جامه پوش: معمولا با گذشت زمان، انتخاب ها و خواسته های انسان نیز تغییر می کند. طراحی و مد لباس نیز برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان سریعاً در حال تغییر هستند. در نتیجه تولیدکنندگان پوشاک همواره به دنبال فرآیندها و فناوری های جدیدی می گردند تا با کمک آنها لباس هایی شیک تر و امروزی تری تولید نمایند.
شستشوی پوشاک یا لباسشویی از جمله فناوری هایی است که امروزه سازندگان پوشاک از آن برای تغییر ظاهر، جلوه، راحتی و مد لباس ها استفاده می کنند. شستشوی لباس ها معمولاً پس از اتمام دوخت آنها انجام می شود. غالباً براساس دستورات خریدار انواع مختلف روش های شستشو بر روی لباس ها اعمال می گردد.
اهداف شستشوی پوشاک
- برای ایجاد جلوه ها و ظاهر وینتیج یا مندرس بر روی لباس ها
- جهت تغییر منظر لباس
- برای ایجاد یک ظاهر منحصر به فرد در پوشاک
- به منظور حذف مواد نشاسته ای یا آهار از لباس ها
- جهت نرم کردن لباس ها
- به منظور خلق یک مد جدید
- به منظور پاک کردن آلودگی ها و کثیفی ها از سطح لباس ها
- برای ایجاد اثرات رنگ پریدگی بر روی پوشاک
- به منظور جلب رضایت مشتریان
مزایای شستشوی پوشاک
- با شستشوی لباس ها می توان آنها را نرم تر و لطیف تر کرد.
- با شستشوی لباس ها، مواد نشاسته ای موجود در لباس های دوخته شده از روی آنها پاک می گردد.
- با کمک روش های شستشوی پوشاک می توان آلودگی ها و لکه ها را از سطح لباس ها پاک کرد.
- امکان آب رفتگی لباس ها بعد از شستشوی لباس ها کاهش پیدا می کند.
- لباس های شسته شده را می توان پس از خرید از فروشگاه پوشید.
- با کمک روش های مختلف شستشوی پوشاک می توان جلوه های مختلفی به لباس ها بخشید.
- با بهره گیری از روش های مختلف شستشوی پوشاک می توان جلوه های مشابهی را در لباس ها به وجود آورد.
محدودیت های شستشوی پوشاک
- تغییر اندازه لباس ها
- کمرنگ شدن لباس ها تا حدی
منبع: Garments Merchandising