محبوبیت هوش مصنوعی در صنعت مد و لباس
شیوع کرونا، برای صنعت پوشاک بلای خانمان سوزی بود که هنوز هم سایه اش بر سر این صنعت سنگینی میکند.
بر اساس آمار، صنعت پوشاک به دلیل اینکه مردم دنیا عادت دارند خرید پوشاک را حضوری انجام دهند، آسیب فراوانی دید اما با گذشت زمان، همه متوجه شدند که فعلا باید با کرونا زندگی کنند.
زندگی با کرونا، به مردم دنیا آموخت که باید سبک زندگی معمول را تغییر دهند و به فضای مجازی و به وِیژه هوشمندسازی در بخش پوشاک اعتماد بیشتری کنند.
گزارشی که یورونیوز از علاقمندی استارت آپ ها به هوشمندسازی فرآیند فروش در بخش مد و لباس، جالب و دیدنی است.
شرکت نرمافزاری جتبیِ دُبی، پایگاهی اینترنتی برای برندها طراحی کرده که هر مشتری میتواند با استفاده از آن اجناس را ببیند و با هم مقایسه کند و دربارهٔ آنها با کارشناس مطلوب خود مشاوره کند.
تئا مایهروُلد، مدیرعامل جتبی میافزاید: «آدمی هنگام خرید آنلاین تنهاست، اما مشتری در نهایت دارد از یک فروشنده خرید میکند. هشتادوشش درصد مشتریان، ترجیح میدهند با فروشنده طرف باشند تا با نرمافزار. پس این خرید فردی عملا کار میکند.»
گروه شلهاب میدلایست، برای برندهای لوکسی نظیر لنکام و فیسز کار فروش اختصاصی فراهم میکند. الکساندرا هارچیارک، مدیر پروژهٔ دیجیتال گروه شلهاب معتقد است انسانی کردن پایانههای فروش آنلاین، بهویژه پس از بیماری همهگیر، مسیر آینده است.
هوش مصنوعی و اخلاقیات
در سال ۲۰۱۵ روشن شد که جستجوگر استخدام آمازون، که مجهز به هوش مصنوعی بود، رزومههایی که کلمهٔ «زنان» در آنها وجود داشت را کمتر میپسندید. مطالعهٔ سال ۲۰۱۸ دانشگاه امآیتی نیز نشان داد که الگوریتم خودکار تشخیص چهره، بیشتر در مورد سیاهپوستان خطا میکند تا سفیدپوستان.
و سرانجام اعتراضهای سال ۲۰۲۰ در این زمینه سبب شد شرکتهایی نظیر ایبیام و آمازون، به سبب ترس از نظارت سراسری و تقویت تبعیض نژادی، نرمافزار تحلیل چهرهٔ خود را در اختیار پلیس آمریکا نگذارند.
با این همه، طبق اعلام پژوهشگاه پرایس واترهاوس کوپرز، تنها ۲۵ درصد از شرکتها، پیش از بهکارگیری هوش مصنوعی، الزامات اخلاقی را در نظر میگیرند. این شرکت برآورد میکند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳ تریلیون یورو به توان اقتصادی جهان خواهد افزود.
استارتآپ داتومکان، هوش مصنوعی را برای کارهایی نظیر حفاری ایمن در صنعت نفت، رعایت فاصلهٔ اجتماعی و زدن ماسک و همچنین تحلیل احساس بهکار میگیرد.