جامه پوش: عامل توسعه خوشه ملایر – ازندریان به بیش از ۴۰۰۰ خیاط در شهرهای ازندریان و ملایر اشاره کرد و گفت: توسعه این خوشه صنعتی پوشاک از خرداد ماه شتاب گرفت و وارد مرحله عملیاتی شده است.
حسام بختیاری در جمع خبرنگاران به ظرفیت ها و توانمندی واحدهای تولیدی ازندریان در زمینه تولید مانتو، کاپشن و لباس های بچه گانه و سهم بالای این واحدها در رفع نیاز پوشاک کشور اشاره و اظهار کرد: این ظرفیت ها، تولیدکنندگان را بر آن داشت که تشکیل و ثبت خوشه صنعتی پوشاک به عنوان یک استراتژی راهبردی در ارتقا کمی و کیفی محصولات را پیگیری کرده و با استفاده از مزیت های خوشه، توسعه و رونق هرچه بیشتر این صنعت را رقم بزنند.
بختیاری با بیان اینکه ۸۰۰ واحد فعال در زمینه پوشاک در ملایر و ازندریان متقاضی ثبت خوشه صنعتی پوشاک در چند سال اخیر بوده اند، ادامه داد: شهر ازندریان و ملایر بیش از ۴۰۰۰ خیاط در زمینه تولید مانتو، کاپشن، شلوار جین و کتان بچه گانه و لباس بچه دارد.
وی از آغاز عملیات اجرایی خوشه صنعتی پوشاک ازندریان و ملایر از خرداد ماه خبر داد و گفت: با پیگیری و رایزنی های نمایندگان و مسئولان، دی ماه سال گذشته این موضوع توسط شرکت شهرک های صنعتی به تأیید رسید و ازندریان و ملایر به عنوان خوشه صنعتی معرفی و در بهمن ۱۴۰۰ عملیات مطالعه شناختی توسعه خوشه آغاز شد.
بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر این خوشه به عنوان یک خوشه فعال صنعتی در حوزه پوشاک به ثبت رسیده است، مطرح کرد: پروژه توسعه خوشه یک فعالیت برنامه ریزی شده است که توسط شرکت شهرک های صنعتی با همکاری و کمک نهادهای مختلف محلی و استانی در راستای ارتقای سطح تولید، بهبود و افزایش توان رقابت تولید کنندگان به اجرا در می آید.
وی مهم ترین اهداف پروژه توسعه خوشه را افزایش سطح توانمندی واحدهای موجود، افزایش سطح ارتباطات و همکاری بین واحدها و نهادهای مرتبط با خوشه، ارتقاء کمی و کیفی محصولات، ارتباط هرچه بیشتر واحدهای تولیدی با دولت و مراکز آکادمیک، افزایش سطح آگاهی خوشه و تقویت اطلاع رسانی و افزایش جریان اطلاعات در خوشه برشمرد.
بختیاری گفت: تسهیل قوانین دولتی در زمینه های مختلف، ارتقا مهارت نیروی کار، ارتقاء سطح تکنولوژی واحد ها، بهره برداری از منابع مالی موجود و جدید برای توسعه واحدها، افزایش توان مالی واحدهای خوشه، جذب سرمایه گذار برای تکمیل زنجیره ارزش، دسترسی به بازارها و مشتریان جدید و تقویت صادرات نیز از دیگر اهداف پروژه توسعه خوشه است.
وی همچنین ایجاد علائم و نشانه تجاری مشترک و یا برای تک تک واحد ها، هم تراز کردن خرید ها، انجام خرید مشترک، کاهش هزینه های تولید و خرید به منظور پایداری و توسعه کسب و کار خوشه را از دیگر اهداف توسعه خوشه برشمرد.
عامل توسعه خوشه ملایر- ازندریان با اشاره به اینکه طول دوره اجرایی خوشه سه سال است، تصریح کرد: فاز نخست، انجام مطالعات شناختی است که معمولاً ابتدای کار پروژه انجام می شود و در خوشه ازندریان به اتمام رسیده است .
بختیاری اضافه کرد: فاز بعدی، افزایش سطح سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباطات و اعتماد سازی بین اعضا و سپس دستیابی به یک چشم انداز مشترک است .
وی به تدوین استراتژی ها و ارائه برنامه های اجرایی و نیز پیاده سازی این برنامه ها اشاره و بیان کرد: در سال سوم پس از دستیابی به اهداف تعیین شده، شبکه فراگیر، خوشه به اعضا واگذار می شود .
بختیاری کلید توسعه خوشه را در گرو انتقال رقابت از داخل اعضای خوشه به بیرون دانست و خاطرنشان کرد: در واقع تلاش می شود که اعضا خوشه در کنار یکدیگر بتوانند همکاری در ازای رقابت داشته باشند.
عامل توسعه خوشه ملایر- ازندریان تبدیل مزدی کاری به تولید را از اهداف مهم در صنعت خیاطی دانست و گفت: سعی شود تا خود اعضا بتوانند پس از کسب مهارت های لازم پارچه و ملزومات کار را تهیه کرده و پس از استخراج الگو و طرح های نو، بتوانند محصولات تولیدی را با برند خود به بازار عرضه کنند.
وی با تأکید بر اینکه رمز موفقیت و دستیابی به نتایج از پیش تعیین شده همکاری و همراهی اعضای اصلی خوشه است، یادآور شد: انتظار می رود با همراهی خوب اعضا در انتهای خوشه بتوانیم به دستاوردهای رضایت بخشی دست یابیم.