۷ میلیون یورو برای یک همکاری لاکچری!
جامه پوش: هفته گذشته، خانه مد فرانسوی لوئی ویتون از برقراری شراکتی با رئال مادرید، پرافتخارترین باشگاه فوتبال اروپا، خبر داد. این همکاری، ارتباط رسمی میان یکی از برجستهترین برندهای لوکس پوشاک جهان و این باشگاه افسانهای را رقم زده است.
لوئی ویتون نخستین برند لوکسی نیست که پا به عرصه ورزش گذاشته است. منچستر سیتی در سال ۲۰۲۴ با شرکت ایتالیایی سی.پی. کمپانی توافقی امضا کرد که این شرکت را به شریک رسمی پوشاک مد این باشگاه تبدیل نمود. پیش از آن، سیتی از سال ۲۰۱۶ با برند دیاسکوارد۲ همکاری داشت که پس از فصل ۲۳-۲۰۲۲ که منجر به بردن سهگانه شد، به پایان رسید. در آن دوره، بازیکنان و سرمربی این تیم، پپ گواردیولا، در بازیهای خارج از خانه لیگ قهرمانان اروپا با لباسهای طراحیشده توسط این برند به استادیوم وارد میشدند.
این روند تنها به منچسترسیتی محدود نمیشود؛ نمونههای متعددی از چنین همکاریهایی در لیگ برتر انگلیس مشاهده میشود. تیم تاتنهام هاتسپر که ماه گذشته قهرمان لیگ اروپا شد، در فینال این رقابت با کتوشلوارهای طراحیشده توسط کیتون، شرکت ایتالیایی که از سال ۲۰۲۳ شریک رسمی پوشاک این باشگاه بوده، در استادیوم حضور یافت. آرسنال، همسایه شمال لندنی تاتنهام، اخیراً با الهام از منابع محلی، با لابروم لندن همکاری کرده است. بنیانگذار این برند، فودی دومبویا، هوادار آرسنال است و در طراحی کیت خارج از خانه فصل گذشته و مجموعه سبک زندگی همراه آن مشارکت داشت.
این همکاریها در سراسر اروپا نیز رو به گسترش است. در سری آ ایتالیا، یوونتوس از سال ۲۰۲۱ با لورو پیانا همکاری دارد و میلان برای کیت چهارم فصل گذشته با آف-وایت همکاری کرد. خود رئال مادرید پیشتر با زگنا ارتباط داشت؛ بنابراین، همکاری با یک برند طراحی معتبر برای این باشگاه نوآوری کاملاً جدیدی محسوب نمیشود.
گفته میشود ارزش این قرارداد جدید تا ۷ میلیون یورو (۵.۹ میلیون پوند؛ ۸.۱ میلیون دلار با نرخهای کنونی) است، هرچند منبعی از رئال مادرید، که به دلیل عدم مجوز برای بحث درباره جزئیات نخواست نامش فاش شود، این رقم را «خوشبینانه» توصیف کرد. با این حال، جایگاه بینظیر لوئی ویتون، بهعنوان یکی از شناختهشدهترین نمادهای لوکس در دنیای مد، غیرقابلانکار است.
دانیلیو میلر، مشاور کسبوکار ورزشی و روزنامهنگار، اظهار داشت: «این همکاریها سالهاست که در جریان است و نشاندهنده تحولی در دیدگاه هر دو طرف است؛ نهتنها در نحوه نگرش باشگاهها به خود، بلکه در برداشت برندها از جایگاهشان. همافزایی قابلتوجهی میان برندهای مد نمادین و باشگاههای فوتبال وجود دارد. هر دو نهادهای فرهنگی عظیمی با تاریخ و میراث غنی هستند. همانگونه که خانههای مد میراث خود را با مجموعههایشان پیوند میزنند، باشگاههای فوتبال نیز تاریخی در کیتها، زیباییشناسی و نشانهایشان در گذر زمان دارند. این مشابه نگاهی است که خانههای مد به الگوها و طرحها در طول زمان دارند.»
لوئی ویتون نیز با دنیای فوتبال بیگانه نیست. این برند در سال ۱۹۹۸ برای جام جهانی در فرانسه توپی یادبود طراحی کرد و از سال ۲۰۱۰ جعبه حمل جام این تورنمنت را ساخته است. فارل ویلیامز، هنرمند موسیقی آمریکایی، از سال ۲۰۲۳ مدیر خلاق بخش مردانه این برند بوده و ستارگان فوتبال نظیر جود بلینگام، مارکوس تورام، جیدون سانچو، ژول کنده و ترنت الکساندر-آرنولد، که در تابستان ۲۰۲۵ به رئال مادرید پیوست، در اولین نمایش مد او حضور یافتند. ویلیامز حتی یک جفت «کفش فوتبالی» را در مجموعه بهار/تابستان امسال گنجاند که با قیمت خیرهکننده ۸۸۵ پوند (۱,۲۰۰ دلار) به فروش میرسد.