تأکید بر اهمیت پژوهش‌ در حوزه پوشاک اسلامی ایرانی

جامه پوش: نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره بین ­المللی مد و لباس فجر  با حضور رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شد.

در ابتدا، سید مجید امامی از آغاز به ­کار دبیرخانه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: لباس پر مصرف ­ترین کالای فرهنگی در سبد مصرف خانواده ایرانی است و رویکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حرکت به سمت پوشیدن لباس صادراتی ایران است. ما با توان ملی و بهره ­مندی از سنت و میراث بزرگانمان نه تنها قدرت پاسخگوئی به نیاز خودمان را داریم بلکه می توانیم در تعامل با جهان با شاخص­ های ایرانی ـ اسلامی صادرکننده باشیم. دسترس پذیری لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه حق ایرانی هاست که جشنواره مد و لباس فجر باید یکی از منابع تأمین آن باشد. رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر اضافه کرد: جشنواره در این تراز نبود به همین دلیل باز طراحی شد و یکی از دلایل تأخیر در برگزاری جشنواره نیز به همین دلیل است.

وی در ادامه به تشریح سایر دلایل برگزاری جشنواره مد فجر در تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: تعدد جشنواره‌ها در بهمن و شرایط ویژه کسب و کار در اسفند می‌توانست جشنواره را تحت­ تأثیر قرار دهد. مردم حق دارند کارنامه مد کشور را ببینند و بخرند.

وی اضافه کرد: در شورای سیاست گذاری جشنواره از صنف و صنعت وجود دارند و رویکرد اصلی ما این است که طراح در تعامل با صنف قرار گیرد و طرحش خریده و قابل فروش شود و در چرخه مد قرار گیرد.

امامی همچنین گفت: تجلیل از مفاخر با تأکید بر ظرفیت استان ­های کم برخوردار و حمایت از هنرمندان کمتر شناخته شده در کنار اعطای درجه یک هنری به اساتید علمی در دستور کار است.

وی در خصوص جشنواره‌های مد و رسانه، کودک و عاشورایی نیز گفت: تا شش ماه آینده امکان برگزاری جشنواره‌ای غیر از جشنواره فجر نیست و تعدد جشنواره‌ها موجب می‌شود تمرکز خود را از دست بدهیم. اما اصناف و بخش خصوصی اگر برای برگزاری اعلام آمادگی کنند حمایت خواهیم کرد. تنظیم آئین‌نامه رسانه‌ای در حوزه مد را در دستور کار داریم.

امامی در خصوص حجاب استایل‌ها نیز گفت: با حجاب استایل‌ها مرتبط هستیم و می‌توانیم از ظرفیت افرادی که معتقد به پوشش عفیفانه هستند استفاده کنیم. امامی در خصوص مدلینگ زنده نیز گفت: در پی ترویج مدلینگ زنده نیستیم اما تبلیغ محیطی حق تولیدکننده و طراح است و ما به دنبال نوآوری در این حوزه هستیم.

سپیده یاقوتی ـ دبیر جشنواره مد و لباس فجر نیز طی سخنانی گفت: ستاد برگزاری جشنواره در دوره جدید در ابتدای امر با تشکیل جلسات متعدد با کارشناسان و فعالان حوزه، رایزنی ­های مختلفی را در زمینه تغییرات ضروری انجام دادند و درنهایت جمع ­بندی­ های متعدد با متخصصان و صاحب­نظران ما را به رویکرد حاضر رساند و تغییر در زمان جشنواره به صورت هدفمند مطرح شد. جشنواره در هفته سوم تیر ماه مصادف با روز حجاب و عفاف در برج میلاد تهران برگزار خواهد بود. «ایران؛ سرزمین تعامل» رویکرد کلی جشنواره و موضوع ویژه این دوره از جشنواره« نمادشناسی در هنر ایرانی ـ اسلامی» است.

سیده راضیه یاسینی ـ دبیر علمی همایش نیز گفت: با توجه به تدوین سند راهبردی «سبک پوشش ‏اسلامی ایرانی»، جشنوارۀ یازدهم، در بخش علمی نسبت به ادوار گذشته رویکرد متفاوتی دارد و ‏مطالعات نظری در حوزۀ پوشاک و سبک پوشش، همگام با توسعه مهارت‌های عملی در این عرصه را ‏مد نظر قرار داده است. همایش بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی «پوشاک ایرانی» و «سبک پوشش ‏ایرانی ـ اسلامی»، با بهره‌گیری از اندیشه‌ورزی نخبگانی و مشارکت «پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ‏ارتباطات» و «انجمن پژوهش‌های هنری ایران» برگزار خواهد شد و سه محور اصلی «مطالعۀ ابعاد ‏تاریخی، اجتماعی و فرهنگی پوشش حیاورز ایرانی ـ اسلامی»، «پوشاک سلامت محور و صنعت ‏پوشاک در ایران» و «اقتصاد هنر- صنعت پوشاک در ایران» را به معرض بحث و تحقیق خواهد ‏گذاشت.‏

مریم ­السادات خرمدره ـ مسئول بخش رقابتی جشنواره نیز گفت: بخش‌های مختلف رقابتی در دو قالب تصویرگری اثر، اثر تولیدشده و شامل طراحی لباس بانوان، آقایان، چادرو پوشش­ سر، طراحی پارچه، کیف و کفش، زیورآلات و تزئینات، بسته‌بندی پوشاک و بخش جانبی است و کمیته‌ها از فردا آغاز به کار می‌کنند. بخش ویژه جشنواره نیز طراحی لباس مشاغل است.

مرضیه اله‌دادی ـ دبیر اجرایی جشنواره نیز اظهار کرد: با رصد اطلاعات و داده­ های دوره­ های برگزارشده طراحی ساختار علمی و اجرائی جشنواره با کمک ارکان جشنواره و کمیته ­های تخصصی هربخش انجام شد. دریافت آثار و داوری، هم در بخش علمی و هم در بخش عملی با تئیین معیارها و شاخصه­ ها و رعایت استاندارهای لازم از طریق سایت جشنواره به آدرس www.fajrmode.com خواهد بود و اخبار مربوطه در پیج اینستاگرام جشنواره به آدرس fajrmode@ اطلاع­ رسانی خواهند شد. بخش غیر رقابتی جشنواره از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که در بخش بین‌الملل علاوه بر حضور در بخش نمایشگاهی از متخصصان داخلی و خارجی نیز دعوت خواهد شد. از ظرفیت­ ها و قابلیت­ های بومی و ملی بهره حداکثری را خواهیم داشت و استان‌ها و اقوام نیز در جشنواره حضور خواهند داشت.

مستوره سرحدی ـ مدیر هنری جشنواره از تعریف هویت مستقل بصری جشنواره با کمک چند تیم حرفه­ ای طراحی خبر داد و گفت این همکاری و نظارت از ابتدای امر با طراحی لوگو و تندیس زرین جشنواره شروع شده و تا تنظیم و نشر کامل برون­دادهای علمی و عملی جشنواره ادامه خواهد داشت.

در انتهای مراسم از تندیس زرین جشنواره رونمائی شد.

منبع: iranmode

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید