رونق خرید کفش دست دوم

خرید کفش دست‌دوم یا استوک برای امروز و دیروز نیست. خیلی‌ها گمرک تهران را برای همین کار می‌شناسند؛ ورزشکارها که اکثرشان مشتری پر و پا قرص گمرک هستند، حالا یا نو می‌خرند یا دست دوم.

اما این روزها اوضاع با دو سه سال پیش خیلی متفاوت است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند همان کالایی که دارند را استفاده کنند. خرید کفش و تنوع دادن به پوشاک دیگر مثل قبل دغدغه خیلی‌ها نیست. با این حال اما هستند آدم‌هایی که معتقدند زندگی ادامه دارد و باید با شرایط خودشان را وفق بدهند. به غیر از اینها هم افرادی هستند که کوه‌رفتن و ورزش کردن جزءجدایی ناپذیر از برنامه هفتگی‌شان شده است، برای همین هم این دو گروه مشتری خرید کفش‌های دست دوم یا استوک هستند.

گروه اول سراغ کتونی و کفش‌های مجلسی دست دوم می‌روند. گروه دوم هم که در گذشته مشتری این بازار بوده‌اند، این روزها به تعدادشان اضافه شده و با پیگیری بیشتری دنبال کفش‌های دست‌دوم اما با کیفیت هستند. در این میان مارک کارخانه سازنده کفش هم کم‌ و بیش اهمیتش را از دست داده است.

فروش اینترنتی
چند وقتی است اوضاعشان خوب است. جنس‌های دست‌دومشان که کفش‌های مجلسی و تک و توک کتونی است، فروش می‌رود. زن‌ها بیشتر مشتری‌ صفحه اینستاگرام‌شان هستند. ماجرای ورودشان به این کار اینطور بوده است که آشنایی در میدان گمرک تهران داشته‌اند. قیمت دلار که بالا می رود و ورود کالاهای اصل و نو به ایران کم می‌شود، در یک مهمانی به این فکر می‌افتند که با هم همکاری کنند. آشنایی که مغازه‌ای در میدان گمرک تهران داشته، کفش‌های دست دوم را وارد می‌کرده است، بعد کفش‌ها به دست این ها می‌رسانده است. حالا نوبت تمیز‌کردن و نو کردن آنها تا جایی‌که می‌شده است. بعد هم عکاسی از جنس‌ها و فروش آن به مشتری. می‌گوید اگر اسم و رسممان را نمی‌نویسی این را هم اضافه کن که ما هم مثل بعضی‌ها دکترا گرفته‌ایم، فقط با این تفاوت که در فروش کالای دست دوم دکتر شده‌ایم. حالا صفحه اینستاگرامی‌ و کانال تلگرامی اش بیش از پنج هزار مخاطب واقعی دارد و به ادعای مسوول آن، روزانه بیش از ده کفش را با پست به سراسر ایران ارسال می‌کند. قیمت کفش‌هایشان هم از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان است. یعنی گران‌ترین کالایی که دارند همین است؛ ۲۸۰ هزار تومان.

رازی بین مشتری و فروشنده
کفش فوتبالی هم دارد. از همان میخ‌دا‌ر‌ها که زمانی مد شده بود و عشق تمام بچه‌ها بود. حتی روی آسفالت خیابان برای بازی گل کوچک هم از پایشان جدا نمی‌شد. در مغازه‌اش بیشتر کفش کوهنوردی دارد، چون فروشش بیشتر است. چون به قول آقای فروشنده؛ «این روزها همه کوهنورد شده‌اند.» اما کفش فوتبالی که من آن را میخ‌دار می‌خوانم هم دارد. ارزان‌ترین کفشی که دارد نایک فانتوم است. قیمتش هم ناقابل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. اگر جنس معمولی‌تر هم بخواهید برایتان پیدا می‌کند. آن هم ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد. تازه مشخص نمی‌کند که سایز پایتان باشد یا نه، چون اکثرا از هر کفش دست‌دومی یک سایز موجود است. ولی اگر کمی در کفه‌ کفش دقت کنید، متوجه می‌شوید که کار کرده است؛ «خیلی‌ها دوست ندارند، بقیه بفهمند که کفششان دست‌دوم است.» انگار این موضوع مثل یک راز است. رازی که خریدارها می‌خواهند بین خودشان و فروشنده بماند.

منبع: اقتصاد آنلاین 

خبر تولیدکتونیکفش دست‌دومکفش فوتبالیکفش‌های مجلسیکوه‌رفتنکوه‌رفتن و ورزش کردنگل کوچکنایکیورزش کردن