چین بوربری را تحریم کرد

نخستن برند لوکس در صنعت پوشاک جهان هدف حملات و تحریم‌های چین قرار گرفت.

اروپا، انگلیس و کانادا به شدت به رفتارهای چین با اقلیت‌های مسلمان در استان سین کیانگ و همچنین تبتی‌ها اعتراض کرده‌اند که این موضوع هم‌اکنون به یک بحران سیاسی میان چین و این کشورها بدل شده به طوریکه دو طرف سفرای یکدیگر را احضار کرده و حملات تندی را علیه یکدیگر ترتیب داده‌اند. کار به جایی رسیده که دو طرف مقامات و شرکت‌های یکدیگر را نیز تحریم کرده‌اند که در همین حال، چین اولین برند لوکس پوشاک را نیز هدف قرار داد.

شرکت بوربری که عمده کتان خود را از طریق شرکت مادر «بتر کاتون» از استان سین‌کیانگ تامین می‌کرد، به دلیل تحریم کتان تولید شده در این استان مسلمان نشین، حالا مورد غضب چین قرار گرفته است. یک بازیگر چینی معروف که سفیر بوربری بوده همکاری خود را با این رکت لوکس قطع کرده است و نماد این شرکت نیز یکی از معروف‌ترین بازی‌های رایانه‌ای چین نیز حذف شده است.

کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا کشور چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و بهره‌کشی از آنان در مزارع پنبه متهم می‌کند؛ اتهامی که چین آن را رد کرده است. از سوی دیگر آمریکا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده کتان را در استان سین کیانگ تحریم کرده و هر شرکتی که از این کمپانی‌های چینی کتان تهیه کند را نیز تحریم می‌کند. چین متهم است مسلمانان را به بیگاری در این مزارع واداشته است.

شرکت بوربری در مورد تحریم خود در چین توضیحی نداده اما گفته عمده پنبه خود را از مصر، آمریکا، ترکیه، استرالیا و هند تامین می‌کند. با این حال این شرکت در نامه‌ای به پارلمان انگلیس گفته همه اشکال استثمار انسان را رد کرده و هیچ رابطه‌ای با کمپ‌های کار اجباری در استان سین کیانگ ندارد.

گفتنی است چین به آزار جنسی، شکنجه؛ عقیم سازی زنان و جدا کردن خانواده‌های مسلمان در استان سین کیانگ متهم است.

منبع: رویترز

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید