کاهش سرانه پوشاک از ۱۲۰ دلار به ۷۰ دلار
جامه پوش: علیرضا حائری گفت: قبل از بروز کرونا سرانه مصرف پوشاک در کشور ۱۲۰ دلار بود و الان به حدود ۷۰ دلار رسیده که تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی است.
عضو جامعه متخصصین پوشاک ایران با اشاره به اینکه بازار پوشاک در ایران دچار رکود عمیقی شده است، گفت: قبل از بروز کرونا و زمانی که سند توسعه پوشاک را وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد سرانه مصرف پوشاک در کشور ۱۲۰ دلار بود و الان به حدود ۷۰ دلار رسیده که تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی است.
علیرضا حائری با بیان اینکه حدود سه سال واردات پوشاک در کشور ممنوع شده و الان تولید داخل جایگزین شده است، افزود: بیشتر تولیدکننده های داخلی پوشاک هم از این فرصت محدود در واردات استفاده کردند و سهم بیشتری از بازار را کسب کردند به همین دلیل عده ای ممکن است از شرایط کنونی راضی باشند، اما این مساله برای همه نیست.
او درباره عقب ماندگی صنعت پوشاک ایران در سال های اخیر، اظهار کرد: علی رقم اینکه نیاز کشور در داخل تولید می شود اما صنعت پوشاک ایران بسیار ضعیف شده و توان رقابت با نمونه های خارجی را ندارد و اگر محدودیت واردات برداشته شود همان تولیدکننده های که الان ابراز رضایت می کنند نمی توانند با نمونه های خارجی رضایت رقابت کنند زیرا هم اکنون فضای انحصاری در اختیار دارند.
او با تاکید بر اینکه علت اصلی ضعف صنعت پوشاک در ایران سیاست های ضعیف ایجاد شده در کشور است که دقیقا عین همان سیاست ها در صنعت خودروی کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: بعد از ۴۰ سال که این صنعت در یک فضای گلخانه ای و پشت در های بسته قرار گرفت تا بتواند خودکفایی ایجاد کند به این نتیجه رسیده ایم که در این محیط امن نه تنها پیشرفتی حاصل نکرده، بلکه هر محصولی را هم که تولید کردند مردم مجبور شدند بخرند و حالا برخی از تولیدکننده های پوشاک هم از همین محیط بسته سود می برند اما در مجموع صنعت پوشاک ایران آسیب دیده است.
عضو جامعه متخصصین پوشاک ایران با تاکید بر اینکه این صنعت نمی تواند در هیچ بازاری رقابت کند تصریح کرد: اگر این سیاست گلخانه ای جواب می داد باید امروز صنعت پوشاک قوی می داشتیم و حداقل باید یک میلیارد دلار صادرات می داشتیم در واقع می توان گفت در شرایط کنونی سیاست حمایت از صنعت پوشاک نیست و حمایت از تولیدکننده ای پوشاک است و همین موضوع باعث شده سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم که اصلا عدد قابل توجهی نیست.
در هفته های اخیر بسیاری از مسئولان تشکل های صنعت پوشاک اعلام کرده اند که رکود صنعت پوشاک در ایران به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است و بخشی از این مساله در نتیجه فیلترینگ شبکه های اجتماعی است، با این حال بسیاری از صنعتگران معتقدند که مشکل پوشاک ایران عدم رقابت پذیری و کاهش توان خرید مردم است و باعث شده هر کالای تولیدی و حتی بنجل در بازار تقاضا داشته باشد و این مسیر تا زمانی ادامه می تواند داشته باشد که اقتصاد ایران همچنان بسته بماند و بعد از ان با آزادسازی واردات شاهد ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهیم بود.