ارزش ۱۶۳ میلیارد دلاری بازار جهانی کفش
بعد از پوشاک، کفش دومین بخش مهم مد در تجارت خرده فروشی محسوب می شود
جامه پوش: چین اصلی ترین صادر کننده در حوزه کالاهای چرمی است و از سوی دیگر بخش کفش های چرمی بیشترین سهم را از کل درآمد جهانی صنایع کالاهای چرمی به خود اختصاص داده است.
کالاهای چرمی از جمله کالاهای پرمصرف در دنیا است که به طور خاص در برخی کشورهای صاحب صنعت همچون ایتالیا، ترکیه، برزیل، روسیه و ایران دارای جایگاه ویژه ای در گردش مالی شان محسوب می شود.
کالای چرمی در واقع شامل پوشاک چرم، کفش چرم، کیف، انواع ساک های چرمی، میلمان، کمربند و غیره می شود که متناسب با فرهنگ هر کشوری به صورت چرم طبیعی، چرم مصنوعی و همچنین ترکیبی از چرم مصنوعی و طبیعی تولید و استفاده می شود که قائدتا قیمت های متفاوتی نیز دارد.
پیش بینی بازار ۲۷۱ میلیارد دلاری
گزارشاتی که در حوزه تولیدات و ارزش بازار جهانی کالاهای چرمی منتشر شده می گوید: ارز بازار جهانی این محصولات در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۲۱۷ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۷ به ۲۲۸.۳۶ میلیارد دلار رسیده است.
از سوی دیگر ارزش بازار جهانی کالاهای چرمی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۳۹.۷۸ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۲۵۱.۷۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. این گزارشات همچنین نشان می دهد که بازار جهانی کالاهای چرمی در ۲۰۲۰ ارزشی بالغ بر ۲۶۴ میلیارد دلار داشته است.
کارشناسان جهانی همچنین پیش بینی کرده اند که در سال جاری میلادی ارزش این بازار به بیش از ۲۷۱ میلیارد دلار برسد.
۳۳ درصد از کل درآمد صنعت کالاهای چرمی به کفش های چرمی تعلق دارد
صنعت چرم و کفش جهان نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر به واسطه شیوع COVID-۱۹ دستخوش رکود موقتی شد به طوری که طی دو سال گذشته غالب نمایشگاه های بین المللی چرم و کفش در سراسر دنیا به تعطیلی کشیده شد.
با این وجود بازار کالاهای چرمی پویایی نسبی دارد و گزارشاتی که در خصوص بازار جهانی کفش منتشر شده می گوید: بخش کفش های چرمی حدود ۳۳ درصد از کل درآمد صنعت تولید کفش را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است.
همچنین این گزارشات می گوید: انتظار می رود درآمد جهانی بازار کفش جهان از ۱۴۶ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ به ۱۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. این در حالی است که بعد از پوشاک، کفش دومین بخش مهم مد در تجارت خرده فروشی محسوب می شود.
ایتالیا ۶۰ درصد از چرم تولیدی خود را به صنعت کفش چرمی تخصیص می دهد
از سوی دیگر این گزارشات می گوید: در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۰ درصد از ارزش جهانی کالاهای چرمی صادراتی توسط کشور چین تحقق یافته است و همین امر این کشور را به صادر کننده اصلی کالاهای چرمی در جهان تبدیل کرده است.
نکته جالب توجه اینکه ارزش صادرات کفش چرمی چین در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۷ به ۹.۳ میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر ایتالیا که یکی از کشورهای پیشرو در بازار جهانی کالاهای چرمی محسوب می شود در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد از چرم های تولید شده خود را به تولید کفش چرمی اختصاص داده است.
همچنین در مدت نامبرده ارزش کل صادرات کفش چرمی ایتالیایی بیش از ۹ میلیارد یورو بوده است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۸ ایتالیا در بخش صادرات کالاهای چرمی سهمی بالغ بر ۱۴ درصد داشته است.
گزارشات همچنین می گوید: علاوه بر چین، سایر کشورهای آسیایی مانند ویتنام و هند نیز سهمی از ارزش صادرات جهانی داشتند به طوری که ویتنام به میزان ۵.۷ درصد و هند با ۲.۷ درصد از ارزش صادرات جهانی کالاهای چرمی برخوردار بوده است.
این در حالی است که در این بین کشور فرانسه نیز در سال ۲۰۱۸ سهمی بالغ بر ۱۱ درصد از صادرات کالاهای چرمی را به خود اختصاص داده و بعد از چین و ایتالیا در جایگاه سوم قرار گرفته است و پس از آن نیز ویتنام و هند قرار گرفته اند.
آمریکا؛ بزرگترین وارد کننده کالاهای چرمی در ۲۰۱۸
گزارشات مربوط به واردات کالاهای چرمی در سال ۲۰۱۸ نیز نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا سهمی بالغ بر ۱۷ درصد در این بازار داشته اند و بزرگترین وارد کننده کالاهای چرمی بوده است. از سوی دیگر ژاپن نیز در جایگاه دوم قرار دارد و در این دوره ۷.۸ درصد از واردات کالاهای چرمی را به خود اختصاص داده است.
گزارشاتی که در این دوره منتشر شده حاکی از این است که کشورهای هنگ کنگ با سهمی به میزان ۶.۶ درصد، فرانسه با سهمی به میزان ۶.۴ درصد، آلمان با ۵.۴ درصد، ایتالیا با سهمی ۵ درصدی، انگلستان با سهم ۴.۷ درصد و چین با سهمی به میزان ۴.۲ درصد نیز در جایگاه سوم تا هشتم جهان قرار گرفته اند.
منبع: بازار