تحلیل SWOT در تولید پوشاک
جامه پوش: انبوه لباس های غیر استاندارد، با سایزهای ناهماهنگ و کیفیت تولیدی پایین یک خطر برای دسترسی به بازارهای جهانی محسوب می شود. چنانچه از تحلیل SWOT برای طراحی لباس های جدید مثل طراحی یک مجموعه خاص استفاده شود، می توان اهمیت ویژه آن را در صنعت تولید پوشاک مشاهده نمود. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به تحلیل SWOT در صنعت پوشاک بپردازیم.
تحلیل SWOT در بخش تولید پوشاک
در طول تولید مشکلات مختلفی به وجود می آید که می توان آنها را با ابزار POWER SWOT حل کرد:
P = تجربه شخصی
نشان می دهد که تحلیل SWOT براساس تجربه، دانش، مهارت ها، نگرش ها و باورهاست؛ چرا که تمامی مشاهدات و احساسات شخصی بر روی SWOT تاثیر می گذارند.
O = سفارش
مدیران بازاریابی گاهاً ویژگی ها، مزایا، معایب و ریسک ها را اشتباه میگیرند؛ زیرا معمولاً بین این موارد مرزهای بسیار ظریفی وجود دارد.
W = وزن دهی
تخمین برخی از عناصر تحلیل SWOT غالباً بسیار دشوار است. از آنجاییکه برخی از موارد کمتر از موارد دیگر اهمیت دارند، از این رو لازم است که عوامل موثر نسبت بندی شوند.
به عنوان مثال:
عیوب و نقص های درجه ۱ = ۲۰%؛ عیوب و نقص های درجه ۲ = ۷۰%، و عیوب و نقص های درجه ۳ = ۱۰% (جمعاً ۱۰۰%) هستند.
E = تاکید بر جزئیات
بسیاری از دلایل، جزئیات و توجیهات در تحلیل SWOT حذف شده اند. مثلا فناوری اغلب هم یک مزیت محسوب می شود و هم یک نقیصه.
R = رتبه بندی و اولویت بندی
همه حقایق ارائه شده در تحلیل SWOT در این استراتژی تاثیر دارند و به همین دلیل لازم است تا همه موارد طبقه بندی (رتبه بندی) شده و از مهم ترین به کم اهمیت ترین تاثیرات اولویت بندی شوند.
به عنوان مثال:
چنانچه امکانات تولید کننده برای یک مجموعه جدید لباس به صورت زیر باشند:
۱- تمایل مشتریان به خلاقیت های جدید = ۲۵%
۲- ایجاد امکانات «نمایشگاهی» = ۶۰%
۳- معرفی محصولات جدید به بازار = ۲۰%
در این صورت برنامه بازاریابی با توجه به اولویت های افتتاح «نمایشگاه»، خلاقیت های جدید و عرضه محصولات جدید به بازار و غیره تعریف می گردد. برای رتبه بندی و تعیین اولویت ها می توان از Gap Analysis استفاده کرد، یک تحلیل ساده و کارآمد که مدیران بازاریابی را قادر می سازد تا در مورد استراتژی ها و تاکتیک های مناسب تصمیم درستی بگیرند.
در هنگام طراحی یک لباس جدید در صنعت پوشاک می توان در موارد زیر از تحلیل SWOT استفاده کرد:
S = دوام و قدرت
۱- طراحی آینده نگرانه
۲- تصویر خوب
۳- واکنش به روند جدید مد
۴- کیفیت پارچه و تولید آن
۵- فرم ارگونومیک جدید یک مدل
۶- اختصاص یک دوره کوتاه از توسعه یک مدل و یک دوره کوتاه از بقای آن
۷- اتوماسیون فرآیندهای تولیدی
۸- برپایی دوره های آموزشی صنعتی توسط متخصصین
۹- الزامات اکولوژیکی
W = ضعف ها و معایب
۱- قیمت های بسیار بالا به دلیل تغییرات سریع
۲- سری های تولیدی کوچک با مدل های زیاد (تولید ۳ تا ۵ قلم کالا در یک سفارش کاری)
۳- تولید سه سایز لباس
۴- پوشش نامناسب بازارهای خارجی
۵- قیمت بالای انرژی
۶- تغییر وضعیت تولید و افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل مالیات بر ارزش افزوده
۷- زمان کم برای بهینه سازی محصولات
O = فرصت ها
۱- تمایل مصرف کنندگان به طرح های جدید
۲- بازاریابی محصولات در بازارهای جدید
۳- بازار – برپایی نمایشگاه های هدفمند
۴- ساخت کاتالوگ ایمیلی – ارزش نیروی کار
۵- تولید لباس های سفارش (دست دوز)
T = تهدیدها
۱- واردات پوشاک مشابه با قیمت پایین
۲- قیمت پایین تر رقبا
۳- رقبا شبکه فروش بهتر با مکان های فروش بیشتری دارند
۴- منسوخ شدن سریع فناوری ها
منبع: Garments Merchandising