طرح توسعه اماکن فروش صنایع دستی + جزئیات
جامه پوش: تجمیع زنجیره تولید تا فروش صنایعدستی و تسهیل روابط میان فعالان این عرصه و مخاطبان یکی از موضوعات مهمی بوده که در پی شیوع ویروس کرونا و بهتبع آن کاهش ورود گردشگران به کشور باید موردتوجه قرار گیرد چراکه فارغ از ابعاد فرهنگی و هنری این بخش، ایجاد فرصت فروش، کارآفرینی و رونق اقتصادی حوزه صنایع دستی نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است.
طرح توسعه اماکن عرضه و فروش صنایعدستی به همت معاونت صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باهدف بازاریابی مستمر فروش، برقراری ارتباط بیشتر با مصرفکنندگان، پایدار کردن اشتغال مولد موجود در حوزه صنایعدستی، ارتقاء بخش خصوصی، فراهم آوردن زمینه رقابتهای سالم، حذف واسطههای نامتعارف، معرفی تولیدات صنایعدستی بهعنوان جاذبه فرهنگی و گردشگری و افزایش درآمد هنرمندان صنایعدستی، اجرایی میشود.
بیشتر بخوانید:
بر این اساس، ادارات کل استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از 15 دیماه موظف به اجرای طرح توسعه امکان ویژه فروش صنایعدستی در راستای ارائه راهکارهای توسعه عرضه و فروش محصولات صنایعدستی و با هدف افزایش فروش و رشد محصولات خواهند بود. برنامه اصلی این طرح به همراه اهداف مشخصشده به تمام استانها ابلاغشده است.
تجمیع زنجیره تولید تا فروش صنایعدستی و تسهیل روابط، فراهم شدن زمینه فعالیت تولیدکنندگانی که امکانات پایین مالی دارند، ایجاد مراکزی با جذابیت بالا برای گردشگران، شناخت سلایق و نیازهای بازار، کاهش قیمت تمامشده محصولات، شبکهسازی در چرخه تولید تا فروش، فراهم کردن شرایط مناسب برای کاربردی کردن محصولات صنایعدستی، ایجاد فضایی برای بازاریابی و تبلیغات و امکان دریافت سفارش از مشتریهای متعدد ازجمله مزایای این طرح است.
به گفته پویا محمودیان معاون صنایعدستی وزارتخانه مذکور، این طرح بزرگ از پروژهها و زیر پروژههای مختلف تشکیل میشود که ایجاد غرفههای عرضه و فروش صنایعدستی در فضاهای شهری، برپایی بازارچههای صنایعدستی در تمام اماکن قابل در دسترس مثل مدارس و اماکن آموزشی، ایجاد غرفههای فروش در مناطق مرزی و بازارچههای مرزی، ایجاد غرفه در پایانههای مسافربری، فرودگاهها، راهآهن و … ایجاد غرفه در سایتها و اماکن تاریخی و سایتهای گردشگری تحت نظارت این وزارتخانه، از مهمترین بخشهای اجرایی این طرح به شمار میرود.
ایجاد توسعه و تکمیل بازارچههای صنایعدستی، برپایی بازارچههای موقت و دائمی فروش محصولات صنایعدستی، برگزاری نمایشگاههای استانی، منطقهای و ملی، ایجاد و توسعه سامانههای مجازی صنایعدستی، ایجاد فروشگاههای آنلاین، ایجاد باجهها و کیوسکهای فروش صنایعدستی، برگزاری نمایشگاههای اختصاصی در محل وزارتخانهها و دستگاهها، برگزاری نمایشگاه اختصاصی در حاشیه مراسم و رویدادهای رسمی در استانها، ایجاد ویترین در مناطق قابلیتدار استانها مانند استانداریها و …، ارائه حمایت و تسهیلات اعتباری به طرحهای مرتبط با توسعه بازرگانی در استانها مانند کمک به فروش زنجیرهای صنایعدستی، اهدا جوایز و هدایای صنایعدستی در رویدادهای مختلف، اجرای طرحهای نوآور و خلاق حوزه صنایعدستی (که به ابتکار عمل استان واگذار شده)، مهمترین فعالیتها در روند اجرای این طرح به شمار میرود.
این طرح با اولویت در دستور کار قرارگرفته و امتیازهای استانها در این طرح ملاک سنجش عملکرد مدیران استانی است.
منبع: هنر آنلاین