اربعین به روایت پرده‌های خیالی نگاری عاشورا

سابقه تاریخی نقش انداختن روی پارچه در ایران به دوره ساسانیان بر می گردد

جامه پوش: به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی، نمایشگاهی از پرده‌های عاشورایی با همکاری موزه هنرهای معاصر و حوزه هنری اصفهان، در عمارت تاریخی سعدی برپا شده که تا هشتم مهرماه میزبان علاقه‌مندان است.

آزاده کوفگر، مدیر واحد تجسمی و گالری‌های حوزه هنری اصفهان می‌گوید: نمایشگاه «پرده‌های خیالی نگاری عاشورا» با نگاهی به میراث ناملموس و رفتارهای اجتماعی مذهبی مردم اصفهان و تجلی آن در هنرهای تجسمی در سه بخش برپا شده است؛ پرده خیالی‌نگاری عاشورایی اثر داوود زندیان در گالری تک اثر، سه پرده خیالی‌نگاری متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان اثر استاد عباس گیاهی در گالری گلستان و دو پرده دیگر از زنده‌یاد گیاهی نیز در گالری بوستان به نمایش درآمده که از مجموعه شخصی علیرضا بطلانی و علی عطریان در اختیار حوزه هنری اصفهان قرار گرفته است.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان هم سابقه تاریخی نقش انداختن روی پارچه در ایران را مربوط به دوره ساسانیان می‌داند و می‌گوید: در پرده‌های خیالی‌نگاری نوعی تنوع تکرار وجود دارد و برای پرداختن به تنوع تکرار در پرده‌های خیالی‌نگاری نخست باید به وعظ اشاره کرد؛ واعظ روایتی را قرن‌ها تکرار می‌کند و ارزش آن وعظ، غیر از مغز و معناگرایی رویداد مدنظر واعظ، تنوع در ارائه است. شیوه روایت کردن، حزن و فراز و فرود، فربه یا مختصر بیان کردن و بسیاری از فرم‌ها، واعظ را از واعظان دیگر متفاوت می‌کند، هرچند که روایت همچنان یکی باشد. پرده‌های خیالی‌نگاری نیز کارکردی چنین دارد.

منبع:ایسنا

آزاده کوفگراربعین حسینیپرده‌های عاشوراییخبر طراحی و مدساسانیانموزه هنرهای معاصر