شیراز، شهر خلاق فرهنگ و هنر در حوزه مد و لباس

روزگاری که ویروس کرونا هر روز چهره و رنگ عوض می‌کند و بدنه هنر همچنان آسیب‌ می‌بیند، یک رخداد خوب فرهنگی و بدست آوردن جایگاهی دیگر برای شهری کوچک، که سخن‌هایی بزرگ برای گفتن دارد، می‌تواند چشم‌اندازی روشن برای پیشرفت شهر و اقتصاد فرهنگ و هنر باشد.

نوارهای سنتی دست‌ساز زنان و قلاب‌زنی، دوخت و نقش زدن بر روی پوششی که دیگر محدود به یک پوشش بومی و بهره‌گیری از آن تنها برای گردهمایی‌های جشن و شادی نباشد را با یاری هنرمندان، طراحان دانش‌آموخته، دانش بومی و سنت‌های ایرانی و اسلامی و متناسب با نیازهای روز جامعه ایران، به پیش آوردیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهر خلاق شهری با هویتی ریشه‌دار در گذشته و معنی در حال دارد؛ برآیند این دو، هویت می‌آفریند. شهری که گذشته‌ای ارزشمند داشته، باید هم‌اکنون نیز معنا بدهد و یکی از اقدامات شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، همین هویت‌یابی است. شهر خلاق فرهنگ و هنر، برندساز، نشان‌ساز، دانایی‌محور و تجربه‌آموز است. مرکز اصلی ساخت فرهنگ و هویت، مردمی هستند که در آن حضوری زنده دارند.

در شهر خلاق، به زیرساخت‌ها و پیشینه فرهنگی و هنری آن شهر نگریسته می‌شود. امروز یکی از روزهای ماندگار در تاریخ فرهنگ و هنر این دیار است تا دست‌های توانمند مردان و زنانی را که سال‌ها با هنر خود بر لباس‌های سنتی نقش زدند و دوختند، در قالبی نو و تلفیقی از سنتی و مدرن زنده بمانند.

جایگاه هنرمندان در آفرینش آثاری ماندگار، بر پایه پوشش سنتی ایرانی و اسلامی و به نمایش گذاشتن آن، گرایش بیشتر جوانان برای بهره‌گیری از پوشاک غربی و بهره نگرفتن از پوشاک سنتی و بومی، تا آن جا پیش رفته است که گاه پوشاک سنتی خویش را «از مد افتاده» یا «کهنه و قدیمی» می‌خوانند و البته محدودیت‌های استفاده از پوشش سنتی، زمینه را برای این خودآزمایی و تلاش فراهم کرد تا در اندیشه راهی برای جلوگیری از کم‌رنگ شدن هنر سنتی و زیبایی هنر دستی باشیم.

آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به‌صورت مجازی برگزار و عضویت ۶۰ شهر در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعلام شد و از این میان شهرهای اوز و شیراز استان فارس به ترتیب به عنوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در حوزه مد و لباس و هنرهای تجسمی شناخته شد.

فروغ هاشمی

تولید و طراحی لباسخبر طراحی و مدشهرهای خلاق فرهنگ و هنرقلاب‌زنیویروس کرونا