تاسیس مجموعه‌ پریناز در حوزه سوزن‌ دوزی

جامه پوش: مهرناز نارویی‌نژاد‌، عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دارنده مدرک دکترای ژنتیک و از کارآفرینان و هنرمندان حوزه دوخت‌های سنتی در استان سیستان و بلوچستان، از حدود هفت سال پیش با هدف کارآفرینی و توانمندسازی بانوان استان در زمینه دوخت‌های سنتی منطقه و انواع سوزن‌دوزی، اقدام به تأسیس مجموعه‌ «پریناز» کرده است.

نارویی‌نژاد‌ گفت: از زمان انجام این اقدام و با در نظر گرفتن فضایی برای فعالیت حضوری بخشی از هنرمندان در مجموعه، 50 نفر مشغول سوزن‌دوزی در کارگاه 300 متری موجود هستند و از سال 98، یک فروشگاه صنایع‌ دستی نیز در همان محل تأسیس کردیم و خوشبختانه فرصت مناسبی برای کارآفرینی و توانمندسازی بانوان فعال در این بخش به در گذر زمان به وجود آمد.

او افزود: در ادامه ضمن تقسیم استان سیستان و بلوچستان به 6 بخش جغرافیایی، تلاش کردیم در قالب شناسایی افراد، گروه‌ها به‌طور مشخص در هر یک از این مناطق زیر نظر یک سرگروه فعال باشند و در ادامه از طریق سرگروه، محصولات سفارش داده شده به گروه‌ها که البته همراه با مواد اولیه کار به سرانجام رسیده بودند، جمع‌آوری‌ و ضمن پرداخت حق‌الزحمه این افراد، فرصت فروش محصولات نیز فراهم شود.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه احیای آثار فاخر سوزن‌دوزی ازجمله اهداف تشکیل این گروه هنری بوده است اذعان داشت: ما خود را موظف کرده‌ایم که افراد علاقه‌مند را رجیستر و توانمندی‌های موجود در استان را کنیم و البته این مهم را نیز همواره در نظر داشته‌ایم که آثار و محصولات همگی دارای مشخصات استاندارد باشند.

این کارآفرین حوزه دوخت‌های سنتی در استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: بزرگ‌ترین معضل این است که هنوز هیچ ارگان ذی‌ربط دولتی، ساختاری برای ایجاد پلتفرم فروش محصولات صنایع‌دستی در پایتخت ایجاد نکرده است.

نارویی‌نژاد گفت: مردم استان و البته بسیاری دیگر از هنرمندان فعال در سایر استان‌ها بر آنند تا به بازاری ملی که طبعاً باید در تهران به‌عنوان شهر پایتخت راه‌اندازی شود دسترسی داشته باشند که به نظر می‌رسد تأسیس چنین بازاری یک نیاز مبرم به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

او با نقد جدی به نبود فرصت صادرات محصولات در کشور گفت: ایجاد گروه‌های پژوهشی به‌منظور شناسایی ذائقه مردمان دیگر کشورها در حوزه سوزن‌دوزی یک نیاز مبرم به شمار می‌رود و درعین‌حال، صادرات چمدانی علی‌رغم به وجود آوردن ظرفیت‌های اقتصادی، به دلیل فقر پژوهش و بازار سنجی، به‌هیچ‌عنوان جوابگوی نیاز بازارهای خارجی نیست.

نارویی‌نژاد در خاتمه گفت: نبود مواد اولیه مرغوب از مهم‌ترین ضعف‌های کار ما به شمار می‌رود و در شرایطی که بازار داخلی اقبال بسیار خوبی به الیاف طبیعی نشان داده است، این الیاف بر اساس کاربرد مشخص به بازار وارد نمی‌شوند و درنتیجه ممکن است بسیاری از محصولات از حد استاندارد نزول کنند.

پرینازخبر طراحی و مددوخت‌های سنتیسوزن‌دوزیمواد اولیهنارویی‌نژاد‌