طراحی و مد؛ وابسته به رنگ سال، رنگ وری پری

جامه پوش: در آستانه سال جدید میلادی، شرکت پنتون اقدام به معرفی رنگ سال کرد. پنتون شرکتی است واقع در شهر کارلاستادت، نیوجرسی که به‌خاطر سامانه رنگ پنتون (PMS) که فضایی رنگی و اختصاصی است و در صنایع به‌ویژه چاپ به کار می‌رود، شناخته می‌شود.

سامانه تطبیق رنگ پنتون سامانه‌ای برای تولید رنگ استاندارد است که با استفاده از این استاندارد رنگ، تولیدکنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به آن مراجعه کنند تا مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها، همان رنگی است که می‌خواهند آن هم بدون آن‌که با رنگ تماس داشته باشند.

در حقیقیت، شرکت پنتون وظیفه استانداردسازی رنگ‌ها را برعهده دارد و به هر رنگ یک کد مخصوص می‌دهد تا رنگ‌ها به صورت دقیق مشخص شوند و با دیگر رنگ‌ها اشتباه گرفته نشوند. طراحان لباس و مد نیز از رنگ‌هایی که شرکت پنتون به عنوان رنگ سال اعلام می‌کند بهره می‌برند تا بخشی از تولیدات خود را بر اساس آن انجام دهند.

این شرکت آمریکایی فعال در حوزه رنگ، هر ساله رنگی را معرفی می کند که معتقد است در سال پیش رو به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما امسال اولین باری است که موسسه پنتون یک رنگ جدید را برای رنگ سال خلق کرده است. موسسه پنتون در هنگام انتخاب رنگ سال ۲۰۲۲ پنتون، کاری را انجام داد که هرگز در 22 سال گذشته و از زمانیکه برای اولین بار در سال 2000 از رنگ سال خود رونمایی کرد، انجام نداده بود.

زیرا پنتون امسال به جای انتخاب رنگ سال از میان مجموعه گسترده ای از رنگ های این شرکت، یک رنگ کاملاً جدید را خلق نمو۲د. این کار پنتون به منظور انعکاس دوران در حال تغییری که در آن زندگی می کنیم، صورت گرفته است؛ زیرا این دوران جدید ایجاب می کند که حتی سنت انتخاب رنگ نیز زیر پا گذاشته شود. نهایتاً شرکت پنتون بعد از بررسی های فراوان، به رنگ جدیدی رسید که نماد این دنیای جدید و بی مانند در حال تغییر است. پنتون رنگ وری پری (Very Peri) را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ معرفی کرده که رنگی سرزنده از آبی ارغوانی با ته رنگ های قرمز بنفش انرژی بخش است.

قبل از اینکه این رنگ به صورت رسمی اعلام شود؛ لی آیزمن (Lee Eiseman) و لوری پریسمن (Laurie Pressman) که به ترتیب در سمت های مدیر اجرایی و معاون موسسه رنگ پنتون فعالیت می کنند، در مورد معنای رنگ سال ۲۰۲۲ و فرآیند انتخاب آن صحبت های انجام داده اند. آنها در مورد روند رواج این رنگ توضیحاتی ارائه نموده، و راهکارهایی ساده برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی منازل بیان کرده اند.

با توجه به آنچه در وب‌سایت شرکت پنتون آمده، آن‌ها رنگ سال ۲۰۲۲ را در قالب یک تغییر و مرحله‌ای برای گذار از دوران کرونا و پا گذاشتن به جریان زندگی عادی در نظر گرفته‌اند؛ دوره‌ای که قرنطینه‌ها و ایزوله بودن تمام می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

لیاتریس آیزمن (Leatrice Eiseman)، مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون درباره این رنگ می گوید: «از آنجاییکه ما به سمت دنیای تغییرات بی سابقه حرکت می کنیم؛ لذا انتخاب رنگ وری پری، دیدگاه و چشم انداز بدیعی در مورد خانواده مورد اعتماد و دوست داشتنی رنگ های آبی، با خود به ارمغان می آورد. این رنگ نگرشی سرزنده و شادی آور، و حضوری پویا را به تصویر می کشد که مشوقی برای بروز خلاقیت های شجاعانه و ابراز تخیلات افراد است».

رنگ وری پری را نمی توان بنفش نامید؛ زیرا فراتر از ترکیب رنگ های آبی و قرمز است، اما می توان آن را یک رنگ آبی ارغوانی بی نظیر به شمار آورد. سعی نکنید بر سر این موضوع بحث کنید؛ زیرا هیچ کس بهتر از پنتون رنگ ها را نمی شناسد.

پنتون ادعا می کند رنگ سرد Very Peri به آن حال و هوای سرد ارگانیک می بخشد که کاملاً با دنیای متاورس سازگار است. در واقع رنگ وری پری می تواند تمام این کارها را با هم انجام دهد. پنتون این امر را با عرضه گسترده کالاهای همراه این رنگ، از جمله کفش های کتانی و لیوان های سازگار با محیط زیست برند Cariuma به همراه مجموعه ای از پس زمینه های اختصاصی تیم مایکروسافت که تحت تاثیر این رنگ سرد قرار دارند، به اثبات رسانده است.

پنتون می گوید رنگ وری پری، «شادترین و گرم ترین نوع رنگ آبی است»؛ زیرا «این رنگ وفاداری و انسجام آبی را با انرژی و هیجان قرمز ترکیب می کند». لیاتریس آیزمن مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون می گوید: «از آنجاییکه ما به سمت تغییرات بی سابقه در جهان حرکت می کنیم؛ لذا رنگ Very Peri دیدگاه و چشم انداز جدیدی از خانواده دوست داشتنی و قابل اعتماد رنگ های آبی، برای ما به ارمغان می آورد».

این رنگ با ترکیب خاص خود، دنیای دیجیتال و جهان واقعی را با هم تلفیق کرده و از این نظر به آنچه ما طی این سال‌ها تجربه‌ کرده‌ایم، نزدیکی زیادی دارد. از طرف دیگر استفاده از این رنگ در قالب دنیای دیجیتال هم بسیار کارآمد است و همین باعث محبوبیت بیشتر آن خواهد شد.

به گفته انتخاب کنندگان رنگ سال نو میلادی، «PANTONE 17-3938 Very Peri» نه‌تنها همه‌ ویژگی‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم را دارد، بلکه حس زندگی مدرن را هم در افراد به وجود می‌آورد و میان جهان واقعی و دنیای دیجیتال پل می‌زند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید