صنعت فراموش شده در برنامه رئیس جمهور آینده

جامه پوش: مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری امروز با موضوع “دغدغه‌های مردم” در حالی برگزار می شود که در مناظره نخست با موضوع “اقتصادی” هیچ گونه توجه ای به صنعت بزرگ نساجی و پوشاک کشور از سوی نامزدهای انتخابات 1400 نشد.

متاسفانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای صنعت بزرگ پوشاک کشور که شامل ریسندگی، بافت پارچه، طراحی، تولید پوشاک و در انتها صنعت مد می شود، هیچ گونه برنامه ای ارائه نداده اند و ظاهرا این بخش در نگاه رییس جمهور آینده جایی ندارد.

این در حالی است که بر پایهٔ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، صنعت نساجی ایران باید به رتبه سوم منطقه خاورمیانه و رتبه پنجم جهان دست پیدا کند. حال آنکه اکنون صنعت نساجی ایران حتی در میان سیاهه ۵۰ کشور برتر صنعت نساجی جهان نیز جای ندارد.

موضوع مناظره سوم دغدغه های مردم است و براستی این دغدغه ها چیست؟ آیا بیکاری، اشتغال، تورم افسار گسیخته دغدغه های مهم امروز مردم نیست؟ برای عبور از بحران بیکاری و اشتغال زایی چه باید کرد؟ آیا راه جز این است که باید به صنایعی که توانایی عبور از این بحران را دارند روی آورد، تراز سرمایه‌گذاری ارزی برای برپاداشتن یک شغل در صنعت نساجی در سنجش با خیلی از صنایع دیگر، بسیار پایین است.

صنعت نساجی در سطح ملی و در میان دیگر صنایع، بالاترین توان اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده و ازنظر اشتغال‌زایی پس از صنعت نفت قرار دارد اما همچنان با دشواری‌های بسیاری مانند قاچاق، عوارض سنگین، واردات بی‌رویه، کمبود نقدینگی و شیوهٔ به‌کارگیری قانون نوسازی صنایع رو در رو است.

نرخ تمام‌شده یک محصول نساجی در کشور، چهل درصد از کشورهای هم‌جوار بالاتر است. تعرفه‌های بالای گمرکی برای ماشین‌آلات، معضل مهمی برای تولیدکنندگان این صنعت است و این مهم توان نوسازی و به روز نمودن ماشین آلات کارخانه ها را از کار آفرینان این عرصه گرفته است.

صنعت نساجی سومین صنعت از صنایع استراتژیک ایران است و این نشان از اهمیت آن در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور دارد. بااین‌حال کم‌توجهی به صنعت نساجی و پوشاک موجب شده تا این صنعت در سال‌های اخیر نه‌تنها رشد را تجربه نکند بلکه با رکود نیز روبرو شود و نکته حائز اهمیت در این میان عدم توجه دولت مردی است که قرار است 4 سال آینده سکان هدایت مهم ترین بخش اجرایی کشور را بر عهده بگیرد، ظاهرا که قرار نیست شاهد شکوفایی صنعت نساجی و پوشاک و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری در آینده باشیم.

 

 

 

آیت الله رئیسیاشتغال زاییانتخابات ریاست جمهوری 1400خبر تولیددغدغه های مردمسند چشم‌انداز 1404صنعت نساجیمناظره انتخابات ریاست جمهوری