وابی سابی؛ استایل محبوب هنرمندان در جشنواره‌ فجر

جامه پوش: شاید بسیاری ندانند استایل پرطرفدار در میان بسیاری از هنرمندان ایرانی برای حضور در جشنواره‌های فجر برگرفته از یک سبک شگفت‌انگیز پوشش با عنوان «وابی سابی» در ژاپن است.

«وابی سابی» مقوله‌ای رازآمیز و قدیمی در زیبایی‌شناسی ژاپنی است. این شیوه پیشنهادهایی می‌دهد برای نوع خاصی از زیستن که در آن چیزها ساده‌اند؛ نه پرزرق و برق و بدوی‌، نه بی‌بو و بی‌خاصیت و ملال‌آور؛ در واقع ساده اما عمیق.

همه چیز گذرا است و ناکامل و زمانی که چیزها شروع به خرد شدن و بازگشت به خاستگاه خود می‌کنند، ناکامل‌تر و بی‌قاعده‌تر هم می‌شوند. گاه مجموعه‌ها تحت تأثیر «وابی سابی» و در راستای پایداری خلق می‌شوند. به طور مثال لباس‌ها با الیاف کتان و رنگرزی سنتی با رنگدانه‌های گیاهی در پیروی از این سبک طراحی و اجرا شده‌اند.

حال آنکه شاید بسیاری ندانند استایل پرطرفدار در میان بسیاری از هنرمندان ایرانی برای حضور در مراسمی همچون فوتوکال جشنواره‌های فجر، برگرفته از این سبک شگفت‌انگیز پوشش یعنی «وابی سابی» در ژاپن است. جایی درباره مجموعه ملهم از قواعد وابی سابی اینگونه نوشته است:

«اثر را باز و تکه تکه کردم، لباس‌ها را متناسب با آن طراحی و بعد اجرا، هر دو را به دست رنگ‌های گیاهی سپردم تا یکسان شوند برای اثری پوشیدنی این بار نه بر دیوار اماکن تاریخی بلکه بر تن آنانی که احیا و نوآوری و پایداری برایشان جذاب‌تر است و ایمان دارم که تخریب، نوعی از زیبایی است عمیق و نهان در امتداد وابی سابی.»

به طور کلی در وابی سابی از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود در نتیجه با هنرنمایی مواجه هستیم به ظاهر بی حال و بی نظم و کهنه اما در عین حال شگفت‌انگیز و جذاب. در حقیقت ویژگی‌های زیبایی‌شناسی وابی سابی عبارتند از عدم تقارن، زبری و ناهمواری، سادگی، صرفه‌جویی، ریاضت‌کشیدن، فروتنی و قدردان‌بودن نسبت به بی‌آلایشی و راستی اجزا و احکام طبیعت.

در ادامه تصاویری از لباس‌های طراحی و دوخته شده به سبک وابی سابی را ببینید:

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید