هوگو باس؛ از لباس ارتش آلمان نازی تا رایحه خوش جهانی

جامه پوش: آن روزها که هنوز حمایت از حزب نازی آلمان کفر ابلیس نبود، چهره های مشهوری در دنیا به ویژه در آلمان آن روزگار طرفدار حزب نازی و افکار آن بودند؛ از فلیپ لنارت تا یوهانس اشتارک برندگان جایزه نوبل فیزیک تا هایدگر فیلسوف مشهور جهان. برخی حتی پایه گذاری ایدئولوژی حزب نازی مدیون نوشته های آنان است مانند نیچه یا مارتین لوتر.

 

 

در دنیای تجارت هم ردپای آلمان نازی و طرفداری از عقاید و تفکرات آن روزهای حزب نازی بسیار پررنگ است. حتما داستان عکس تمام قد هنری فورد آمریکایی و مالک برند خودروسازی فورد را کنار میز کار هیتلر شنیده اید. او آنچنان محبوب آلمانی ها مخصوصا هیتلر بود که خودروی ملی آلمان یعنی فولکس با الگوبرداری از هنری فورد و کارخانه مشهورش شکل گرفت. مدل مشهور فولکس بیتل نیز از روی مدل تی خودروسازی فورد الگوبرداری شده بود.

این پایان ماجرا نیست چون فهرست بلندبالایی در صف حامیان هیتلر و آلمان نازی قرار دارند. فردیناند پورشه یکی از همان چهره های مشهور دنیای صنعت خودرو است. او زمانی که مالک پورشه بود به درخواست آدولف هیتلر کارخانه فولکس واگن یعنی خوردو مردم را راه اندازی کرد و فولکس بیتل مشهور را ساخت.

داستان هوگو باس و حزب نازی

هوگو فردیناند باس آلمانی در سال 1924در زادگاهش یعنی شهر متسینگن برند هوگو باس را راه اندازی کرد. کمتر از 6 بعد او اولین ورشکستگی را تجربه کرد اما توانست با طلبکارانش به توافق برسد و برندش را حفظ کند. تلاش برای احیاء برند هوگو باس با 6 چرخ خیاطی آغاز شد.

فردیناند باس به مرور به اهداف و برنامه های حزب نازی متمایل شد و عضویت در این حزب را پذیرفت. همین روند باعث شد یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ برند هوگو باس شکل بگیرد؛ سفارش دوخت لباس ارتش بزرگ آلمان.

در طول جنگ جهانی دوم هوگو باس ۱۴۰ نفر از نیروی کار اجباری را به کارگرفت که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دادند. به جز این کارگران، ۴۰ زندانی فرانسوی هم بین اکتبر ۱۹۴۰ تا آوریل ۱۹۴۱ در این شرکت مشغول به کار بودند.

تا پایان جنگ جهانی دوم لباس های ارتش آلمان نازی را برند هوگو باس تهیه و تولید می کرد. این اتفاق نقطه عطف دوران کاری هوگو باس و برندش بود. با پایان جنگ او، به خاطر عضویت در گروه نازی، حمایت مالی از این گروه و تولید یونیفرم برای آن‌ها از حق رای و اداره‌ی کسب و کار محروم شد و جریمه‌ی سنگین هفتاد هزار دلار برای او بریده شد.

باس بعد‌ها درخواست تجدید نظر کرد و در حکم جدید به عنوان طرفدار و پیرو حزب نازی شناخته شد و این امر سبب تخفیف مجازات او شد اما تا پایان عمر کوتاهش امکان ادامه مدیریت بر برندش را نداشت. او در سال ۱۹۴۸ از دنیا رفت، اما کسب و کار او همچنان به حیات خود ادامه داد.

هوگو باس در اختیار آقای داماد

به خاطر ممنوعیت کاری باس، داماد او ایگوین هالی مالک و مدیر شرکت شد. در سال ۱۹۵۰ شرکت اولین سفارش کت و شلوار مردانه‌ی خود را دریافت کرد و به تدریج و تا پایان سال تعداد کارمندان شرکت به ۱۵۰ نفر رسید. در سال ۱۹۶۹ ایگوین بازنشسته شد و اداره‌ی شرکت را به دو پسر خود واگذار کرد که این امر به توسعه‌ی جهانی برند کمک شایان توجهی کرد.

دنیای خوش عطر 

37 سال پس از مرگ موسس برند هوگو باس، یعنی در سال 1985، این شرکت دست به یک کار پر ریسک زد؛ تولید عطر. نتیجه این ریسک، درخشان بود و باعث رشد ارزش سهام هوگو باس در فرانکفورت آلمان شد.

ریسک پرسود هوگو باس آن قدر نتیجه خوبی داشت که مدیران شرکت را متقاعد کند برای تبلیغات بیشتر با چند بازیکن گلف و تنیس قرارداد تبلیغاتی منعقد کند. این تصمیم درست به شناخته تر شدن هوگو باس و بالا رفتن ارزش سهام شرکت منجر شد.

این شرکت عطرهای خود را به صورت محصول مشترکی با شرکت Proctor & Gamble Prestige عرضه می‌کند. عطرهای زنانه و مردانه این شرکت تحت نام هر دو برند هوگو و باس به بازار عرضه شده است. اولین عطر این برند «باس نامبر وان» Boss Number One مردانه بود که در سال ۱۹۸۵ عرضه شد. بعد از آن عطر «باس اِلِمنتز» Boss Elements در سال۱۹۹۳ برای جوان تر ها وارد بازار شد.

«هوگو فور من» Hugo for Men در سال ۱۹۹۵ و «هوگو فور ویمن» Hugo for Women در سال ۱۹۹۷ دو محصول دیگر این برند بودند. برخی از مهم‌ترین عطرهای زنانه این برند «فم بای باس» ‌femme by Boss، «باس اینتس» Boss Intense و «باس ویمِن» Boss Women هستند. عطرهای مردانه معروف این برند هم اکثرا ادکلن های باس هستند مثل «باس سول» Boss Soul، «باس این موشِن» Boss in Motion و «باس سِلِکشن» Boss Selection. عطرهایی هم که با نام تجاری هوگو به بازار عرضه شده اند بیشتر جوانان را هدف گرفته اند. تاکنون این برند ۱۰۲ عطر به بازار عرضه کرده است که آخرین آن ها در همین سال ۲۰۲۰ عرضه شده است.

هوگو در سرزمین آفتاب

هم‌زمان با افزایش شهرت روزافزون هوگو باس، تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام این شرکت بیشتر شد و در نهایت در سال 1993 گروه تولید پارچه‌ی مارزوتو ۷۷.۵% از سهام شرکت را خریداری کرد. این پایان ماجرا نبود. ژاپنی ها دو برند از دل هوگو باس استخراج کردند؛ Hugo و Baldessarini .

این برند‌ها بعد‌ها به گروه مد والنتینو واگذار شده و سپس به پریما Permira یک گروه سهام‌دار خصوصی مستقر در لندن فروخته شد.  تحت مالکیت پریما، شرکت فروشگاه‌های جدید خود را بازگشایی کرد و در ایالت متحده‌ی آمریکا و چین گسترش بیشتری یافت و توانست فاصله‌ی زمانی میان طراحی و فروش را کاهش دهد. این راهکار جدید، فروش شرکت را از ۷۰% عمده فروشی به ۶۰% خرده فروشی در ۱۰۴۱ فروشگاه متعلق به برند تغییر داد. در این زمان بود که پریما در ماه مارس سال ۲۰۱۵ سهام خود را به عموم فروخت و حدود ۲.۵ میلیارد یورو (حدود ۲.۷ میلیارد دلار) را در ازای سرمایه گذاری به مصرف کنندگان خود بازگرداند.

دنیای امروز هوگو باس

امروز این برند زیرمجموعه های بیشتری را راه اندازی کرده است. خط تولید “Boss” تولید کننده محصولاتی به سبک Boss Black, ,Boss Orange و Boss Green است و هر کدام از سبک ها شامل محصولاتی از قبیل: لباس های کلاسیک و مدرن (Boss Black)، لباس هایی با طراحی خاص و غیر معمول (Boss Orange) و لباس های ورزشی (Boss Green) هستند و “Hugo” که خط تولید محصولاتی به سبک اروپا و مدرن را شامل می شود.

 

محصولات عطری مجموعه با همکاری شرکت هایی از قبیل Proctor و Gamble Prestige تولید می شوند و زیر نظر هر دو بخش تجاری مجموعه (هوگو و باس) هستند. برند هوگو هم به خاطر استایل‌های خاصش که تحت تاثیر کشورهای اروپایی دیگر است و نگاه آینده نگرش به صنعت مد مشهور است.

هوگو باس امروز بر خط و مدار پیروزی و موفقیت است. این برند در سال 2019 موفق به فروش 2.9 میلیارد دلاری شد و یکی از پرفروش ترین برندهای مد، پوشاک، عطر و اکسسوری لقب گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید