آموزش مجازی آرشیو آثار طراحی دانشگاه را غنی کرد

مدرس دانشگاه و مدیر گروه رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ می‌گوید به دلیل الکترونیکی و اینترنتی شدن تمامی ارتباطات، دانشجویان خود را ملزم به این دانسته‌اند که نسخ مجازی از فعالیت‌های دانشگاهی خود ایجاد کنند و این امر مزیت‌هایی در پی داشته است.

پروانه قاسمیان، مدرس دانشگاه و مدیر گروه رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ درباره تأثیرات آموزش مجازی در بخش دانشگاهی حوزه مد و لباس طی یک سال گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا گفت: با گذشت بالغ‌بر دو ترم دانشگاهی باید بگویم که تا اندازه قابل‌توجهی زیرساخت‌ها و امکانات لازم به‌منظور ارائه خدمات آموزشی استاندارد مجازی فراهم آمده و مدرسان و دانشجویان با اشراف بر جزئیات روند توانسته‌اند خود را با شرایط به وجود آمده وفق دهند هرچند که باید بپذیریم آموزش مجازی از سال‌ها پیش در سراسر جهان به‌عنوان یک شیوه آموزشی متداول و مرسوم موردپذیرش قرار گرفته و کرونا سبب شد این فرایند در کشور ما نیز نهادینه شود.

قاسمیان با اشاره به برخی مزیت‌ها در توسعه آموزش مجازی در سطوح دانشگاهی اذعان داشت: باید بپذیریم که ایجاد فرصت‌های برابر و در حقیقت عدالت آموزشی از این مسیر مهیا شده حال‌آنکه با توجه به توجه کشورهای متعدد به مقوله ارائه خدمات آموزشی در زمینه هنر صنعت فشن، چه‌بسا با تمرکز و تسلط بیشتر به این شیوه آموزش بتوان از فرصت‌ آموزش‌های بین‌المللی نیز نهایت بهره را برد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آنکه به دلیل الکترونیکی و اینترنتی شدن تمامی ارتباطات، دانشجویان خود را ملزم به این دانسته‌اند که نسخ مجازی از فعالیت‌های دانشگاهی خود را ایجاد کرده و این‌گونه هر یک از آن‌ها با در اختیار داشتن آرشیوی غنی از آثار خود و ارسال آن به دانشگاه، بسترهای لازم به‌منظور مانایی نتیجه تلاش‌ها و همچنین کشف استعدادها در بخش‌های گوناگون را فراهم می‌آورند.

مدیر گروه رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه به یکی از آسیب‌های آموزش مجازی صرف درزمینه مد و لباس اشاره کرد و گفت: البته که در زمان‌های پیش‌ازاین، دانشجویان با حضور در دانشگاه و نزد اساتید، خود را مورد محک قرار می‌دادند و چه‌بسا از دل همین مراودات بود که نخبگان شناسایی‌شده و در ادامه به بازار کار معرفی می‌شدند اما آموزش مجازی فرصت هم‌افزایی میان اساتید و دانشجویان را کاهش داده و زمینه کشف استعدادهای در قالب‌های حضور را کمتر فراهم می‌آورد.

او در خاتمه گفت: به‌هر روی باید بپذیریم که به دلیل مشخص نبودن ابعاد کرونا، ممکن است این روند ادامه داشته باشد و ارائه راهکارهایی همچون برپایی مسابقات و یا نمایشگاه‌های مجازی، موجبات ایجاد انگیزه و تهییج دانشجویان را فراهم آوریم.

منبع: هنرآنلاین

پروانه قاسمیان،خبر طراحی و مدرشته طراحی پارچه و لباسطراحی پارچه و لباسطراحی و مدمد و لباس