جامه پوش: برچسب های لباس مهمترین قسمت هر لباسی هستند چرا که دستورالعملهای چگونگی نگهداری از لباسها را آموزش می دهند، نوع و محل قرارگیری یک برچسب میتواند برخرید تأثیرگذار باشد.
اطلاعاتی دربارهی محصول
تشریح موادی که هر بخش از لباس از آن ساخته شده است از مهمترین قسمتهای هر لیبل است. امروزه مصرفکنندگان بیشتر بر مسایل زیستمحیطی آگاه بوده و میخواهند بدانند لباسهایشان چگونه پدیدآمده است. با وجود انواع و اقسام مواد پلاستیکی سازندهی لباسها (نایلون،پلی استر)، مصرف کنندگان دچار دغدغهی اخلاقی هستند که چه پوشاکی تهیه کنند.
پلیاستر، ریون و نایلون میتواند برای محیط زیست مشکلساز باشد. این مواد از منابع غیرقابل بازیافت و تجدیدناپذیر ساخته شدهاند و تولیدشان انرژی بسیار زیادی میطللبد.
خریداران بر خرید لباسهای ارزانقیمت پافشاری دارند؛ اما این موضوع عواقبی نیز به دنبال دارد. بیشتر این لباسها از موادی ساخته شدهاند که قبل از موعد مقرر از بین رفته و در عرض۱۲ ماه در زبالهدانی ها به پایان کار خود میرسند، میزان اطلاعاتی که روی برچسب یک لباس یافت میشود عامل تصمیمگیری شخص برای خریدن یا نخریدنش است.
لیبلها چگونگی مراقبت از لباس را نشان میدهند
شستوشوی مناسب و مراقبتهای خشکشویی برای هر نوع لباسی دارای اهمیت است. بدون آنها و درصورت عدم رعایت اخطارهای موجود بر لیبلها برخی از لباسها ممکن است مستهلک و دچار پارگی شوند. کتان پارچهای است که قابلیت شستوشو با ماشین لباسشویی را دارد اما این درخصوص همهی پارچهها صادق نیست.
استفاده از برچسبهای نشاندهندهی مادهی سازندهی لباس، امکان نگهداری از لباسهایتان قبل از این که آسیب ببینند را مهیا میکنند. وقتی لباسها برای مدت زمان طولانیتری نو باقی بمانند، پوشیدن آنها برای چند سال بیشتر کار سختی نیست.
برچسبهای مراقبتی برای لباسها راهی است تا لباسهایتان برای مدت زمان طولانیتری نو بهنظر برسند. فرسودگی ناشی از گذر زمان و استفاده روزمره میتواند باعث صدمه دیدن هرنوع پارچهای شود؛امّا لباسهایی با دستورالعملهایِ مراقبتیِ مناسب، نسبت به پوشاکی که این موارد درخصوص آن ها رعایت نمیگردد، دوام بسیار بیشتری خواهند داشت.
پارچههای مختلف شیوه های تمیز کردن و شستوشوی متفاوتی میطلبد که با توجه به اطلاعات درج شده روی لیبل میتواند شامل شست و شو با ماشین لباسشویی و یا خشکشویی باشد. لازم است هرشخصی قبل از پوشیدن و یا شستوشوی لباسها با نحوه خواندن لیبل لباسهایش آشنا باشد تا با انجام نگهداری مناسب هیچگونه خرابی در چرخه شستوشو صورت نپذیرد.
برندسازی
برچسبهای لباس بر اساس الزام قانونی مجاب به فراهمآوردن اطلاعات پایهای درخصوص لباسها هستند ولی درعین حال این برچسبها میتوانند راهی برای ارتقای برند طراحان باشند.
لیبل لباس شما چیزی بیشتر از مکانی برای برای ثبت اطلاعات فنی لباس شماست. این فرصتی برای تجارت شماست تا بهبیان هویت برند در بازار پرداخته و منجر به رشد خطوط مختلف تولید محصول شما شوند. برندها میتوانند به موفقیت یک کمپانی کمک بسزایی برسانند. همچنین نه تنها اعتمادسازی مشتریان را به دنبال دارند بلکه وجه تمایزی بین محصولات و لیبلهایی هستند که میتوانند چگونگی مراقبت از پوشاک را نشان دهند.
استفاده از برچسبهای میتوانند در نگهداری از لباسهایتان قبل از این که آسیب ببینند به شما کمک کنند
انواع برچسب
برچسب برند: از مهمترین و برجستهترین لیبلهای ثبتشده بر روی یک لباس، لوگوی آن است. برچسبهای برند نقش بزرگی برای مشتریان ایفا میکند؛ آنها تنها اطلاعاتی هستند که مصرفکنندگان دربارهی لباس دارند. برندی آمیخته از کیفیت و احساس محصول.
برچسب سایز: برچسبهای سایز، مجموعهی خاصّی از اندازه های بدن انسان هستند. آنها قد، وزن، سایز سینه و طول تقرییی لباس را تعیین میکنند.
برچسبها ممکن است تنها در کنار پوشاک به چاپ رسیده و سایز مخصوص آن را مشخص کنند. از برچسبهایی که معمولا دیده میشود برچسب اندازهی لباس است. مشتری، سایز خود را میداند و فروشنده محصولی بر مبنای سایز خریدار به او ارائه میدهد که به خوبی با اندام وی منطبق باشد.
برچسب های مراقبتی: لباسهای گران قیمت اغلب به دستورالعملهای مراقبتی مخصوصی نیاز دارند. ممکن است این برچسبهای خاص را کناره لباس و پشت گردن بیابید. برای جزئیات بیشتر به نمادهای مراقبت از لباس مراجعه کنید. برچسبهای مراقبتی اغلب داخل لباس و در کنار درز جانبی آن جای دارند. برچسب مراقبت از لباس شما به عنوان یک هشدار برای تمایز آنچه که افراد در حین شستو شو، خشک کردن و اتو کردن لباس ها باید انجام دهند، عمل میکند.برچسب مراقبت از لباس ممکن است شامل اطّلاعات دیگری نیز باشد.
کتان و پلی استر دو مورد از متداول ترین موادی هستن که برای ساخت پیراهنها مورد استفاده قرار میگیرند. اگر یک یا هردو مورد را روی برچسبهای مراقبتی مشاهده کردید احتمالا لباس شما ترکیبی از ۴۰ درصد کتان ۶۰ درصد پلی استرو یا ۶۰ درصد کتان و ۴۰ درصد پلی استر است. همچنین کشور تولید کنندهی محصول، دیگر موردی است که روی لیبل لباس نوشته میشود.
برچسب تولید کننده: تولید کنندگان لباس این لیبل را ارائه میدهند تا مشتریان از تولیدکنندهی خاص آن لباس مطلع شوند. در ابتدا خریداران کشورهای خارجی پوشاک را خریداری کرده و سپس آنهارا در سایر نقاط جهان توزیع میکنند. برای تعیین تولید کنندهی محصولی خاص، خریداران به طور معمول از این کد استفاده میکنند.
اهمّیت برچسبهای مراقبت از لباس برای بیشتر مردم مشهود است. با این حال همه افراد از میزان مهم بودنشان با خبر نیستند.