همه چیز به مدیر بستگی دارد!

جامه پوش: یک مطالعه جدید، مدیران و کارمندان را به‌طور یکسان درباره اینکه چه چیزی در مدیریت و مدیریت از راه دور مؤثر و چه چیزی مؤثر نیست، مورد بررسی قرار داد. یافته‌ها، تغییری ظریف اما مهم در چگونگی انتظار کارکنان از مدیران‌شان برای همکاری با آنها را نشان داد. آنها می‌خواستند مدیران‌شان بدون اینکه مداخله کنند حاضر، پویا و هوشیار باشند. کارمندان نمی‌خواهند مدیران‌شان آنها را «مدیریت‌ خرد» کنند، بلکه از مدیران خود می‌خواهند کارشان را مورد تقدیر قرار دهند.

نه برندها و نه کارمندان پیش‌‌بینی نمی‌کردند در مارس ۲۰۲۰ چنین حرکت سریعی به‌سمت کار از راه دور از خانه انجام شود. جای تعجب نیست که در اوایل همه‌‌گیری، نظرسنجی هاروارد نشان داد ۴۰ درصد از رهبران سازمان برای مدیریت کارمندان از راه دور آماده نبودند و ۴۱ درصد برای حفظ کار خود به‌سختی تلاش کردند. اعضای تیم دورکار، درگیر شده و به‌طور مشابه، تنها ۴۰ درصد از کارمندانی که از خانه کار می‌کردند، اظهار کردند از طرف مافوق خود حمایت می‌شدند.

واضح است که بعد از 2 سال و نیم، کار از راه دور هنوز هم برقرار است. بار طراحی عملکرد اعضای تیم که اکنون به‌طور فزاینده‌‌ای پراکنده شده است در خانه، محل کار و در مناطق زمانی مختلف باعث شده بسیاری از مدیران درباره چگونگی انجام بهترین کار مطمئن نباشند. جای تعجب نیست بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند کارکنان خود به سازمان بازگردند. بررسی‌ها اما نشان می‌دهند مدیریت خرد محدودکننده است. با مداخلات سنگین مدیریتی که اعتماد را تضعیف می‌کنند، کارمندان هم ضعیف می‌شوند و تنها خود را در قالب بررسی‌‌های جامع، چک‌لیست‌‌ها و سطوح تأیید نشان می‌دهند.

نقش یک مدیر در هسته سازمان (ایجاد انگیزه در کارکنان و سازماندهی منابع برای ارتقای عملکرد) در هر دو حالت کار در سازمان یا از راه دور یکسان باقی می‌‌ماند؛ بنابراین آنچه مدیران انجام می‌دهند هم یکسان باقی می‌‌ماند. بسیاری از مدیران نگران این هستند که چگونه کارکنان خود را وقتی نمی‌توانند آنها را ببینند، مدیریت کنند. در نگاه سنتی، برای داشتن بهره‌‌وری، حضورگرایی یا نیاز به نمایش چهره در محل کار، لازم است. بااین‌حال، داده‌های بهره‌‌وری در طول همه‌‌گیری نشان داد افراد می‌توانند بدون نظارت بر زمان صرف‌شده در محل کار یا حضور فیزیکی به همان اندازه بهره‌‌ور عمل کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد کارمندان در سال ۲۰۲۰ هنگام کار تمام‌‌وقت از خانه، بیشتر از نقش مدیر قدردانی کردند. داشتن یک مدیر مفید بود؛ مشروط بر اینکه مدیران از مدیریت زمان، فعالیت یا حضور فیزیکی به مدیریت منعطف و نتایج، تغییر مسیر دهند. علاوه‌بر این کارمندان، مدیران را حتی بیشتر از منابع کلیدی برای انجام کار از راه دور مفید می‌‌دانستند. آنها از مدیران خود انتظار دارند برای پیاده‌سازی دورکاری، زمان و تلاش بیشتری را برای رفع موانع بین فردی و کاری، هماهنگی بین بسیاری از سهامداران و همچنین مربیگری و هماهنگی عملکرد خود اختصاص دهند. همان‌طور که لیام، یکی از پاسخ‌دهندگان گفت: «رئیس من مکانیزم‌های عملیاتی را در چند ماه گذشته تقویت کرده است. ما جلسات منظمی داریم که در آنها به‌طور مکرر اهداف، دستاوردها و اختلافات خود را بررسی می‌کنیم تا همه درباره آنچه باید انجام شود، همسو باشیم. این، سطحی از پیش‌‌بینی‌‌پذیری و سازگاری را به دنیای ما داده است. در یک محیط مجازی، مدیران خوب به‌عنوان توانمندساز عمل می‌کنند، نه به‌عنوان مجری.»

منبع: BLOOMBERG

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید