت‌های سنتی و هنرمندان آن را گوشزد می‌کند.

از جمله اهداف دیگر دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما که در ۲ بخش دوخت‌های سنتی و طراحی لباس برگزار می‌شود، می‌توان به تعامل بین هنرمندان دوخت‌های سنتی با طراحان لباس و شناسایی هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای سنتی به منظور حفظ و ارتقا و اشاعه دانش، فنون و مهارت‌های سنتی و روش‌های شفاهی و انتقال آن به نسل‌های آینده اشاره کرد.

احیای هنرهای فراموش شده و شناسایی وجوه مشترک و متناقض بین کشورهای عضو اکو به منظور بالا بردن سطح دانش و مهارت‌ها و انتقال آن به یکدیگر در حوزه هنرهای سنتی در سطح بین المللی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

بر اساس این گزارش، ایجاد تعامل بین هنرمندان دوخت‌های سنتی با سایر رشته‌های هنری (طراحی لباس، زیورآلات سنتی و…) و صنایع وابسته (بسته بندی، فروش و…) و تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان دوخت‌های سنتی هیما اهداف دیگری است که برگزارکنندگان این نمایشگاه به دنبال آن هستند.

پذیرش و داوری آثار از اول مرداد و به صورت مجازی انجام شده و هنرمندان متقاضی فرصت داشتند آثار خود را تا ۱۵ مرداد ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. همچنین داوری آثار در سه مرحله و از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام شد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، یک سازمان منطقه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. در سال ۱۹۹۲ سازمان اکو گسترش یافت و هفت عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به آن اضافه شدند.

پس از تبدیل شدن سازمان RCD به سازمان ECO و افزایش تعداد کشورهای عضو به ۱۰ کشور، این سازمان به عنوان یک سازمان منطقه‌ای نقش ویژه‌ای پیدا کرد. کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از راهبردی‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند. با این پیش زمینه، نیاز به احیای بخش فرهنگی احساس شد.

موافقت رسمی با تاسیس موسسه فرهنگی اکو تحت عنوان فعلی خود، با امضای اساسنامه آن در سومین اجلاس سالانه اکو که در مارس ۱۹۹۵ در اسلام آباد پاکستان برگزار شد با رویکرد «تحکیم قرابت‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی بصورت تئوری و عملی» محقق شد.

منبع:ایرنا

خبر طراحی و مدفرهنگسرای نیاوراننمایشگاه نخ و نگاره هیما