هنری سرگردان میان اتحادیه و میراث فرهنگی

جامه پوش: مخراج‌کاری یکی از مراحل ساخت جواهرات زینتی بود به طوری که در روند ساخت جواهر لازم است سنگ‌های قیمتی روی فلزات گرانبها متصل شوند. اتصال جواهر و فلز با چسب یا موادی شبیه به آن نیست بلکه هنرمند جواهرساز، گوهر ارزشمند را درون فلز کمیاب قرار می‌دهد و در واقع قرار دادن سنگ در پایه مخصوص طراحی‌شده را مخراج‌کاری گویند. مخراج‌کاری یا مرصع‌کاری مرحله نهایی و شاید حساس‌ترین بخش در فرایند طراحی و ساخت جواهرات است.

فرهاد باغبان از هنرمندان حوزه مخراج کاری درباره شرایط حاکم بر این عرصه گفت: از سال 1378 تاکنون در این زمینه مشغول به فعالیت هستیم و باید بگویم که این هنر از زمانی که فلزات کشف شدند و انسان اقدام به تراشکاری روی فلز و سنگ کرد، روز به روز با تلفیق ابعاد فنی و هنری موجود در آن، مسیر رشد را طی کرد تا به امروز که علاوه بر کشورهایی همچون ایران که این هنر، ریشه در فرهنگ و تاریخشان دارد، کشورهایی مانند ترکیه و تایلند، فعالیت گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌دهند و امروز با ورود نرم‌افزارهای رایانه‌ای، شاهد آن هستیم که در مدت‌زمانی کوتاه و با دقت بالا، سنگ‌های قیمتی متنوع تراشیده و روی طلا سوار می‌شوند.

او در ادامه افزود: فارغ از ویژگی‌های این هنر، شاید در شرایط فعلی بهتر باشد به مشکلات فعالان این صنف پرداخت که با توجه به فاصله گرفتن این هنر از سنت‌هایش و با وجود مشکلات بسیار و در رقابتی تنگاتنگ با آنچه از ترکیه و تایلند وارد می‌شود، هنرمندان تلاش می‌کنند تا این میراث هنری و سنتی را در ایران حفظ کنند.

باغبان گفت: مخراج کاری در شرایط کنونی، هنری سرگردان میان اتحادیه طلا و جواهر و معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی است که هیچ‌یک مسئولیت هنرمندان این بخش را بر عهده نمی‌گیرند و هر آنچه سبب می‌شود بسترهای حمایتی از این افراد فراهم آید، به سرانجام نمی‌رسد.

این هنرمند مخراج کار بیان کرد: بسیاری از جوانان علاقه‌مند به این حوزه، پس از ورود به این بخش وقتی متوجه دست مزدهای پایین این بخش می‌شوند و درمی‌یابند با شغلی سروکار خواهند داشت که وضیعت بیمه یا مؤلفه‌های حمایتی مادی و معنوی از آن وجود دارد، از این عرصه فاصله می‌گیرند.

او بیان کرد: نکته دیگر اینکه طلا و جواهرفروشان کشورمان نیز این روزها تمایل دارند با مخارج کاران ترک و تایلندی همکاری کنند زیرا آن‌ها دستمزدهای کمتری دارند اما من با قاطعیت این را می‌گویم که کاری که آن‌ها زیر میکروسکوپ انجام می‌دهند، هنرمندان ایرانی بدون میکروسکوپ انجام می‌دهند و ما جوانان مستعدی داریم که با تسلط بسیار، از نرم‌افزارهای رایانه‌ای بهره می‌گیرند و طراحی‌های بی‌نظیری را برای عمل مخراجی انجام می‌دهند.

باغبان در پایان گفت: سامان گرفتن هنر مخراج کاری در قالب صنفی و حمایت طلا و جواهرفروشان از هنرمندان داخلی و نه فعالان دیگر کشورها و همچنین افزایش صادرات جواهر ایرانی با توسعه برندها، از مهم‌ترین موضوعاتی است که باوجود ظرفیت‌های موجود، کم‌توجهی به آن، موجب رو به افول گذاشتن این هنر ارزشمند خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید