پارچه ای برای گذر از آتش

نخستین کسانی که از نخ و نوار و پارچه نسوز استفاده کرده‌اند آسیایی‌ها بودند که به اواخر قرن پنجم میلادی بر می‌گردد. اما به دلیل اثرات بیولوژیکی مضری که این منسوجات داشته‌اند کم کم با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن به دنیای مدرن، تولیدکنندگان جهت ساخت نخ و نوار و پارچه نسوز از الیاف‌های دیگری نظیر سیلیکا، فایبر سرامیک و… جهت ساخت این منسوجات نسوز استفاده کردند. نخ و نوار و پارچه نسوز یکی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز صنعت‌گران به شمار می‌آید و و دارای کاربرد بسیار زیادی در حوزه صنعت و تاسیسات می‌باشد. نخ نسوز و پارچه های نسوز در تولید لباس های نسوز بسیار مورد توجه است.

نخ و نوار و پارچه نسوز

نخ و نوار نسوز و پارچه نسوز، در برابر حرارت و گرما، هر نوع سایش، مواد شیمیایی مانند انواع اسیدها و همچنین فشار مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند. بسته به نوع الیاف بکار رفته در تولیدشان به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که در صنعت و تاسیسات کاربردهای فراوانی دارند. انواع نخ و نوار و پارچه‌های نسوز شامل منسوجات نسوز فایبر گلاس، منسوجات نسوز سرامیکی، منسوجات نسوز گرافیت، منسوجات نسوز تفلونی، منسوجات نسوز آزبست اشاره کرد.

نخ و نوار و پارچه نسوز سرامیکی، از الیاف سرامیکی ترکیب شده با آلومینو سیلیکات و نیز تقویت شده توسط الیاف شیشه تولید می‌شود و به شکل ساده و یا با رشته های سیم فلزی مسلح می‌گردد این محصول مناسب برای دمای ۲۳۰۰ درجه فارنهایت است. این منسوجات فاقد هرگونه مواد افزودنی هستند و جزو بهترین منسوجات جهان شناخته شده است. نخ و نوار و پارچه فایبر گلاس از الیاف‌های فایبر گلس با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و مناسب دمای ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد است از مقاومت بالایی در برابر آتش و انواع اسیدها و قلیاها برخوردار هستند. نخ و نوار و پارچه نسوز آزبست از الیاف‌های آزبست بافته می‌شوند که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع منسوجات نیز به شمار می‌آیند.

نخ و نوار و پارچه گرافیت از الیاف‌های گرافیت قابل انعطاف منبسط شده با حجم بالا استفاده می‌شود و با کمک الیاف‌های پنبه، شیشه، کربن، سیم فولاد ضد زنگ، سیم مسی و… تقویت می‌گردند. نخ و نوار و پارچه نسوز تفلونی نیز که از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار بوده و ضریب اصطحکاک آن بسیار کم است. این نوع از منسوجات نسوز از مقاومت بسیار بالا نسبت به مواد خورنده، شیمیایی، انواع حلال‌ها، روغن‌ها و حتی نفت برخوردار هستند.

کاربرد نخ و نوار و پارچه نسوز

نخ نسوز و نوار و پارچه نسوز بسته به نوع جنس و الیاف بکار برده شده در صنایع مختلف دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. مثلا از نخ و نوار و پارچه نسوز در لباس آتش تشان ها در کوره‌ها و دیگ‌های بخار، عایق‌بندی‌های لوله‌ها و نیز کابل‌ها استفاده شده و یا به صورت واشر در دماهای بسیار بالا بکار برده می‌شود. همچنین در صنعت ریخته‌گری، صنعت آلومینیوم و فولاد، کشتیرانی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و حتی به عنوان کنترل‌کننده حرارت در اگزوز ماشین‌های سنگین و سبک و خودروها استفاده می‌گردد.

از نخ و نوار و پارچه نسوز فایبر گلاس جهت آبندی دیگ‌های بخار‌، کوره‌ها و واشر درب فر و کوره استفاده می‌گردد. همچنین نخ‌های نسوز آزبست در پمپ‌های سانتریفیوژ، کمپرسورها، پمپ‌های خلاء و… کاربرد دارند و از پارچه نسوز آزبست نیز برای تهیه انواع لباس و دستکش‌های صنعتی نسوز و عایق‌کاری و حرارت‌گیری‌های تاسیساتی کارخانه‌جات و ساختمان‌ها و دیگ‌های بخار استفاده می‌گردد. نخ و نوار و پارچه نسوز تفلونی در صنایع غذایی، داروسازی، کاغذ سازی، پمپ سازی کاربرد بسیار دارند و منسوجات گرافیتی نیز مخصوص آب بندی پمپ‌ها و درزگیری و صنایعی که با دماهای بسیار بالا سرو کار دارند می‌باشند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید