یاغی گری که جین پاره را مد کرد
جامه پوش: ما دنیای اطراف خود را میبینیم و آن را جدا میکنیم وآنچه را که فکر میکنیم، باز میکنیم و سعی میکنیم بهطور متفاوت اجرا کنیم؛ این ها صحبت های رنزو روسو، بنیانگذار دیزل است.
دیزل، یک شرکت ایتالیایی واقع در ونیز بوده که لباس، کفش، عینک، ساعت و لوازم آرایشی از تولیدات این شرکت است و خط تولید لباس در 2 خط بزرگسال و کودکان فعالیت دارد. این شرکت بهخاطر کمپین تبلیغاتی سوررئالیسم شناخته شده است.
رنزو روسو که مایل است خود را “کارآفرینی مجنون” بنامد، خالق و مدیر یکی از بزرگترین امپراطوری های پوشاک جین در دنیا، یعنی دیزل است. تریلیاردری که با هوش سرشار و ایده های خلاقانه توانست از فرزند یک کشاوز ایتالیایی به یکی از ثروتمندترین کارآفرینان عرصه پوشاک در دنیا تبدیل شود.
روسو در سال ۱۹۵۵ در شهر کوچک بروجین واقع در شمال ایتالیا و در خانواده ای کشاورز متولد شد. رنزو روسو، بنیانگذار دیزل در سن 15 سالگی با یک ماشین خیاطی، نخستین شلوار جین خود را دوخت.
این اتفاق در دهه ۷۰ میلادی افتاد؛ در دوره ای که شلوارهای دم پا گشاد بسیار در چشم بودند. قطر دم پای شلوار روسو ۴۲ سانتی متر بود و این شکل عجیب با استقبال دوستان وی مواجه شد، طوری که روسو از همه آنها سفارش دوخت گرفت.
شلوار دم پا گشاد و استقبال اطرافیان، روسو را بر آن داشت تا با قرض گرفتن مبلغی از پدرش، ۴۰ درصد سهام شرکتی که در آن زمان درآنجا کار می کرد را بخرد. این شرکت که مولتکس نام داشت بعدها به دیزل تغییر نام داده شد.
روسو در سال 1976 به مدت 2 سال با مولتکس که متعلق به شرکت آدرینو گولشمید است، همکاری کرد. پس از 2 سال توانست با خرید این شرکت نام آن را به دیزل تغییر دهد و خود را تنها مالک این شرکت بخواند که این موفقیتش را مدیون خلاقیت ایتالیایی، بازاریابی آمریکایی و تکنولوژی آلمانی میداند. روسو در سال 1990 مجوز خطوط تولید و فروش این برند را در مکزیک و ایالات متحده دریافت کرد و در ژاپن هم با شرکت میتسوبیشی مجوز تولید در ژاپن را نیز کسب کرد. در سال 1991 امتیاز تولید پوشاک ورزشی را از شرکت تولیدکننده روسی «توگز» خریداری کرد.
در سال 1992 دیزل به عنوان مسئول مسابقات جهانی سوپربایک انتخاب شد. در سال 1995، دیزل یکی از اولین وبسایتهای خردهفروشی مد را راهاندازی کرده و اولین پوشاک خود را در سال 1997 در فنلاند و سوئد به صورت آنلاین عرضه کرد.
از سال 1996 بهترین فروشگاههای دیزل در شهرهای سانفرانسیسکو، نیویورک، رم و لندن افتتاح شد و سپس با باز کردن سایر فروشگاههای مشابه در سراسر دنیا از جمله فروشگاههای «استایل لبز» در برلین، بارسلونا و پاریس کار خود را گسترش داد. این شرکت همچنین جایزه پریمیو ریزولتاتی را برای بهترین شرکت ایتالیایی سال از موسسه بوکونی در سال 1996 به دست آورد و در سال 1998 وال استریت ژورنال «دیزل» را برچسب لحظه نامید.
روسو در سال ۲۰۰۲ در اقدامی مدیریت شرکت OTB را با هدف یکپارچه سازی تمامی برندهای متعلق به خود در دست گرفت. برند طراحی و مد میسون ماریلا در فرانسه، ماری در ایتالیا و ویکتور اند رولف در هلند از دیگری زیرمجموعه های دیزل و روسو محسوب می شوند.
موسس دیزل در سال 2002 با ابتکار جدیدی نماد «براو» را برای محصولات خود به ثبت رساند که امروزه در تمام محصولات آن این کلمه به چشم میخورد. محصولات جین دیزل بهطور انحصاری در ایتالیا تولید میشود،.ولی بسیاری از محصولات دیگر از طریق کارخانههای خارجی تولید میشوند.
دفتر مرکزی آن در «رگنز» قرار دارد و تا سال 2005 دوازده شرکت تابعه بینالمللی داشته است. در سال 2008 این شرکت پنج هزار نقطه فروش در 80 کشور با 270 فروشگاه با نام تجاری دیزل داشت. در سال 2009،فروش دیزل بیش از 1.3 میلیارد یورو بود و تا سال 2010 این شرکت بیش از 400 فروشگاه دایر کرد. از سال 2000 این شرکت با دریافت مجوز به صنایع ساعت، جواهرات و عینک نیز وارد شد و محصولات خود را گسترش داد که عینک را در همکاری با مارکولین و جواهر و ساعت را زیر نظر گروه فسیب ارائه کرد.
دیزل همچنین دارای یک عطر لوکس نیز است که با همکاری شرکت لورئال تولید شده و تمامی تولیدات با نظارت مستقیم و مستمر شرکت دیزل عرضه میشود. دیزل همچنین محصولات دیگری مانند مبلمان، کالسکه، دوچرخه، هدفون، کلاه ایمنی و لوازم جانبی دیگر نیز تولید میکند. در سال 2008، دیزل با آدیداس در خط تولید محصولات ورزشی همکاری کرد. هماکنون دیزل در هر فصل حدود 3000 محصول جدید تولید میکند.
رنزو روسی در گفتگو با بیزینس اینسایدر با اشاره به اینکه: “انسان های مجنون، پیرامون خود را آنگونه می توانند باشند می بینند و نه آنگونه که در حال حاضر به چشم می آیند” گفت: در شرکتم به دنبال چنین افرادی هستم تا با ایده های نوآورانه دیزل را اداره کنند. وی همچنین کتابی با عنوان “مجنون باش: برای یک زندگی موفق” با هدف تشریح فلسفه کاری خود به رشته تحریر درآورد که در سال ۲۰۱۱ توسط ریتسولی منتشر شد.
رنزو علت انتخاب نام دیزل را آسان فهم بودن آن، تلفظ یکسان اش در سراسر جهان و حس خاکی بودن این کلمه بیان داشته است.