پاندومی کووید 19 زندگی عادی جامعه بشری را دگرگون کرد. تعطیلی های موقت، تغییر عادتها و شیوههای زندگی جهان طراحی و مد را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
موسسه ریپلای متخصص در تحلیل دادههای آماری در آخرین گزارش خود اعلام کرد که علاقه به مد و آرایش روز فروکش کرده و میزان تقاضا در بازار مد به نسبت سال ۲۰۱۹ تا ۲۳ درصد پایین آمده است.
تحول در دنیای کار یکی از عوامل این دگرگونی است. از زمان شروع پاندمی کرونا شیوه دورکاری، یا کار از خانه، کمابیش در همه جوامع رواج یافته است. روشن است که در چنین شرایطی کراوات، کیف دستی و کفش مجلسی از رونق میافتد. طبق آماری که از جامعه آمریکابه دست آمده از هر ده نفر فقط یک نفر در دورکاری، منظم و مرتب لباس میپوشد.
از سوی دیگر روشن است که لباس های راحت جای بیشتری در زندگی امروزی باز کردهاند: لباس ورزشی، کفش کتانی، تیشرت ودر دوره اوج پاندمی علاقه به لباسهای خانگی در خیلی از کشورها بالا رفت. برای نمونه در بریتانیا تقاضا برای پوشش اوقات فراغت تا ۴۳۳ درصد افزایش داشت.
برای نمونه در فروش فرآوردههای شرکت نایک به خوبی دیده میشود. این تولیدکننده وسایل ورزشی در همین بحران کرونا بین ماههای ژوئن تا اوت سال جاری تا ۱۱درصد یعنی تا حدود یک و نیم میلیارد دلار بیشتر سود کرده، همین گرایش در سایر شرکتهای تولیدکننده پوشاک راحت و سبک دیده میشود، مانند شرکت اسپانیایی بالنسیاگا یا شرکت سنیکر.
از آن زمان این برند میکوشد با ابتکارات نوآورانه شیوه تولید را تغییر دهد و به مشتریان خود پوشاکی همساز با شرایط تازه و منطبق با ذوق و سلیقه امروز عرضه کند. برای نمونه هوگوباس به تازگی لباسی “گیاهی” عرضه کرده، به ترتیبی که کاملا با رهنمودهای سازمانهای حمایت از حیوانات منطبق باشد.به نظر کارشناسان آینده جهان مد به دو عامل بستگی دارد: چندوچون تحول پاندمی کرونا و شیوه کار در جهان آینده. چنانچه دورکاری همچنان رواج داشته باشد، طبیعی است که لباس رسمی و کیف و کراوات رفته رفته فراموش میشود.
منبع:Reply