تولید کنندگان کیف و کفش در آستانه ورشکستگی

جامه پوش: رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس گفت: اعضای این صنف در حالی فروش شان به صفر رسیده که وظیفه‌دارند هزینه انبارداری کالاهای دپو شده را بپردازند و نسبت به پرداخت اجاره مکان، مالیات، عوارض، بیمه کارگران، حقوق کارگران و قبوض آب و برق متعهد باشند.

کرونا، کاهش صادرات، گرانی ارز، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیل شدن مدارس و سفرهای برون شهری به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی را که با هم جمع بزنیم می‌توانیم بگوییم برخی از اصناف مانند تولید کنندگان کیف و کفش در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

تولیدکنندگان کیف و کفش که تا پیش از این شاید بیشترین دغدغه آن را واردات و قاچاق محصولات چینی تشکیل می‌داد حالا به دلیل سایه‌اندازی کرونا و رکود اقتصادی آنقدر بر مشکلات آنها افزوده‌ شده که برون‌رفت از این وضعیت را تنها در حمایت‌های دولتی می‌دانند.

یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان کیف در خیابان عشرت‌آباد مشهد گفت: متأسفانه با شیوع کرونا مدارس و دانشگاه به تعطیلی کشانده شد و لذا مشتریان متعددی که همه‌ساله برای خرید کیف و کوله مدرسه به ما مراجعه می‌کردند در عمل حذف شدند.

حسین رضوی بابیان اینکه بخش عمده‌ای از مشتریان ما را در مشهد مقدس زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) تشکیل می‌دادند اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون مسافرت چندانی هم صورت نگرفته که مردم نیاز به خرید چمدان و یا ساک مسافرتی داشته باشند.

این تولیدکننده به ما می‌گوید: در حال حاضر قیمت یک کوله‌پشتی با جنس مرغوب حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد که همین موضوع خود موجب شده تا بسیاری از مشتریان را از دست بدهیم زیرا تا یک سال پیش با مبلغی حدود ۱۷۰ هزار تومان خانواده‌ها نسبت به خرید جنس مرغوب اقدام می‌کردند ، اما در حال حاضر باید سه برابر قیمت پول بدهند.

شیب رکود به سمت ورشکستگی است

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس  بابیان اینکه در حال حاضر حدود یک هزار و 200 نفر عضو این اتحادیه هستند اظهار کرد: از این تعداد حدود 500 نفر تولیدکننده داریم که به دلیل مشکلات حاکم در بازار ازجمله نبود مشتری، کاهش صادرات و تعطیلی صنعت گردشگری به سمت ورشکستگی سوق پیداکرده‌اند.

حسین اصغر ثابتی بابیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا کارگاه‌های تولید مشهد مقدس نیمی از نیاز بازارهای داخلی را تأمین کرده و حتی حجمی از تولیدات خود را روانه بازارهای کشورهای همسایه ازجمله افغانستان، ترکمنستان و عراق می‌کرد افزود: این در حالی است که به دلیل اخلال در مراودات تجاری و هم‌چنین تعطیلی فعالیت‌های آموزشی در حال حاضر بازاری برای فروش محصولات تولیدشده وجود ندارد.

مواد اولیه گران است

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت یک کیف تولیدی به نیم میلیون تومان رسیده است اظهار می کند: به دلیل اینکه نیمی از مواد اولیه موردنیاز برای ساخت کیف از مواد اولیه وارداتی و خارجی تأمین می‌شود لذا افزایش قیمت ارز این اقلام را بسیار گران کرده است.

وی بابیان اینکه قیمت تمام‌شده کیف‌های داخل بازار خیلی گران است به ما می‌گوید: این در حالی است که هنوز بسیاری از محصولات از جنس‌های تولیدشده در سال گذشته است که در انبارها انباشته‌شده و هنوز به فروش نرفته است.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید در این صنف نسبت به گذشته افزون بر دو برابر افزایش قیمت داشته است اظهار می‌کند: تا پیش‌از این پارچه‌های ایرانی را متری ۱۰ هزار تومان در بازار خریداری می‌کردیم اما همین پارچه در حال حاضر به قیمت ۳۰ هزار تومان و تقریباً سه برابر رسیده است لذا طبیعی است که قیمت تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار می‌کند: تولیدکننده و حتی فروشنده به‌هیچ‌وجه راضی به گران شدن کالا نیست زیرا هر چه قدر قیمت تولید بالا برود قدرت خرید کاهش پیداکرده و لذا چرخ تولید کند می‌شود.

انبوه چک‌های برگشتی به‌دلیل رکود بازار

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس در خصوص مشکلات و حال‌ و روز این صنف به ما می‌گوید: در شرایط کرونا با توجه به مجازی شدن مدارس دانش آموزان نیازی به تهیه کیف وکوله مدارس نداشتند از طرفی سفرها و مهمانی‌ها هم کنسل شد و بازارهای صادراتی را نیز از دست دادیم و لذا همه این عوامل موجب رکود بر بازار شده و در نتیجه فروشندگان و تولیدکنندگان را با انبوهی از چک‌های برگشتی روبرو کرده و از آنجا که بسیاری از تولیدات در انبارها مانده و مشتری ندارد لذا ضروری است تا دولتمردان در این شرایط حداقل در برخی حوزه‌ها مانند مالیات و یا تسهیلات بانکی به کمک این صنف بیایند.

وی اذعان می‌کند: اعضای این صنف در حالی فروش آنها به صفر رسیده است که وظیفه‌دارند هزینه انبارداری کالاهای دپو شده را پرداخته و نسبت به پرداخت اجاره مکان، مالیات، عوارض، بیمه کارگران، حقوق کارگران و قبوض آب و برق متعهد باشند.

وی ادامه می دهد: با ادامه شیوع کرونا در جهان، صادرات و واردات برای اکثر محصولات در جهان به خوبی انجام نشد که این موارد شامل مواد اولیه موردنیاز صنعت سراجی است لذا با توجه به عدم پیش‌بینی در خصوص ادامه شیوع این ویروس و خالی ماندن انبارها، امکان ادامه کار برای برخی از کارگاه‌ها تا زمان بهبود اوضاع وجود ندارد.

منبع: ایلنا

 

پاندمی کروناچک‌های برگشتیحسین اصغر ثابتیخبر نخ و پارچهستاد ملی کروناکرونامشهد مقدس