شناسه ای که بازدارنده قاچاق کالا نشد

جامه پوش: انتظار می‌رفت بعد از اخباری که از کاهش سطح قاچاق کالا منتشر می شود، دیگر شاهد ورود کالا از مبادی غیر رسمی به داخل کشور نباشیم اما همچنان گلایه تولیدکنندگان از کالای قاچاق با قیمت پایین‌تر نسبت به تولیدات داخل ادامه دارد.

سال ۱۳۹۷ بالاخره آیین‌نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش پوشاک اجرا شد؛ به طوری‌که وزارت صمت به تمامی تولیدکنندگان فرصت داد فرایند ثبت و اخذ شناسه کالا را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند اما مخالفت برخی تولیدکنندگان پوشاک با اخذ شناسه کالا به بهانه نبود زیر ساخت ها در سامانه ثبت شناسه کالا اجرایی شدن این پروژه را به تعویق انداخت و اجرای این طرح در پی شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

بسیاری از تولیدکنندگان صنعت پوشاک بارها خواستار مبارزه با کالای قاچاق شده بودند (تجربه ای که برای مقطع کوتاهی در سال ۱۳۹۷ اجرا شد)، اما افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، اخیرا تاکید کرده که شناسه کالا به تنهایی جوابگوی برخورد با قاچاق نیست و اول باید نظارت در سطح عرضه و بعد صندوق مکانیزه وجود داشته باشد.

حال آنکه در برابر راه اندازی صندوق مکانیزه نیز بسیاری از فعالان عرصه پوشاک مخالف این طرح بوده و نسبت به راه اندازی آن مقاومت بسیار می نمایند.

مسئولان مختلف بارها آدرس تشخیص کالای قاچاق را به مردم ارائه کردند و از آن‌ها خواسته‌اند کالای قاچاق نخرند، چراکه ممکن است این کالاها تقلبی باشد اما به نظر می‌رسد این روش خیلی موثر نیست چراکه اقبال مردم در موارد زیادی به پوشاک قاچاق برند بیشتر از کالای داخلی است. بنابراین به نظر می‌رسد مقابله با کالای قاچاق به جدیت بیشتری نیاز دارد.

درحال حاضر، واردات پوشاک به کشور ممنوع است و فقط کالاهای کمی از این گروه که عمدتا در بخش کوچک هستند به کشور وارد می‌شود.

 

افتخاریپوشاک قاچاقخبر تولیدستاد مبارزه با قاچاق کالاقاچاق کالا و ارزکروناواکسن کرونا