پوشاک از سبد نوروزی مردم حذف شد!
جامه پوش: با کاهش شدید قدرت خرید مردم، پوشاک از سبد خرید نوروزی مصرف کنندگان حذف شده و بازار داخلی با رکود مواجه شده است. این در حالی است که پوشاک بی کیفیت و استوک خارجی رونق گرفته و دولت نیز برنامه ای برای حمایت از این صنعت و بهبود شرایط اقتصادی ندارد.
با نزدیک شدن به عید نوروز، سنت خرید لباس نو که همواره بخشی از فرهنگ ایرانی است، تحت تأثیر شرایط اقتصادی دشوار قرار گرفته است. کاهش شدید قدرت خرید مردم، افزایش تورم و نوسانات قیمت دلار باعث شده تا پوشاک از سبد خرید نوروزی بسیاری از خانوارها حذف شود. با وجود اینکه هنوز اثر دلار بالای 90 هزار تومانی بر قیمت پوشاک نمایان نشده اما مردم حتی توان خرید کالاهای استوک و ارزان قیمت را ندارند. در این شرایط، بازار پوشاک داخلی با رکود شدید مواجه شده و فروشندگان عمدتاً کالاهای حراجی زمستانه عرضه می کنند. در مقابل، بازار پوشاک بی کیفیت و دست دوم خارجی رونق گرفته و دولت نیز برنامه ای برای حمایت از این صنعت و حفظ قدرت خرید مصرف کنندگان ندارد.
هنوز تورم دلار بالای 90 هزار تومانی وارد بازار پوشاک نشده است!
مجید افتخاری گفت: بازار امسال شب عید به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی است و متاسفانه بودجه سبد کالای اساسی خانوار به شدت کاهش پیدا کرده است. باتوجه به اینکه هنوز تورم دلار بالای 90 هزار تومان وارد صنعت پوشاک نشده و کالاها براساس نرخ دلار چند ماه گذشته در بازار توزیع شده است اما باز هم مصرف کننده توان خرید ندارد و تقریبا پوشاک از سبد نوروزی مردم خارج شده است و دیگر پوشاک اولویت خرید برای مردم در نوروز نیست.
وی با بیان اینکه شرایط اصلا خوب نیست و فروش بازار بیشتر کالاهای حراجی زمستانه است، گفت: به شدت شاهد افت فروش محسوس و عجیب و غریب در بازار هستیم. دولت طی چند ماه ارزش پول ملی را از بین برده است. از سوی دیگر متاسفانه کارخانه ها حامل های انرژی را ندارند. مدت ها است که گاز ندارند و در هفته چند روز هم برق ندارند. شرایط از این فوق العاده تر دیگر نمی شد. با تمام این مشکلات، در بحث کالای قاچاق هیچگونه نظارتی نیست و رها شده است و بازار در اختیار کالای استوک و بنجل خارجی قرار گرفته است.
طی چند ماه گذشته ارزش پول ملی حدود 50 درصد کاهش یافت
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با بیان اینکه بازار پوشاک به طور کلی رها شده است، گفت: دولت هیچ برنامه و چشم اندازی برای صنعت پوشاک و بهبود شرایط ندارد. این درحالی است که پوشاک کالای اساسی مردم است و دولت باید برنامه ریزی داشته و این صنعت را رها نکند.
وی با بیان اینکه وضعیت عجیب و غریب است، گفت: تقریبا طی چند ماه ارزش پول ملی حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد و این مسئله چالش های بسیاری برای فعالان اقتصادی ایجاد می کند، ولی با این حال گفته می شود که هنوز تورم واقعی وارد صنعت پوشاک نشده است. چون کالاهای عرضه شده در بازار با دلار 70 هزار تومانی تولید شده و هنوز اثر دلار بالای 90 هزار تومانی به بازار پوشاک نرسیده است. پوشاک تابع مد است، بنابراین وقتی قیمت دلار بالا می رود، تولیدکننده و فروشنده نمی تواند کالای خود را گران کند و قیمت ها ثابت می ماند. با شرایطی که دولت در حوزه تولید و فروش ایجاد کرده است، عملا توجیهی برای فعالیت وجود ندارد.
فعالان مجبورند که گازوئیل قاچاق را لیتری 20 هزار تومان بخرند
افتخاری در رابطه با اثر این شرایط بر خارج شدن فعالان این حوزه از بازار گفت: با شرایط کنونی بازار و رفتاری که بر سر تولید می آید، قطع به یقین بخش قابل توجهی از این بازار خارج می شوند، یا کاهش چشمگیری خواهند داشت، چون ما مولفه های اولیه فعالیت اقتصادی را نمی توانیم برای فعالان ایجاد کنیم. فعالان اقتصادی باید تمام سال نگران حامل های انرژی باشند و مجبور هستند گازوئیل قاچاق را لیتری 20 هزار تومان بخرند تا چراغ کارخانه های خود را روشن نگه دارند. از طرفی هیچ بسته حمایتی برای تولید تعلق نمی گیرد و متاسفانه فعالان در یک ابهام و فضای مه آلودی از شرایط سیاسی و اقتصادی نامعلوم به سر برده و انگیزه ای برای آنها باقی نمی ماند. متاسفانه سبد خانوار کوچک شده است و دیگر مثل سابق امکان خرید ندارند و اصلا شرایط مناسب نیست.
امسال مردم توان خرید پوشاک را ندارند و خرید لباس از سبد نوروزی مردم حذف شده است
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که در این شرایط که مردم وقتی توان خرید جنس استوک، بنجل و حتی دست دوم را هم ندارند، چه جایگزینی دارند؟ گفت: پوشاک به طور کامل از اولویت خرید شب عید و سبد نوروز مردم خارج شده است. مردم لباس های قدیمی خود را می پوشند و سنتی که بنا بود روز اول عید مردم لباس نو بپوشند اما امسال اغلب مصرف کننده ها توان خرید پوشاک را ندارند. زیرا شرایط اقتصادی بدی را تحمل می کنند. اگر دلار بالای 90 هزار تومان همان روز بر قیمت برخی کالاهای مصرفی اثر می گذارد، در مورد پوشاک زمان بر است و چون درآمد مردم مشخص است در بخش هزینه ها دچار مشکل می شوند.
باید فکر امروز را می کردند و یک هفته به عید مانده کار خاصی اتفاق نخواهد افتاد و در حال حاضر فعلا بازار کالای استوک خارجی از بنگلادشی تا پاکستانی رونق دارد، زیرا کالای قیمت پایین، بنجل، دست دوم و بی کیفیت را به مردم می فروشند و مصرف کننده هم در این وضعیت فعلی قرار گرفته است، مضاف بر اینکه در سطح اقتصاد کلان بحران وجود دارد و دولت برنامه ای برای این مسئله ندارد و مصرف کننده را به حال خود رها کرده و متاسفانه شرایط خوب نیست.
رکود در بازار پوشاک شب عید
نائب رئیس انجمن برندهای پوشاک ایران، بازار شب عید را گرفتار رکود شدید دانست و از آسیبهای کالای قاچاق به بازار پوشاک صحبت کرد.
سیدجلال حسینیخواه، در رابطه با شرایط بازار پوشاک در آستانه آغاز سال جدید گفت: مشکل بازار امسال تنها محدود به شب عید نیست و از ابتدای سال جاری، تولید کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند. در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ شاهد یک رکود بسیار گسترده در بازار بودیم که با توجه به این نکته که به طور معمول صنعت پوشاک در ۶ ماهه نخست گردش چندانی ندارد، فشار مضاعفی بر صنعت پوشاک وارد شد. در نیمه دوم سال نیز به خصوص در ۲ ماه پایانی آن، شاهد رشد و تورمی بودیم که سرمایه مردم را به سمت سرمایههای ثابت مانند ارز و طلا کشاند. همین موضوع موجب خالی شدن سرمایه در گردش بازار شد یا به اصلاح عامیانه، پولی در دست مردم برای خرید پوشاک نماند. البته باید توجه کرد که آسیب های ناشی از رکود امسال، تنها محدود به سال ۱۴۰۳ نشده و عمده آسیبهای خود را سال آینده نشان میدهد.
وی در خصوص تاثیرات این رکود افزود: پوشاک طی بازه زمانی طولانی در سال تولید شده و به مرور به بازار عرضه می شود. البته بازار در ایام خاصی از سال مانند شب عید موجودیهای ذخیره شده در انبارها را به خود جذب می کند و چرخه تولید ادامه مییابد. در این چرخه تولیدکنندگان مواد اولیه را به صورت چکی تهیه کردهاند و با فروش محصولات چکها پاس می شود. اما حال که بازار در شرایط رکود است، مشکلات در چرخه تولید تا ناتوانی تولیدکننده در پرداخت چکها ادامه مییابد.
کالای قاچاق به صنعت پوشاک آسیب جدی میزند
حسینیخواه در خصوص تاثیر منفی کالای قاچاق نیز گفت: کالاهای خارجی قاچاق به ویژه تولیدات بنگلادشیها، بهصورت گسترده وارد کشور ما شده و باعث آسیب جدی به صنعت پوشاک میشوند.
وی همچنین به رقابت نابرابر بین کالاهای داخلی و خارجی اشاره کرده و گفت: اغلب تولیدکنندهها و برندهای داخلی بهصورت رسمی فعالیت میکنند و مالیات، هزینههای سربار، بیمه، اجاره و غیره پرداخت میکنند اما کالاهایی که بهصورت قاچاق وارد کشور میشود؛ اغلب پوشاک ارزان یا حتی استوک هستند و گمرکی هم بابت ورود آنها پرداخت نمیشود. این پوشاک با قیمتی که قابل رقابت با تولیدکننده داخلی نیست عرضه میشود که در این شرایط تولیدکننده داخلی علاوه بر اینکه با مسائل ارزی، تحریم و کمبود انرژی درگیر است باید با این کالاهای قاچاق ارزان نیز رقابت کند.
حسینیخواه تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی را در آینده نزدیک پیش بینی کرد و افزود: برای پیشگیری از این اتفاقات، دولت باید با کالاهای قاچاق و تولیدکنندگان غیر مجاز مقابله کند.
مردم پوشاک خارجی را ترجیح میدهند
در سال ۱۴۰۱ تحقیقاتی را در خصوص بازار پوشاک انجام داده است. بر اساس نتایج این تحقیق اغلب ایرانی ها علاقه دارند از برندهای خارجی خرید کنند.
حسینیخواه افزود: ترجیح اول مصرفکننده که حق مسلم او نیز محسوب میشود؛ خرید یک کالای باکیفیت و با قیمت مناسب است. زمانی که مشتریها، قیمت و تنوع محصولات خارجی را با داخلی مقایسه میکنند؛ انتخاب پوشاک خارجی در اولویت قرار میگیرد که همین موضوع باعث ایجاد آسیب برای صنعت پوشاک کشور میشود.