طرح برخورد با پوشاک قاچاق متوقف شد !
جامه پوش: نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: عرضه کنندگان پوشاک برندهای محرز قاچاق به صورت آشکار فعالیت میکنند و متأسفانه مشخص نیست که چرا طرح برخورد با پوشاک قاچاق متوقف شده است.
بهرام شهریاری با تشریح آخرین وضعیت فرآیند شناسه دار کردن گروه کالای پوشاک گفت: تاکنون بخشی ازتولید کنندگان به صورت داوطلبانه اقدام به ثبت شناسه کالا برای محصولات خود کردهاند.
وی ادامه داد: در جلسات مشترک بین تولید کنندگان و متولیان طرح شناسه کالا این مسئله مورد تأکید قرار گرفت که اولویت ثبت شناسه پوشاک با تولیدکنندگانی باشد که در مراکز تجاری حضور فعالتری دارند تا در صورت حضور بازرسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان شناسایی پوشاک قاچاق و تفکیک آنها از تولیدات داخلی مهیا باشد.
ثبت شناسه ابزاری برای مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق
شهریاری با تأکید بر اهمیت شناسه کالا برای شناسایی پوشاک قاچاق اظهار داشت: با اجرای این طرح دیگر بهانهای برای عدم برخورد با برندهای محرز قاچاق در حوزه محصولات پوشاک باقی نمیماند و مسئولان ذیصلاح میتوانند با توزیع کنندگان پوشاک قاچاق برخورد کنند.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با اشاره به وضعیت قاچاق پوشاک گفت: عرضه پوشاک قاچاق به دلیل افزایش نرخ ارز و بسته بودن راههای ترانزیتی به طور موقت کاهش یافته است؛ اما این وضعیت پایدار نخواهد ماند و در صورت سهلانگاری مسئولان پس از مدتی قاچاق پوشاک رونق خواهد گرفت.
وی افزود: متأسفانه عرضه کنندگان پوشاک برندهای محرز قاچاق به صورت آشکار فعالیت میکنند و حضور علنی آنها در پاساژها و مراکز خرید تهران و دیگر کلانشهرها گواه این مدعا است.
چرا طرح برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق متوقف شد؟
شهریاری با اشاره به نتایج مثبت طرح برخورد با برندهای پوشاک قاچاق در گذشته گفت: متأسفانه مشخص نیست که چرا طرح برخورد با پوشاک قاچاق متوقف شده است؛ اجرای این طرح در سال گذشته مزایای بسیاری برای رونق تولید ملی داشت و میبایست دوباره اجرایی شود.
این عضو اتحادیه تولید و پوشاک گفت: بازنگری دستورالعمل برندهای خارجی پوشاک در دستور کار وزارت صمت است و امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل وضعیت برندهای خارجی و فعالیت تولید کنندگان در این زمینه ساماندهی شود.
شهریاری با اشاره به وضعیت نامناسب بازار پوشاک گفت: متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا فروش پوشاک بسیار کاهش یافته است و با وجود اینکه تولیدکنندگان در حال توسعه بستر فروش اینترنتی خود هستند اما درصد کمی از مردم اقدام به خرید غیر حضوری لباس کرده و فروش اینترنتی به تنهایی پاسخگوی تولیدکنندگان داخلی نیست.