تغییرات ژنتیکی در پنبه چگونه انجام می شود

جامه پوش: در این مقاله قصد داریم تا درباره GMOها صحبت کنیم که به بحث داغ چند سال اخیر تبدیل شده اند. در واقع می خواهیم رابطه GMO با پنبه را مورد بررسی قرار دهیم.

پس ابتدا بیایید به این موضوع بپردازیم که GMO چیست. این کلمه سه حرفی در اصل مخفف ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی (Genetically Modified Organism) است؛ به عبارت دیگر در محصولات GMO، ژن های خاصی در دی‌ان‌ای (DNA) ارگانیسم ها تلفیق شده اند. حیوانات، گیاهان و میکرو ارگانیسم ها قابلیت اصلاح ژنتیکی را دارند. در نهایت در این فرآیند دو ژن وارد DNA گیاهان می شود.

نخستین ژن چیست؟

نخستین ژن، ژن Bt است که نوعی ژن برگرفته از باکتری های مقاوم به آفت کش هاست. از مدت ها قبل استفاده از این باکتری رایج بوده و آن را به عنوان یک آفت کش روی گیاهان می پاشیدند؛ یعنی زمانیکه هنوز تلفیق باکتری ها در DNA گیاهان متداول نبوده است. باکتری های حاوی Bt طبیعی هستند و حتی به عنوان یک آفت کش برای رشد پنبه ارگانیک مورد تائید می باشند. استفاده از آنها به عنوان آفت کش دارای مزیت زیست محیطی است؛ زیرا از آنجاییکه کشاورز از آفت کش های شیمیایی کمتری استفاده می کند، بنابراین رواناب های آلوده کمتری هم به نهرها و جویبارها جاری می شود.

بیشتر بخوانید:

ژن دوم چیست؟

ژن دوم از باکتری هایی حاصل می گردد که در خاک یافت می شوند. این باکتری ها زمانی کشف شدند که علف کش های موسوم به رانداپ (Roundup) به خاک نشت کردند. افراد مسئول پاکسازی خاک متوجه شدند که غلظت Roundup در خاک مرتباً در حال کاهش است، و در نهایت به این نتیجه رسیدند که برخی از باکتری ها آنها را می خورند. لذا این ژن در گیاه پنبه تلفیق شد تا در نهایت آن را برای مقابله با Roundup آماده کند. حال کشاورزان می توانند به راحتی علف های هرز را با علف کش های رانداپ کنترل کنند و دیگر نگرانی از بابت تحت تاثیر قرار گرفتن گیاه پنبه ندارند.

چه حجمی از پنبه تولیدی در جهان از بذرهای اصلاح شده ژنتیکی به دست می آید؟

امروزه بیش از ۹۵% پنبه تولیدی در جهان از بذرهای اصلاح شده ژنتیکی به دست می آید. بنابراین حتی اگر پنبه ارگانیک خالص یا ناخالص را تهیه کنید؛ باز هم این پنبه از گیاهان اصلاح شده ژنتیکی استحصال شده است.

امروزه بذرهای پنبه دارای ژن هایی هستند که در DNA آنها تلفیق شده اند؛ هدف از این کار این است که گیاه پنبه در برابر علف کش ها مقاوم بوده (به همین دلیل به راحتی می توانید علف کش ها را به منظور از بین بردن علف های هرز سم پاشی کنید، بدون اینکه نگران آسیب دیدن گیاه پنبه باشید) و به صورت طبیعی در برابر آفات مقاومت کند. چنین چیزی به نفع محیط زیست است؛ زیرا استفاده از آفت کش ها را کاهش می دهد که در نهایت باعث کاهش آلودگی آب و خاک شده، و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه کشاورز می شود.

آیا پنبه خالص حاوی مواد GMO است؟

سازمان Cotton Incorporated، آزمایشاتی را بر روی الیاف رشد یافته GMO انجام داد تا تاثیر فرآیند تصفیه را بر روی آنها بررسی کند. در این فرآیند پنبه ناخالصی که حاوی DNA اصلاح شده ژنتیکی بود، مورد آزمایش قرار گرفت. بعد از اینکه الیاف پنبه خالص شدند؛ هیچگونه DNA اصلاح شده و یا اصلاح نشده ژنتیکی در ساختار آنها وجود نداشت.

منبع: Barnhardt Natural Fibers

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید