افزایش فروش جهانی ماشین آلات نساجی

جامه پوش: فدراسیون بین المللی ماشین آلات نساجی (ITMF) که در زوریخ سوئیس مستقر است؛ در آستانه کنفرانس سالانه خود که بعد از 3 سال قرار است به صورت حضوری از 18 تا 20 سپتامبر در داووس (Davos) سوئیس برگزار شود، 44امین سالنامه آمار حمل و نقل بین المللی ماشین آلات نساجی را منتشر کرد.

محتوای این سالنامه نشان دهنده وجود بازاری بسیار پر رونق برای فروش تمام ماشین آلات نساجی در سال ۲۰۲۱ است؛ در حالیکه در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ به دلیل شیوع کرونا شاهد افت فروش بوده است.

تعداد و حجم محموله های جهانی ماشین آلات ریسندگی، تکسچرینگ، بافندگی، تریکو بافی و پرداخت در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش یافته است. نرخ تحویل دوک های مختص استیپل کوتاه، روتورهای اپن اند و دوک های مختص استیپل بلند در این مدت به ترتیب ۱۱۰%، ۶۵% و ۴۴% افزایش یافته است.

تعداد دوک های تکسچرینگ کششی ارسال شده در این مدت ۱۷۷% افزایش یافته و نرخ تحویل دستگاه های بافندگی فاقد شاتل نیز رشد ۳۲% را تجربه کرده است. محموله های ماشین آلات بزرگ سیرکولار و تریکو بافی تخت نیز به ترتیب رشد ۳۰% و ۱۰۹% را تجربه کرده اند. به علاوه مجموع تمام محموله های بخش پرداخت نیز به طور میانگین شاهد رشد ۵۲% بوده اند.

این نتایج در سال ۲۰۲۱ و با همکاری بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده ماشین آلات نساجی که قسمت اعظم این بازار در سراسر جهان را در اختیار دارند، گردآوری شده است.

ماشین آلات ریسندگی (Spinning machinery)

تعداد کل دوک های مختص استیپل کوتاه حمل شده با حدود ۴ میلیون واحد افزایش در سال ۲۰۲۱ به ۷.۶۱ میلیون عدد رسیده است. قسمت اعظم این دوک ها (۹۰%) به آسیا و اقیانوسیه حمل شده اند؛ یعنی جاییکه نرخ تحویل ۱۱۵% رشد یافته است. هر چند نرخ این افزایش در اروپا نسبتاً کم بوده؛ اما اروپا نیز شاهد افزایش ۴۱% در نرخ محموله ها بوده است (عمدتاً ترکیه). شش سرمایه گذار عمده در بخش الیاف استیپل کوتاه عبارتند از: چین، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان و بنگلادش.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۹۵ هزار روتور اپن اند در سراسر جهان به فروش رفته است. این نرخ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ نشان دهنده افزایش ۲۷۳ هزار عددی این دستگاه هاست؛ حدود ۸۳% از این محموله ها به آسیا و اقیانوسیه ارسال شده اند که در آنها نرخ تحویل با ۶۵% افزایش به ۵۸۰ هزار عدد روتور رسیده است.

سه کشور چین، ترکیه و پاکستان سرمایه گذاران عمده در روتورهای اپن اند بوده اند که سرمایه گذاری آنها در این حوزه به ترتیب ۵۶%، ۴۷% و ۱۴۶% رشد یافته است. تنها در این میان نرخ تحویل این روتورها به ازبکستان (به عنوان هفتمین سرمایه گذار بزرگ در این حوزه) در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کاهش را تجربه کرده است (با ۱۴% کاهش به ۱۲۶۰۰ واحد رسیده است).

محموله های جهانی دوک های مختص الیاف استیپل بلند (پشمی) از حدود ۲۲ هزار عدد در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۱۶۰۰ عدد (۴۴%) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این اثر عمدتاً به دلیل افزایش نرخ تحویل آنها به آسیا، به دلیل رشد ۷۰% سرمایه گذاری در این حوزه بوده است. حدود ۶۸% از این محموله ها به ایران، ایتالیا و ترکیه ارسال شده اند.

ماشین آلات تکسچرینگ (Texturing machinery)

محموله های جهانی دوک های تکسچرینگ کششی تک هیتری (که عمدتاً برای فیلامنت های پلی آمید مورد استفاده قرار می گیرند) در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۳۶۵% نسبت به سال ۲۰۲۰ از حدود ۱۶۰۰۰ واحد به ۷۵۰۰۰ واحد رسیده اند. در این میان آسیا با سهم ۹۴% بزرگترین مقصد برای دوک های تکسچرینگ کششی تک هیتری بوده است. چین، تایوان و ترکیه به ترتیب با سهم ۹۰%، ۲.۳% و ۱.۵% از این محموله ها، بزرگترین سرمایه گذاران در این بخش بوده اند.

در دسته دوک های تکسچرینگ کششی دو هیتری (که عمدتاً برای فیلامنت های پلی استر استفاده می شوند)، نرخ محموله های جهانی با ۱۶۷% رشد به عدد ۸۷۰ هزار دوک رسیده است. سهم آسیا از این محموله های جهانی در این سال ۹۵% افزایش یافته و چین همچنان با سهم ۹۲%، بزرگترین سرمایه گذار در این بخش در جهان به شمار می آید.

ماشین آلات بافندگی (Weaving machines)

میزان فروش محموله های جهانی ماشین آلات بافندگی فاقد شاتل در سال ۲۰۲۱ با ۳۲% رشد به ۱۴۸۰۰۰ دستگاه رسیده است. محموله ها در بخش های «ایرجت»، «راپیر و پروژکتایل» و «واترجت» به ترتیب رشد ۵۶%، ۲۴% و ۲۳% را تجربه کرده اند و به تعداد ۴۵۷۷۶، ۲۶۸۹۷، ۷۵۷۹۷ دستگاه رسیده اند. مقصد اصلی دستگاه های بافندگی فاقد شاتل در سال ۲۰۲۱ با سهم ۹۵%، آسیا بوده که سهم این قاره در ماشین‌های بافندگی ایرجت، راپیر و پروژکتایل و واترجت در این مدت به ترتیب ۹۴%، ۸۴% و ۹۸% بوده است. چین در تمام این زیر حوزه ها، سرمایه گذار اصلی بوده است. زیرا در کل ۷۳% از کل دستگاه های بافندگی به این کشور تحویل داده شده است.

ماشین آلات تریکو بافی (Knitting machines)

کل محموله های ماشین آلات تریکو بافی سیرکولار با ۲۹% رشد در سال ۲۰۲۱ به ۳۹۱۲۹ عدد دستگاه رسیده که ۸۳% از آن سهم آسیا بوده است. چین ۶۴% از این سهم (۲۱۸۳۳ دستگاه) را به خود اختصاص داده و بزرگترین مقصد این دستگاه ها بوده است. ترکیه و هند هر کدام با ۳۵۰۰ و ۳۱۷۱ دستگاه، در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. فروش تعداد ماشین آلات تریکو بافی تخت نیز در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۰۹% نسبت به سال ۲۰۲۰ به حدود ۹۵۰۰۰ دستگاه رسیده که در این میان سهم آسیا ۹۱% بوده است. ۷۶% از این محموله ها به چین اختصاص داشته که با ۲۹۰% افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، همچنان بزرگترین سرمایه گذار این عرصه است. تعداد محموله ها به این کشور از حدود ۱۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ به ۶۷۶۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

ماشین آلات پرداخت یا تکمیل (Finishing machinery)

در بخش پارچه های پیوسته، محموله های ریلکس درایر (Relax dryer)/ تامبلر (Tumbler)، 183% رشد یافته اند. همه زیربخش های دیگر به جز خطوط رنگرزی (که کاهش 16% برای CPB و 85% برای hotflue را تجربه کرده اند) بین 33% تا 88% افزایش یافته اند. برآورد می شود که محموله های جهانی استنتر (Stenter) نیز در سال 2021 با تجربه رشد 78% به حدود 2750 دستگاه رسیده باشند.

در بخش پارچه های ناپیوسته نیز تعداد ماشین آلات رنگرزی زیگر / چله ای با ۱۰۵% افزایش به ۱۰۸۱ دستگاه رسیده است. نرخ تحویل در گروه های «رنگرزی ایرجت» و «رنگرزی اورفلو» نیز با ۲۴% افزایش در سال ۲۰۲۱ به ترتیب به ۱۲۳۲ و ۱۶۴۷ واحد رسیده است.

منبع: Innovationin Textiles

خبر نخ و پارچهماشین آلات نساجی